Tjond Startet 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2019 Trenger motor og drev til "nye" skipet. Sittet en VP AD31 P-A og et VP290 drev i den tidligere. Ser en slik eller tilsvarende installasjon fort ryker på for 80.000,- og oppover..... En AQUA 41motor blir for tung iom båten er bygd opp for motor/drev bak. Derfor spørsmål om en Volvo penta TAMD 31A blir for "slapp" med sine 130HK kontra AD31 P-A sine 150HK på min Huwa 26 som fort veier sine 2600kg tenker jeg? Hva av utstyr må til for å bygge om en TAMD31A motor til drevdrift om det skulle bli en sånn motor pga kostnader som fort blir 25-30.000,- rimligere?? Eller bør jeg skrape konto'n å gå for en komplett AD31P-A m/290 drev til 80K? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Du har vel nå laget 4-5 tråder om akkurat samme spørsmålet. Og igjen vil jeg svare med det samme svaret som sist. Om du har planer om å plane med denne båten, så er 130 hk for lite, og mest sansynlig er også 150 hk litt i minste laget for å klare å komme greit opp i plan med litt last. Om du vil nøye deg med en marsjfart på rundt 14-15 knop i halvplan, så er nok 130hk passelig. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Sorry. . Ikke mening å være til bry.... Og hvem har sagt at jeg absolutt skal opp i plan? Er på vannet for å nyte tida enten alene eller sammen med andre.... Men skal prøve å å ikke "stamme" mer......? Men vet du eller andre kunnskapsrike medlemmer hva som må til av utstyr å gjøre en TAMD 31A klar for drevdrift? Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Er ikke 100% sikker, men tror det eneste er å skifte demperplaten på svinghjulet og nye kjøleslanger som går fra drevet til sjøvannspumpen. Jeg anbefaler kun originale slanger, da desse er formstøpte og du slipper at slangene ligger og gnager. Om du ikke har planer om å plane, så burde du kansje solgt den båten og heller kjøpt deg båt med aksling og ror. En planende båt med drev er veldig ofte retningsustabil når den ikke planer og det vil bli veldig strevsomt å holde en kurs på grunn av mye ratting og du vil til slutt komme til å gå ganske lei av å reise ut med båten. Det er ikke meningen å kritisere deg, men jeg prøver bare å komme med konstruktiv kritikk. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Det går så bra så.... Tar det positivt jeg. Er novise ang drev (hadde lik båt m aksel/propell) så vældig usikker.... Men ser dine ankepunkter å kjøper dem faktisk. Legger ut et nytt men helt annet spørsmål om jeg ikke finner svaret i kunnskapsbasen.... Takk for fine innspill bellen. God helg Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.