Jump to content

sørspeed 12 med 25 hester, 'hopper'' på flatt vann

kristoffer97

Recommended Posts

Hei, har en sørspeed 12 med 25 hester på. Problemet er at den hopper uansett om det er bølger eller flatt vann, når jeg passerer ca 20 knop. står på smart tabs og vurderer og fjerne disse for å se om det blir bedre. ligger ca 90 kg ballast foran uten at det har hjulpet noe. Tar gjerne imot tips er ubehagelig å kjøre rundt sånn.

jepp bilder er gull. 

Mener å huske dette er en ganske flatbunnet båt..?    Det som kan skje der er at når farta blir stor nok så løfter hele båten seg ut av vannet  - og da mister den løftet - og plasker nedi vannet igjen. Og det hele starter på nytt... 

Jeg for min del ville funnet en annen båt som bl.a ikke trenger 90 kg ballast .. :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kristoffer97 skrev for 2 timer siden:

har dårlig med bilder av båten under, men den er ganske flatbunnet ja, motoren står maks tiltet innover mot hekken.

''vingene'' på motoren ligger ca 2 cm under bunnen av båten.

Regner med at det er disse "vingene" du mener. Hvis de ligger 2 cm under kjølens laveste punkt, ville jeg hevet motoren slik at denne finnen står likt eller litt over kjølbunnen (1-2cm) og sett om det hjelper.

bp1.png.1b04be10be7772ddd45428bd32daf4ca.png

Om du kan holde en rettholt eller planke opptil de 2 bakerste meterne på båten din og la den  gå videre bakover til antikavitasjonsplata (den store finnen) og ta et bilde som viser finna, planka og akterspeilet samtidig, da har vi det vi trenger for å gi deg råd.

Det tar ikke mye tid så jeg ville gjort det før du begynner å heve motoren.

Hvis man først drar båten på land og sjekker motorhøyden med et rettholdt, se også om den siste meteren av skroget er helt plant, eller om det er litt innhult. Hvis du har en såkalt hook i skroget på den siste meteren kan du også få hopping. 

Bør ikke være mer enn 1-2mm glippe hvis du sjekker med rettholdt. 

.. og slik "hook" kan fekr oppstå dersom skroget har stått lenge med dårlig opplagring. 

Men hadde det vært innhult så går gjerne båten mer på nesa 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Grunnen til at bildene ikke er tatt er fordi den ligger ute og litt mye jobb å ta den opp for og få tatt skikkelige bilder. men må takke for hjelpa for den er jo blitt bedre ved litt rettledning, men har sett at propellen har litt små skader dette kan vell være noe av årsak til at den spinner.

Ta båten på land, hiv ut ballasten, sett motoren riktig på akterspeilet og prøv på nytt. Du har antageligvis HELT feil høyde og tilt på motoren. (Og ta det bildet når du først er igang - å ta opp båten tar 10 minutter).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...