Jump to content

Blir ikke klok på batteri..

Dorten75

Recommended Posts

Forsøkt lest mange år tilbake i forumet for å se om jeg finner løsningen på min undring. 

Jeg har før sesongen fått installert et ekstra forbruksbatteri. 

Så nå skal jeg ha 1 stk 115 og 1 stk 110 (+eget startbatteri). 

I fjor som var første år i båten gikk vi tom for strøm ett par ganger, før det ble innført strengere regime for hva som ble brukt. 

Nå er det i all hovedsak kjøleskapet som får gå. Utover det blir kokeplate starter et par ganger iløpet av dagen, samt vannpumpe noen ganger for dagen. Radio har jeg unngått å bruke. 

Burde ikke det rekke med 112 ah (225) i godt over et døgn?

Jeg har en enkel Bluetooth app for å se nåværende V på batteri. 

Kan bare ikke forstå at ikke disse to batteriene ikke skal klare å holde oss med strøm enn ca 20-21 timer før jeg er nede på 12.0v?

Tips til hva jeg bør sjekke?

Usikker på om jeg i det hele tatt har fått mer effekt enn i fjor...

Fakta:

Sønnak 115 - SR550 (nytt i 2018)

Fiamm 110 (nytt i 2019) Kjenner lite til dette, da jobben ble satt bort under vinteropplag. 

Daycruiser Yamarin 76 dc 25 fot

E315ED33-324B-47FC-995B-E220AF7E61EA.png

ED181378-64BC-4B97-AD11-5021CC875FC0.png

A09075AD-5766-4A6A-BEAF-92A2421ED5EA.png

Det er nok ikke noe mystisk med dette. Hvis jeg tolker de grønne kurvene riktig, lades batteriene i et par-tre timer i døgnet (med motor, antar jeg). Da spørs det hvor mye generatoren gir i snitt. Hvis vi antar 30 A i tre timer, blir dette 90 Ah, enten batteribanken er på 100 eller 200 Ah.

For å få et fornuftig regnestykke må du summere alle aktuelle strømforbrukeres døgnforbruk. Dette må, som "Fiks" også påpeker, så lades på én eller flere måter pr. døgn. Med større batteribank kan man lade sjeldnere, men kraftigere, men det totale energiforbruket må uansett suppleres jevnlig.

Dersom den eksisterende ladingen ikke er tilstrekkelig, må enten ladetiden økes, det må byttes til en mer effektiv regulator, eller det må suppleres med f.eks. et solcellepanel. Selv et 100-watts solcellepanel kan muligens gjøre motorladingen overflødig om ikke været er for dårlig.

Takk for kjappe svar!

Har dessverre ikke noe bedre batterimonitor, men det vurderes. Men føler det er noe annet her jeg her bør først bruke penger på :)

Ser at gangtid ikke er all verden, mellom uthavnene, så blir ikke veldig mye lading men har ikke opplevd noe stor forskjell etter landstrøm. 

Men her er samme graf, etter å ha ligget 2 døgn på landstrøm. Også her er V godt nede på 12 tallet etter kun 20t. Grafene viser 48t.

Forbruket har vært like bevist underveis. 

Burde jeg ikke kunne ligge i oppimot 2 døgn med totalt 225 ah i banken, og det er i hovedsak et kjøleskap  Waeco på 40l som går? 

Målet er å kunne være ute en helg, uten problem. Nå kan jeg ikke minnes jeg har noe mer effekt enn i fjor. 

FC0CF9A8-F2F1-49F6-A260-88349203D863.png

F690BFBD-A22D-4DF3-999C-F965FFAB1A7E.png

Jeg så (på tidligere båt) at mitt kjøleskap trakk 2A i snitt over natten. Det blir ca 50A/døgn. Ditt kan bruke mer eller mindre. Så det burde  112Ah være nok for et døgn. Så kommer det ann på lading - et tangampermeter kan og gi svar på hvor mye som trekker/lader. På vår 60A lader, ladet vi ofte kun med 17A. 

Hvis Sønnak ble helt tømt noen ganger i fjor - kan det være gåent?

Enig med ovanstående.

Tänk på att batteriet (inte generatorn) bestämmer hur mycket ström det skall "sluka i sig", generatorn levererar en konstant spänning (som sjunker tills jämvikt uppstår om batteriet vill ha mer än generatorn just då kan lämna).

