Jump to content

Trudelutt på ferie på svenskekysten i juli, hvordan overtale fruen at det kan fungere uten stress?


Lars H.

Recommended Posts

Vi hadde mye motortrøbbel i fjor sommer (turbo slo ikke inn...), så turte ikke dra så langt, men var jo nesten alene i Oslofjorden, var på Dragsund og lå på flytebrygga med bare to andre båter. Hadde sin sjarm det og. Et par år før, lå vi en del i Holmestrand, det var trivelig, sånn passe med folk og kort til butikk, strand og pizza. Men dere kan vel gjøre dette til vanlig når vi andre sitter på kontoret...
 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Når du tar turen til Verdens ende så bør du absolutt også prøve deg litt videre til Ødegårdsbukta i Viksfjorden (like utenfor Larvik). Der har Larvik seilforening en veldig fin og koselig plass, med tilsvarende besøksløsning som i Sætre. Tomme plasser kan være ledig for besøkende, selv om det ikke ser slik ut på skiltingen, så spør båtfolket som er der.
Ula er også en fin plass, men ikke så godt beskyttet mot "storhavet".

Link to post
Share on other sites

Ula har jeg tenkt på tidligere, hadde planer om det sist år etter fellesferien. Da gikk vi ut fra Krukehavnen, men fikk så grov sjø da vi kom utpå at vi snudde. Jeg tror nok vi holder oss nord for Verden ende. Et annet trivelig sted er Mågerø verft. Der er det et maritimt museum og en håndfull gjesteplasser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så godt å høre at du har blitt bedre.

 

Elsi har feriert i juli både Norge og Sverige siden 2013, og det har enda ikke skjedd at jeg ikke har fått plass til Saga'n, den er jo så smal at det skal ikke store plassen til for å få plass. Det var vel i Tanumstrand i fjor at jeg måtte ligge utenpå 2 andre båter, men det var til gjengjeld ikke noe problem. Var en gang i Kragerø også hvor det var så trangt at fenderne nesten sprakk, men fikk kilt oss inn ;-)

 

Men kommer du tildlig så vil det sikkert være enda større muligheter på plass.

 

Vi ankom stort sett mellom 12 og 14 på gjestehavner.

 

Og som du nevner tidligere indre Oslofjord er ganske rolig i fellesferien 

 

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Share on other sites

Tønsbergskjærgården byr jo på flere lune uthavner også. Du passerer jo Ildverket om du går til Kruke, Her skal man ligge inn ut men er det plass i midtuka, så er det vanlig å legge seg longside, både på nord og ves tbrygga.

Ellers er det jo mange longsideplasser som passer for pensjonister, som ofte er ledige midt i uka.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev 55 minutter siden:

Ellers er det jo mange longsideplasser som passer for pensjonister, som ofte er ledige midt i uka.

 

Gjestehavner passer nok best for disse to pensjonistene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gjøre så godt jeg kan. Nå gleder vi oss bare begge til å komme avgårde over helgen. Jeg er litt irritert over at jeg har en kontrolltime på Rikshospitalet på fredag. Ellers kunne vi jo dratt ut nå, men helse er viktigere enn båt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 11 timer siden:

Ja, de siste 10 årene har det vært merkbart, nesten påfallende, mindre båter på Sørlandet enn langs Bohuslen. Det er ihvertfall mitt inntrykk, kanskje noen flere kan bekrefte?

 

Vi har vært annethvert (sånn omtrent) år på svensk og norsk side siden 2010. Jeg kan ikke akkurat si at jeg deler din erfaring. Jeg synes det blir nokså hipp som happ, spesielt i juli. Må presisere at jeg nå snakker om gjestehavner, ikke uthavn.

 

Men nå spiller ikke dette lenger noen stor rolle for Trude og Lars, siden de har bestemt seg for Oslofjorden. Det blir bra, ha en riktig god ferie!

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hyggelige nyheter om at det blir tur.

En liten tanke herfra siden vi hadde litt rolig sesong ifjor da jeg fikk fire stenter i rørsystemet til hovedpumpa. Du er heldig Lars som har en kone som bryr seg mye om deg, Det er nok ikke bare svenskekysten og fellesferie som er problemet. Dere må bli trygge på helsa og at det fungerer fint å være på båttur igjen. Og da er løsningen deres bra. Starte rolig i nærområdet og finne igjen tryggheten. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...