Jump to content

Rocka anker med blytau, erfaringer?

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Sverrejo

Jeg har en Agder 840 med Engbo anker. Var nedover svenskekysten og fikk ikke ankerfeste noen steder. Ingen kjetting, men blytau.

vurderer Rocna.  Er det noen som har erfaring med dette ankeret og bruk av (bly)tau?

Engbo ankeret kom opp fra Kong Neptun og var dekket av leire, feste...null og niks.

La ut en slik sammenleggbar dregg, tung sak, umiddelbart feste.

Ikke mye god omtale av Engbo her inne. Var 21kg Engbo på min nye båt, vurderte å bytte pga all dårlig omtale, men vil teste det litt først. Kun brukt det 5-6 ganger, men har sitter godt så langt. I dag vurderte jeg å ligge på svai i 11-12ms med Engboen, på 4 timer hadde ankeret dratt seg ca 15 meter (røft anslag basert på over ett merker). Skulle blåse hele natten, så feige ut å søkte trygg havn...

lurvetass skrev 1 time siden:

Har 20 kg Engbo og er enig i at det ofte lar seg dra bortover og har dårlig feste. Sitter i rulle bak og foran i et hull igjennom baugspyd. Er det mye som må endres og tilpasses for å bytte? 

Hvis det er som vist på disse bildene https://yachtjourney.com/en/catalog/Marex/111728/?category=power tror jeg du ikke trenger å tilpasse noe. 

Redigert av bjorngb (see edit history)

Har Rockna med blytau som svai anker i baug. Bruker det mye, aldri problem med hverken å sette eller dregge, MEN jeg har 5 m kjetting mellom anker og tau , samt at jeg bruker daumann.

Har bruce bak på ankorrulla. Denne tok dårlig. Satte på 5 m kjetting der og, nå tar den også bedre, selv om det ikke kan sammenliknes med hvordan rockna tar og sitter.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

bjorngb skrev 8 minutter siden:

Hvis det er som vist på disse bildene https://yachtjourney.com/en/catalog/Marex/111728/?category=power trod jeg du ikke trenger å tilpasse noe. 

Der var båten jo ? Litt andre farger i skroget, men riktig modell. 

Får sjekke ut dette. Men forferdelige priser. 

Holder det med 10 kg til 30 fot båt som noen sier? 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 1 time siden:

Holder det med 10 kg til 30 fot båt som noen sier? 

Det finnes en tabell for størrelse Rockna i forhold til båt (google det så finner du den).

iflg den var 10kg nok til min 31fot seilbåt på 4tonn, men jeg gikk for 15kg for å være sikker, og siden jeg svaier. Skal du dra det for hånd og i tillegg ha det mot land (altså ikke skiftende retning) så er sikkert 10 kg nok.

ps : tabellen omtaler størrelser for vind opp mot liten storm (tror det var 22ms). Så du har litt å gå på når det ikke blåser så mye da...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

On 6/30/2019 at 10:52 AM, bjorngb said:

@bjorngb Jeg er usikker på om jeg forstår tabellen ordentlig. Har en Bavaria 39 fot motorbåt, ca 12 meter land, og den veier 10-11 tonn. Jeg har også 50 meter kjetting akterut. Uavhengig av kjettingen, er det riktig tolket av tabellen at jeg da skulle ha valgt f.eks Rocna 20 ?

Idag har jeg en Bruce kopi på 15 Kg. Jeg er usikker på ankerrulla, men er det noen som vet om det er sannsynlig at et Rocna 20 muligens kan passe, eller spør jeg nå om hvor høyt et tre er? 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

28 minutes ago, dennrick said:

Idag har jeg en Bruce kopi på 15 Kg. Jeg er usikker på ankerrulla, men er det noen som vet om det er sannsynlig at et Rocna 20 muligens kan passe, eller spør jeg nå om hvor høyt et tre er? 

Omtrent ja... Rocna har jo den bøylen som kan være et problem alt ut fra hvordan ankerrulla er, selv valgte jeg Vulcan som er mer lik en Bruce i stamme og krav til rulle.

http://rocna.cmpgroup.net/rocna-and-vulcan-anchor-bow-compatibility
Du kan printe ut og lage mal i papp eller lignende for å teste, jeg gjorde det for å se sånn noenlunde før jeg bestilte.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

dennrick skrev 16 minutter siden:

@bjorngb Jeg er usikker på om jeg forstår tabellen ordentlig. Har en Bavaria 39 fot motorbåt, ca 12 meter land, og den veier 10-11 tonn. Jeg har også 50 meter kjetting akterut. Uavhengig av kjettingen, er det riktig tolket av tabellen at jeg da skulle ha valgt f.eks Rocna 20 ?

Ja - da anbefaler Rocna 20kg som hovedanker til bruk i oppimot full storm. Har du det i hekken, og du ikke skal ligge på det u full storm, holder kanskje 15kg. 

Dersom Bruce passer, er det sansynlig Rocna passer. Er det trangt mellom ankeret og båt i dag? Vær obs på at Rocna har en bøyle som forhindrer det fra å passe i baugpeker eller andre anordninger hvor toppen av ankeret må være fritt. Da kan Vulcan (av Rocna) eller Spade anker passe. 

Takk for input. Jeg bruker det akterut mest, og jeg tror ikke bøylen på ankeret er et problem der. I baugen ville det nok ikke funket pga baugspyd / plattform.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...