Ofta är genomsnittsströmmen som batteriet tar i laddning inte mer än kanske 10A för ett 100Ah-batteri. Det tar alltså TID att fulladda ett blybatteri. De som kör sin båt 1-2h och sedan tror de har fulladdat batterierna tror tyvärr fel.

Sedan finns olika typer av snabbladdare, men gemensamt är att de knep och trix som de använder sällan är nyttiga för batteriet och dess livslängd. En solpanel anbefalles, även en liten gör nytta då den laddar något nästan hela tiden.

Antagligen är inte dina batterier är så fulladdade som du tror. Har de laddats ur helt och kanske sedan inte blivit laddade direkt är de kanske också skadade och har inte alls full kapacitet längre.

Som redan nämnts - låna en tångamperemeter (eller köp, se till att den klarar DC-Ampere och inte bara AC) eller en fast monterad batterimonitor med strömshunt kommer snabbt ge dig mycket kunskap och förståelse för elsystemet i båten.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Dorten75 skrev for 11 timer siden:

Utover det blir kokeplate starter et par ganger iløpet av dagen,

He, du har vel ikke 12V kokeplate? Når det gjelder kjøleskap, så er vel Waeco 40l. skap kompressor. Hva er det du har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjøleskapet kan dra mye strøm. Jo varmere det er, jo mer. Åpnes det mye, juicen står ute hele måltidet etc, så bruker det ennå mer enn hvis det ikke åpnes. Etc.

Bare et tips: Jeg monterte to 50W solcellepaneler i fjor. Strøm er ikke lenger problem. Har et gammelt kjøleskap som står på døgnet rundt. 3 barn som skrur av og på lys når det passer dem. Maten står på bordet hele måltidet. Kanskje en støvsuger som går av og til. Lå i uthavn 3-4 dager i strekk i fjor når det var på det varmeste. Kjøleskapet holdt seg kaldt. Og batteriene holdt stand. Har ca samme forbruksbank som du.

Solcellepaneler var verdt investeringen!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for hjelp. 

Kjøleskapet er nok fort synderen her ja, i varmen men var ikke klar over det ble såpass mye som 168 ah i døgnet, men gir jo mening i forhold til hva jeg har av tid på batteriet.

Ser på grafene iløpet av natten så tar kjøleskapet seg en pause i ny og ne, og gjør da et hopp på rundt 12-14V i hver pause. 

Så går nok ellers hele dagen. Står oppført på nett med rundt 0,83 ah som forbruk?

Mer det verdt å bytte ut til noe nyere? Er vel fra 2008 dette. Nytter det å sette opp noe mer vifte bak? Så noen hadde montert pc vifte på baksiden. 

Eller er det solcelle som Grand Banks jr her sier fungerer. Høres iallefall forlokkende ut å slippe tenke på dette og mase på alle må huske å slå av diverse :)

Noen konkrete tips på solcelle man skal gå for, og hvor jeg eventuelt kjøper?

Har 12v kokeplate fra Wallas ja, så den trenger en del strøm ved oppstart. 

Får bare fyre opp motor når det skal kokes. 

Kjøleskapet har jeg kommet frem til er kompressor ja, er forøvrig lite støy. 

Vifte fungerer dersom det er for dårlig ventilasjon rundt diffusoren (tror det er det den heter). 

Mitt kjøleskap tror jeg er 20 år gammelt. Trekker en god del strøm, men er kaldt og godt og med solcellene tenker jeg ikke på strømforbruket nå. 

Du sier du har kompressorskap, og da skal det trekkes mye mindre enn 168Ah per døgn. Mitt gjør ikke det engang. Tror jeg er på ca halve.

Ny skap kan komme ned i under 1A gjennomsnittlig. 

Så det kan være at skapet ditt er defekt. Feks mangler gass.

Solceller:

Kjøp noen som har gode referanser. Panel på samme angitte watt kan yte forskjellig. Jeg kjøpte av et bittelite firma i Trøndelag et sted. Er veldig fornøyd. Valgte 2x 50W panel for da fikk jeg plassert dem greit. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Batterimonitor burde vært normalen på alle nye båter med forbruksbatterier.  De aller fleste ønsker nok å bruke minst mulig tid på å forstå hva som skjer i batteriene.  Båtbransjen burde absolutt levert båtene med ferdig kalibrerte batterimonitorer som har alarmgrenser ferdig innstilt.  Da lærer man både båten og batteriene å kjenne slik at man kan planlegge når man må lade og hvor mye. 

