Guest Sverrejo Startet 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2019 Jeg har en Agder 840 med Engbo anker. Var nedover svenskekysten og fikk ikke ankerfeste noen steder. Ingen kjetting, men blytau. vurderer Rocna. Er det noen som har erfaring med dette ankeret og bruk av (bly)tau? Engbo ankeret kom opp fra Kong Neptun og var dekket av leire, feste...null og niks. La ut en slik sammenleggbar dregg, tung sak, umiddelbart feste. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Vi har Vulcan fra Rocna bak med blytau på ‘nybåten’. Det har festet godt de to gangene vi har brukt det, men jeg ville foretrukket 5 meter med kjetting nederst for å vite at tauet ikke blir gnagd. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Rocna, Vulkan og SPADE er moderne gode ankre. Felles er at de ikke er som en plog, men motsatt. På den annen side et anker kan nesten aldri bli for stort. Hvis båten synker under ankevekta, da er det helt klart for stort. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 TF skrev 1 time siden: Hvis båten synker under ankevekta, da er det helt klart for stort. Evt er båten for liten.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Hadde 10 kg Rocna med ankerline på Nimbus 30 som hekkanker. Største problemet var at det satt så fort og godt at vi ikke kom helt inntill de gangene vi kasta ankeret for langt ute... jeg hang på en 5kg daumann på dette. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Ikke mye god omtale av Engbo her inne. Var 21kg Engbo på min nye båt, vurderte å bytte pga all dårlig omtale, men vil teste det litt først. Kun brukt det 5-6 ganger, men har sitter godt så langt. I dag vurderte jeg å ligge på svai i 11-12ms med Engboen, på 4 timer hadde ankeret dratt seg ca 15 meter (røft anslag basert på over ett merker). Skulle blåse hele natten, så feige ut å søkte trygg havn... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Jeg demonterer mitt Engbo anker. Ligger på Kambo Marina. Om noen vil ha jernklossen så er det bare å si fra og komme og hente den. Mulig å bruke den som tyngde på fast fortøyning. (bøye.) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2019 Engbo er et møkkaanker, bare å få det vekk. Vi har hatt både det og Bruce, nå har vi et som ligner på Rocna med blytau hele veien. Det graver seg så godt ned at det kan være vanskelig å få opp. Eneste fordelen med Engbo, skålanker o.l. er at de er lette å få opp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Har 20 kg Engbo og er enig i at det ofte lar seg dra bortover og har dårlig feste. Sitter i rulle bak og foran i et hull igjennom baugspyd. Er det mye som må endres og tilpasses for å bytte? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 (redigert) lurvetass skrev 1 time siden: Har 20 kg Engbo og er enig i at det ofte lar seg dra bortover og har dårlig feste. Sitter i rulle bak og foran i et hull igjennom baugspyd. Er det mye som må endres og tilpasses for å bytte? Hvis det er som vist på disse bildene https://yachtjourney.com/en/catalog/Marex/111728/?category=power tror jeg du ikke trenger å tilpasse noe. Redigert 30.Juni.2019 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Har Rockna med blytau som svai anker i baug. Bruker det mye, aldri problem med hverken å sette eller dregge, MEN jeg har 5 m kjetting mellom anker og tau , samt at jeg bruker daumann. Har bruce bak på ankorrulla. Denne tok dårlig. Satte på 5 m kjetting der og, nå tar den også bedre, selv om det ikke kan sammenliknes med hvordan rockna tar og sitter. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 bjorngb skrev 8 minutter siden: Hvis det er som vist på disse bildene https://yachtjourney.com/en/catalog/Marex/111728/?category=power trod jeg du ikke trenger å tilpasse noe. Der var båten jo ? Litt andre farger i skroget, men riktig modell. Får sjekke ut dette. Men forferdelige priser. Holder det med 10 kg til 30 fot båt som noen sier? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Har som nevnt tidligere Vulcan anker som produseres av Rocna. Vi har 15kg bak på 43fot/10,5t seilbåt. Jeg var litt nervøs når vi fikk 8m/s fra siden, men ankeret holdt. Vi har 20kg Vulcan fremme som kanskje er et hakk for lite basert på anbefalingene på Rocna sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 lurvetass skrev 1 time siden: Holder det med 10 kg til 30 fot båt som noen sier? Det finnes en tabell for størrelse Rockna i forhold til båt (google det så finner du den). iflg den var 10kg nok til min 31fot seilbåt på 4tonn, men jeg gikk for 15kg for å være sikker, og siden jeg svaier. Skal du dra det for hånd og i tillegg ha det mot land (altså ikke skiftende retning) så er sikkert 10 kg nok. ps : tabellen omtaler størrelser for vind opp mot liten storm (tror det var 22ms). Så du har litt å gå på når det ikke blåser så mye da... