Komodo Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Ida Marie III skrev 55 minutter siden: Ok, forsøker den....hvor lenge snakker vi om og belaste...? Regner med lading må være av...? Hvor lenge avhenger av hvor stor lasten er, men du må opprettholde belastningen til et av batteriene dine er i ferd med å svikte. Da vil du også se om de utlades synkront. Det ideelle er å belaste med omtrent like mye som du bruker når båten er i normal drift. Da vil du se hvor skoen trykker når et av batteriene får lav spenning. Men det kan jo ta himla lang tid, så for å påskyndte prosessen kan du koble til noen forbrukere som trekker mye strøm. Et eksempel kan være støvsuger via inverter. Av med lading er en forutsetning, hvis ikke må du bare belaste ditto mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Slike de selger på biltema..? Ja. Batteritester BT Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 pipe skrev for 1 time siden: Ja. Batteritester BT Ja har sett den...muligens en raskere og enklere måte å finne ut av det på... Noen som har forsøkt/ har erfaring med disse..? Sitér dette innlegget Link to post
Dorten75 Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Er etter siste natt ganske overbevist om at kjøleskapet er en stor synder. Kjøligere temperatur ute i går kveld, og etter motor hadde gått i 5-6 timer da vi kjørte en god tur mist på dagen samt lå noe med motor i gang. Kjøleskapet seg flere hvilepauser utover kvelden, og ikke bare natten som tidligere. Gikk minimalt igjennom natta ser jeg (ca 2.15 mellom kl 24 og 09), og våknet med grei kapasitet på batteriet. Så varmen de tidligere dagene førte nok til høyt forbruk. Skal uansett teste batteriene hver for seg når vi kommer i land. Har også tatt til meg tipsene om maks kjøling under lading og skru ned etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) Bra du har funnet ut av det. Det er nettopp grunnen min til å investere i solceller i fjor: kjøleskapet trekker mer når det er varmt ute , men da er det som regel sol eller i alle fall mye lys, og dermed mye lading fra panelet. Det lader da med ca samme A som kjøleskapet bruker. Jeg tenker ikke mer på om det står på maks eller ikke. Det er kaldt hele tiden. I fjor var det varmt vær hele tiden! Men kjøleskapet kaldt og ingen strømproblemer. Nå ligger båten min på land, og i går hadde jeg mange starter på motoren da jeg jobber med den. Men den gikk velsog lite, så den ladet nesten ingenting. I dag formiddag var det helt fulladet batteri, takket være solcellene. Så jeg slipper å tenke på å ordne lading fra land hver gang jeg kommer hjem, galvanisk tæring pga krypstrøm etc. Så i år blir det nok montert solceller på fiskebåten også. Redigert 30.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) pipe skrev for 3 timer siden: Ja. Batteritester BT Sitat Ja har sett den...muligens en raskere og enklere måte å finne ut av det på... Noen som har forsøkt/ har erfaring med disse..? Jeg har ikke den store sansen for slikt utstyr, men det gir i hvert fall en viss indikasjon på tilstanden til batteriet. Selv har jeg den andre varianten fra BT. Her testing av to startbatterier, et bra batteri og et som nettopp er tatt ut pga. manglende evne til å starte bilen. Redigert 30.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Har du sjekket om pakningen på døren er inntakt og om kompressoren har god tilgang på luft for kjøling? Om ikke desse to tingene er i orden, så stjeler kjøleskapet mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fogg Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) @Seilars har et meget godt poeng. Gitt hvor mye hodebry, bekymringer og tid båteiere kaster bort på Ohms lov og lunefulle blybatterier, burde monitor vært standard. Etter 20 år på sjøen kastet jeg ut mitt 110 Ah blybatteri, puttet et 100Wp solcellepanel inn i en plastlomme på kalesjetaket og installerte 2 x 100Ah litium jernfosfatbatterier. Sommeren 2019 har vært en drøm. For første gang har vi kunnet ligge i dagesvis uten å skjenke batteriene en tanke. Litiumbatteriene har ikke på noe tidspunkt vært under 50%. Ja, litium koster, men gud vet hvor mange kroner jeg har brukt på å erstatte sarte blybatterier som tar kvelden etter at kjøleskapet har jafset i seg 90 av de oppgitte 100 Ah. Som egentlig burde vært spesifisert til 50 Ah all den stund bly ikke skal utlades under 50%. De STORE fordelene med litium er velkjente: Tar ladestrøm - opp mot 1 C, dvs 100 A på et 100 Ah batteri. Kabler med røslig tverrsnitt er et must! Med 180 A generator og solceller er batteriene på topp selv etter en liten svipptur. Kan lades langt ned Har elektronisk overvåkning (BMS) Holder mye jevnere spenning gjennom brukssyklusen Anbefales varmt! Neste prosjekt er et Simarine Pico overvåkingssystem. Mest fordi det er moro å se hva som går inn og ut av panel, kjøleskap, batterier og annet elektromikkmakk. Redigert 30.Juli.2019 av Fogg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.