Her er ett eksempel på en batterimonitor som jeg har god erfaring med ombord, men det finnes sikkert flere andre som også fungerer like bra. 

https://www.victronenergy.com/battery-monitors/bmv-712-smart#pd-nav-image

På denne som har bluetooth kan man få en god oversikt over det meste på telefon eller nettbrett. 

Dorten75 skrev for 3 timer siden:

Kjøleskapet er nok fort synderen her ja, i varmen men var ikke klar over det ble såpass mye som 168 ah i døgnet, 

168Ah i døgnet er feil for et kjøleskap med kompressor.  50 er mer riktig. Mitt på 85 liter trekker 4A når det går, og med perioder på 5 minutter på/ 5 minutter av, gir det et snitforbruk på 48Ah i døgnet. 

Står oppført på nett med rundt 0,83 ah som forbruk?

Mer det verdt å bytte ut til noe nyere? Er vel fra 2008 dette

Neppe. 

Nytter det å sette opp noe mer vifte bak? Så noen hadde montert pc vifte på baksiden. 

Det kan hjelpe!

Ellers vil jeg tro at det eldste batteriet ditt fort kan være litt skadet etter den bruken du beskriver. Synd å si det, men du har jo åpenbart ikke hatt kontroll på ladestatus og grad av nedtapping. Heller ikke umulig at det nye batteriet er litt skadet av samme årsak. 

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Ny skap kan komme ned i under 1A gjennomsnittlig. 

Det der er en "broskyreverdi", den ville jeg tatt med minst en kilo salt.

Hvor ofte mitt nåværende skap går, har jeg ikke sjekket, men jeg logget det forrige (Frigo 40 liter) og på "normale" sommerdager gikk det 20% av tiden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sett på et voltmeter på hvert batteri. Krokodilleklemmer rett på polene gjør susen. Så belaster du batteriene og følger med på hvordan spenningen synker. Synker den likt på alle tre har du muligens tre dårlige batterier. Synker det faretruende fort på et av dem kan du koble ut det og fortsette å belaste de to andre. Kan du tappe de to siste vesentlig etter å ha koblet bort det første tyder mye på at du har ett defekt, og to som er i orden.

Dersom det ene er defekt vil det imidlertid ikke tappe de to andre, det som vil skje er at du har to funksjonelle batterier istedenfor tre. Celler som er koblet i serie derimot er det annerledes med. Da vil en dårlig eller defekt celle bli en forbruker når den er tom. De friske cellene vil begynne å kjøre strøm gjennom den defekte, og den blir som en varmeovn.

Av egen erfaring, så ser jeg at ved typisk Daycruiser liv, raskt ut, tilbringe en dag på båten, kjøleskap på hele tiden(som ble overfylt av lunket drikke). Litt ankervinch og annet. Så raskt hjem til kvelden. 

Kjøreturen hjem er ofte for kort for å topplade batteriene. Med det fører til at forbruksbateriet lever dårlig liv. 

Mitt tips før helgetur. Sett på lander, landstrøm i god tid før tur. Ha da på kjøleskap, fyll i drikke. Da starter du med fulle batterier og kald drikke, så kjøleskapet slipper å jobbe så hardt. Jeg pleier ofte å kjøre med kjøleskapet på Max når jeg har motor i gang. Setter så ned til halv kjøling når jeg ligger på batteri. 

Etter tur, sett på lander(med mindre hjemturen var flere timer.), så får du toppladet, klar for ny tur. 

Komodo skrev for 10 timer siden:

Sett på et voltmeter på hvert batteri. Krokodilleklemmer rett på polene gjør susen. Så belaster du batteriene og følger med på hvordan spenningen synker. Synker den likt på alle tre har du muligens tre dårlige batterier.

Ok, forsøker den....hvor lenge snakker vi om og belaste...? Regner med lading må være av...? 

Komodo skrev for 10 timer siden:

Synker det faretruende fort på et av dem kan du koble ut det og fortsette å belaste de to andre. Kan du tappe de to siste vesentlig etter å ha koblet bort det første tyder mye på at du har ett defekt, og to som er i orden.

??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...