Jvherfjord Startet 26.Juni.2019 Del på Facebook Startet 26.Juni.2019 Hei! Har kjøpt meg "ny" båt, og er ny på forume? Etter en liten prøvetur på ca 30min, så ser jeg att den har lekket en god del 2-t olje! oljen ser ny ut og ikke svart. ser ut som den kommer ifra området rundt innsug. Eneste feilen jeg fant, var knekk på slangen(tror det er returen) på oljetanken. er en blærepumpe på ene slangen til tanken. Prøvde og pumpe litt for og se, men fant ingenting feil. har tadd båten opp på henger, og har ikke mulighet til og få startet den? noen som har noe tips? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Gratulerer med ny båt og velkommen til Forumet ? Sjekket du under dekselet før prøveturen og da var det ingenting? Kan du utelukke at det ble sølt litt ved siste fylling av 2T olje? Sitér dette innlegget Link to post
Jvherfjord Svart 4.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Denne har separat oljetank inne i båten. skal prøvd og få startet moror på land i dag og se. ikke noe olje før oppstart nei. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Kjedelig, men det kan være en bagatell. Du vet det sikkert, men sier det i tilfelle du ikke vet det, du kan starte motoren på land ved å senke motoren ned i en stor bøtte eller tønne med vann. Eller kjøpe slike "øreklaffer" (feks på Biltema) og kjøre kjølevann inn via en vannslange. Jeg har en 11 år eldre (1991) Evenrude 60 hk der hele systemet med separat oljetank er fjernet. Har bare på totaktsolje i bensinen. Går litt mer olje på den måten, men man eliminerer faren med feil i oljesystemet på gamle motorer... Bruker motoren året rundt og har ikke vært antydning til feilslag på den. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2019 Del på Facebook Svart 4.Juli.2019 Jeg har ingen konkrete tips til deg, men jeg tror ikke jeg ville brukt motoren før feilen var utbedret. Som du kanskje vet var Ficht årsaken til at OMS gikk konkurs for en del år tilbake. Mange motorer skar seg av ulike årsaker. Det er ganske avansert styring som sørger for at den skal få riktig olje og bensinmengde under drift. Dersom det kommer ut olje rundt motoren ville jeg vært redd for at den ikke får den oljemengden den skal ha, evt. falsk luft dersom du har en lekkasje. Trikset med å fjerne oljetanken som på en gammeldags totakter vet jeg ikke om går på Ficht. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jvherfjord Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Den regulerer olje mengden selv. Så er litt usikker på om der går og blande i bensin. Men helt klart vert det beste! Fikk starta motor i dag, kjørte bare på tomgang, men da var det ikke noe lekasje og se! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.