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bjorngb Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Ferdig googlet Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Husk at det er veldig viktig hvor mye tau/kjetting man slipper ut. Ser til stadighet folk som sliter med ankerfeste, men som bare har sluppet ut 2-3x dybden. Dette er vel så viktig som vekta på selve ankeret. Kjetting nederst er også veldig nyttig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Sverrejo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Da kjøpte jeg Rocna idag. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Gratulerer med ett supert nytt anker. Husk å lese bruksanvisningen, dette ankeret tar umidelbart der du slipper det, og det dregger ikke, så du må være forsiktig med farten når du kjører ut ankertau, ellers blir det fort bråstopp Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 On 6/30/2019 at 10:51 AM, Erik said: tabellen omtaler størrelser for vind opp mot liten storm (tror det var 22ms). Så du har litt å gå på når det ikke blåser så mye da... "We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms." :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Guest Sverrejo Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Tusen takk for innspill. Kommentarene medførte at jeg valgte 10 kg Rocna til Agder 840. Bytter nok ankerrulla når båten kommer opp til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 On 6/30/2019 at 10:52 AM, bjorngb said: Ferdig googlet @bjorngb Jeg er usikker på om jeg forstår tabellen ordentlig. Har en Bavaria 39 fot motorbåt, ca 12 meter land, og den veier 10-11 tonn. Jeg har også 50 meter kjetting akterut. Uavhengig av kjettingen, er det riktig tolket av tabellen at jeg da skulle ha valgt f.eks Rocna 20 ? Idag har jeg en Bruce kopi på 15 Kg. Jeg er usikker på ankerrulla, men er det noen som vet om det er sannsynlig at et Rocna 20 muligens kan passe, eller spør jeg nå om hvor høyt et tre er? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 (redigert) 28 minutes ago, dennrick said: Idag har jeg en Bruce kopi på 15 Kg. Jeg er usikker på ankerrulla, men er det noen som vet om det er sannsynlig at et Rocna 20 muligens kan passe, eller spør jeg nå om hvor høyt et tre er? Omtrent ja... Rocna har jo den bøylen som kan være et problem alt ut fra hvordan ankerrulla er, selv valgte jeg Vulcan som er mer lik en Bruce i stamme og krav til rulle. http://rocna.cmpgroup.net/rocna-and-vulcan-anchor-bow-compatibility Du kan printe ut og lage mal i papp eller lignende for å teste, jeg gjorde det for å se sånn noenlunde før jeg bestilte. Redigert 2.Juli.2019 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bjorngb Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 dennrick skrev 16 minutter siden: @bjorngb Jeg er usikker på om jeg forstår tabellen ordentlig. Har en Bavaria 39 fot motorbåt, ca 12 meter land, og den veier 10-11 tonn. Jeg har også 50 meter kjetting akterut. Uavhengig av kjettingen, er det riktig tolket av tabellen at jeg da skulle ha valgt f.eks Rocna 20 ? Idag har jeg en Bruce kopi på 15 Kg. Jeg er usikker på ankerrulla, men er det noen som vet om det er sannsynlig at et Rocna 20 muligens kan passe, eller spør jeg nå om hvor høyt et tre er? Ja - da anbefaler Rocna 20kg som hovedanker til bruk i oppimot full storm. Har du det i hekken, og du ikke skal ligge på det u full storm, holder kanskje 15kg. Dersom Bruce passer, er det sansynlig Rocna passer. Er det trangt mellom ankeret og båt i dag? Vær obs på at Rocna har en bøyle som forhindrer det fra å passe i baugpeker eller andre anordninger hvor toppen av ankeret må være fritt. Da kan Vulcan (av Rocna) eller Spade anker passe. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2019 Takk for input. Jeg bruker det akterut mest, og jeg tror ikke bøylen på ankeret er et problem der. I baugen ville det nok ikke funket pga baugspyd / plattform. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Ser sånn ut hos med. 20kg Rocna hekkanker 50 m kjetting. Sitter en Wichard 10mm lyrsjakkel mellom anker og svivel i dag. Svivel fra Kong. Ca 5 tonn bruddstyrke på hele kjeden. Antar vinsjen røskes ut før noe annet ryker ? Redigert 3.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.