Jump to content

2002mod 90hk evinrude ficht ram lekker 2-t olje!

Jvherfjord

Recommended Posts

Hei! Har kjøpt meg "ny" båt, og er ny på forume?

Etter en liten prøvetur på ca 30min, så ser jeg att den har lekket en god del 2-t olje!

oljen ser ny ut og ikke svart.

ser ut som den kommer ifra området rundt innsug.

Eneste feilen jeg fant, var knekk på slangen(tror det er returen) på oljetanken.

er en blærepumpe på ene slangen til tanken. Prøvde og pumpe litt for og se, men fant ingenting feil.

har tadd båten opp på henger, og har ikke mulighet til og få startet den?

noen som har noe tips?

Kjedelig,  men det kan være en bagatell. 

Du vet det sikkert, men sier det i tilfelle du ikke vet det, du kan starte motoren på land ved å senke motoren ned i en stor bøtte eller tønne med vann. Eller kjøpe slike "øreklaffer" (feks på Biltema) og kjøre kjølevann inn via en vannslange. 

Jeg har en 11 år eldre (1991) Evenrude 60 hk der hele systemet med separat oljetank er fjernet. Har bare på totaktsolje i bensinen. Går litt mer olje på den måten, men man eliminerer faren med feil i oljesystemet på gamle motorer...

Bruker motoren året rundt og har ikke vært antydning til feilslag på den. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har ingen konkrete tips til deg, men jeg tror ikke jeg ville brukt motoren før feilen var utbedret. Som du kanskje vet var Ficht årsaken til at OMS gikk konkurs for en del år tilbake. Mange motorer skar seg av ulike årsaker. Det er ganske avansert styring som sørger for at den skal få riktig olje og bensinmengde under drift. Dersom det kommer ut olje rundt motoren ville jeg vært redd for at den ikke får den oljemengden den skal ha, evt. falsk luft dersom du har en lekkasje. Trikset med å fjerne oljetanken som på en gammeldags totakter vet jeg ikke om går på Ficht.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...