RuneKommune Startet 28.Juni.2019 Del på Facebook Startet 28.Juni.2019 (redigert) Hei, jeg har kjøpt en brukt Optimst-jolle til litt familiemorro. Når jeg ser videoer og bilder av joller, så ser det ut til at de har noen slags flyteelementer/ flyteputer på begge langsider og en bak. Det jeg lurer på er om min jolle trenger disse, fordi det ser ut til at skroget har innebygde flyteelementer i selve konstruksjonen. Viss dette er slik jeg tror, virker disse innebygde flyteelementene bra, og jeg klarer meg uten å kjøpe flyteputer? Eller bør jeg ha noe i tillegg? Det er som dere forstår et spørsmål jeg bør få besvart før den velter midtfjords. Så lurer jeg også på om seilet synker rett til bunns om man mangler delen som heter "mastesikring" og kantrer. ( jeg mangler denne ). Om jeg ikke rekker å bestille og få levert denne delen, tror dere at man kan lage en mastesikring ved å surre rundt en avklipt sykkelslange og sikre den med en stor slangeklemme? Og et siste spørsmål, jeg ser noen seiler med kjølen halveis oppe? Hvorfor gjør de det? Hvilke situasjoner er det en fordel å ikke ha kjølen helt nede? Redigert 28.Juni.2019 av RuneKommune (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hei Du kan jo velta jolla i fjæra, og sjå om den søkk. Sjølv hadde eg plassert ei puta i baugen, og prøvd å blåsa opp eitkvart flyteelement i dei tre kammera. Det kan bli dyrt å mista masta. Korleis masta er festa, til båten, er vel neppe særleg viktig? Eg vil tru at det svarar seg å ta kjølen opp når ein seglar på lens. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Som Ask skriver så er svaret en test ved land/grunt vann under kontrollerte former FØR du vurderer å gå midtfjords. Umiddelbart så ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med enda mere flyteelementer forutsatt at de innebygde tankene er sånn noenlunde tette. Skal faktisk en del til for å velte/kullseile en slik båt. Kjølen trekkes opp på lens. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
zaq Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Det er noen år siden jeg seilte optimist-jolle, men angående kjøl så mener jeg å huske at jeg pleide å ha kjølen helt nede på kryss, halvveis opp på slør, og helt opp på lens. Ved mye vind og bølger på flat lens, så kan jolla oppleves litt ustabil, og man kan fort flippe rundt. Da er det er greit å ha sjekket oppdriften og sikring av mast på forhånd slik et par nevner ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 zaq skrev 3 minutter siden: Det er noen år siden jeg seilte optimist-jolle, men angående kjøl så mener jeg å huske at jeg pleide å ha kjølen helt nede på kryss, halvveis opp på slør, og helt opp på lens. Ved mye vind og bølger på flat lens, så kan jolla oppleves litt ustabil, og man kan fort flippe rundt. Da er det er greit å ha sjekket oppdriften og sikring av mast på forhånd slik et par nevner ovenfor. Det samme mener jeg å huske :) Var liten og veldig lett når jeg seilte optimist, så jeg hadde en del runder rundt med båten. Tror vi hadde noen flyteelementer ombord, men dette var eldre båter - selv da. Ta jolla på grunt vann en dag med lite vind og lek deg litt, da får du svaret på om den flyter eller ikke ;) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 zaq skrev 18 minutter siden: Det er noen år siden jeg seilte optimist-jolle, men angående kjøl så mener jeg å huske at jeg pleide å ha kjølen helt nede på kryss, halvveis opp på slør, og helt opp på lens. Ved mye vind og bølger på flat lens, så kan jolla oppleves litt ustabil, og man kan fort flippe rundt. Da er det er greit å ha sjekket oppdriften og sikring av mast på forhånd slik et par nevner ovenfor. Dette er fasit på kjølkontroll i optimist. Husk også riktig sitteposisjon, hvor du sitter i optimisten utgjør mye på farten og kontrollen av båten. Det ser ut som om det er en god, gammel skoleoptimist du har kjøpt deg. Disse er designet med tanke på å være mer opp/ned enn en regattabåt er. Derfor er det lagt inn flytekammere som ikke vanligvis er i regattabåter (og som legger til mer vekt enn to oppblåsbare pølser). Antar at denne flyter helt fint med det som er av kammere. Men - som alle sier, ut og teste på grunt vann. Og - husk å feste roret, kjølen og masta. De er kjipe å miste alle sammen. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Xtian Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hei, Tror flytekamrene er tilstrekkelig, ikke nødvendig med noe mer og absolutt ikke nødvendig med noen flytepute i baugen. Angående mastesikring: Nei, mast og seil går ikke til bunns som et blysøkke om du skulle kulleile, men masten kan hoppe ut av mastefoten ved kullseiling eller av andre grunner. Når du da retter opp, får mastetoften for stor belastning, og knekker. Det er en dyr reparasjon, og vil som regel føre til total avskriving av en eldre optismist. Mastesikring koster noen få hundrelapper på f.eks. jolleutstyr.no, og er en helt nødvendig investering. Regatta-optimister har gjerne ekstra store flyteputer, for at det skal være minst mulig vann oppi som må øses ut etter en kullseilng, men det gjør det noe vanskeligere å komme oppi igjen for små barn. Skoleoptimisten har akkurat passe store flytekamre slik at båten ligger passe dypt etter kullseiling til at barnet lett kommer ombord igjen. Uansett lurt å gjøre en flyteprøve på grunt vann før barna velter den midtjords. Så kan du jo se om det i det hele tatt er mulig å senke den når du fyller den med vann og så mange barn som det er plass til (ingen som har klart det hittil på kullseilingstrening i min seilforening ;-) Christian Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hvor mye, eller lite, kjølen skal være nede/oppe avhenger vel av avdrift (viktighet av å ikke ha) samt mindre kjøl nede gir mindre motstand i sjøen. Dette må man nesten prøve seg frem med. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RuneKommune Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hei, takk for mange gode svar Da oppsummerer jeg som følger: Det er sannsynligvis en "skoleoptimist" med innebygde flytekammre, som skal kunne flyte uten flyteputer. Men det er uansett lurt å ta en flytetest i fjæra med båten full av vann. Mastesikring er et must, og en billig investering. Fest også ror og kjøl. Kjøl skal være helt nede ved kryssing, men kan trekkes halvveis opp ved slør og kan forsøkes helt opp ved lens. ( men da er den mer ustabil ). Det er perfekt at det ble en skoleoptimist for oss som skal lære helt basic seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 RuneKommune skrev for 1 time siden: kan forsøkes helt opp ved lens. ( men da er den mer ustabil ). Nja... Optimisten er i utgangspunktet ustabil hvis du går platt lens. Å ta opp kjølen gjør utrolig nok risikoen for å tippe mindre. Dette gjelder ihvertfall for små barn. Da de ikke vil ta signalene på om kjølen "tar tak" eller ikke. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.