bjorngb Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Bitteliten skrev 38 minutter siden: Ser sånn ut hos med. 20kg Rocna hekkanker 50 m kjetting. Sitter en Wichard 10mm lyrsjakkel mellom anker og svivel i dag. Svivel fra Kong. Ca 5 tonn bruddstyrke på hele kjeden. Antar vinsjen røskes ut før noe annet ryker ? Ser veldig bra ut. Lar du vinsjen ta lasten ved fortøying, eller legger du på en klo med tau til kryssholt? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Det tror jeg vil fungere på båten vår. Jeg har derfor bestilt et Rocna 20 nå, og det vil da erstatte Bruce kopien på 15 Kg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Etter at clutchen/overlast vernet på vinsjen løste ut en gang pgs sjø fra passerende båt bruker vi alltid tau med rykkdemper til kryssholt. Har en hanefot løsning som brukes både på baug-og hekkanker dennrick, du vil bli happy med Rocna ? Redigert 3.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Ja, det blir spennende å med nytt anker @Bitteliten Løsningen du viser her var fin, og du hekter da kroken i kjettingen selvsagt? Jeg har ankervinsjen på den ene siden akterut, og må innrømme at jeg innimellom bare har hengt på vinsjen. Ved mer vind har jeg pleid å bruke en Biltemastropp fra kjettingen til det nærmeste kryssholtet. Bruker du hanefotløsningen bare for å være dønn sikker? Ser "profft" ut. Fra bildet ditt over, så så jeg at du ikke hadde en liten kjettingstump mellom ankeret og svivelen slik du hadde forut? Er det fordi det er mer aktuelt på svai da vinden kan endre retning, mens retningen ikke endres ved anker akterutog tau i land? Jeg har dog lagt merke til at ved heving av ankeret mitt akterut, så har svivelen innimellom ligget vinkelrett på ankeret da svivelen ved setting av ankeret har glidd i det avlange sporet på selve ankeret og låst seg der ved belastning. Jeg antar dette skjer dersom jeg har hatt for liten fart inn mot land og sluppet en haug med kjetting rett ned. Svivelen har med andre ord stått i 90 grader på retningen av kreftene mellom ankeret og kjettingen. Slik jeg forstår det, så er ikke det heldig for svivelen? Derfor tenker jeg at kjettingløsningen din mellom svivel og anker er aktuelt akterut også. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 (redigert) Bruker samme avlastr foran og akter. Derfor to tau ?. Kroken er en kjettingkrok til 8 mm kjetting. Lagd for ankring i orkan på langtur. Foran har vi 33 kg Vulvan 80m høyfast 8mm kjetting. Lå alltid rett på vinsjen helt til vi fikk Rocna med kjetting. Mulig blytauet flekser mer og da er litt snillere mot vinsjen. har ikke den kjettingstumpen mellom anker og svivel fordi hekkankeret ikke får samme sideveis belastning. Men lyr sjakken i mellom anker og svivel bør du ha. Bolt på sjakkel sikres med litt syrefast ståltråd (Clas Ohlson har det) Med kjetting mellom anker og svivel er du helt sikker ?. Kjettingen min her er 12 mm for å passe inn på sjakkel og svivel. Gikk ut og tok noen bilder nå ? Redigert 3.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2019 Tpp ! Takk for tips! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Avreise på lørdag for en fire ukers ferie og ihht Seatronic kommer det nye ankeret på døra imorgen kveld Jeg var på Biltema idag og kjøpte noen galvaniserte lyr sjakler av ulike dimensjoner. Ut ifra det jeg kan forstå av andre "ankertråder" her inne, så er det greit siden jeg har kjøpt galvanisert anker og har galvanisert kjetting. Jeg har samme greia forut med svivel rett på ankeret (det er et 16 Kgs Delta) - galvanisert der også. Også her har svivelen mulighet til å skli i det avlange sporet på ankeret og låse seg vinkelrett på trekkraften. Jeg skal definitivt ordne med sjakkel på ankeret, samt en liten kjettingstump før svivelen. Et siste (tror jeg?) spørsmål: Lyr sjakkel vs en vanlig u-formet sjakkel. Hvorfor lyr sjakkel? Er det pga utformingen/at den passer bedre, eller er det andre årsaker? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 (redigert) Pga formen. Se hvordan sjakkelen er ulikt montert på anker foran og bak hos meg. Med Rocna hadde nok jeg lagt inn en skikkelig sjakkel med sertifisert bruddstyke. Kan være Seatronic har det på lager. De fører Wichard Redigert 4.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 (redigert) Seatronic har 10mm Wichard sjakkel på lager. Det er fint de sender overalt til en eller annen post i butikk der jeg evt planlegger å være til uken da Det er litt forskjell: (arbeidsbelastning/bruddstyrke) Biltema (38x10mm): 320/2560 kg Wichard (? x 10mm): 1520/5200 kg. Den er 24 ganger dyrere enn den på Biltema, men makser ut på 389,- @Sverrejo Håper det er ok at jeg har "brukt" tråden din litt... Redigert 4.Juli.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mix Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 (redigert) Jeg modifiserte en slik sjakkel. Kuttet ørene ved rød strek, og slipte flate spor ved de grønne strekene slik at det ble anlegg for å feste den med skiftenøkkel. Brukte også Locktite. Dette er mange år siden og det har aldri løsnet og sjakkelen/svivelen fungerer smooth i ankerrulla. https://seatronic.no/svivel-sjakkel Redigert 4.Juli.2019 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Jeg var skeptisk til å bruke denne type svivel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 Jeg bruker Kong svivel som er sertifiserte på swl og bruddstyrke. Mener å huske at det er Wichard svivelen som er svakeste ledd i kjeden i dag. Uansett så løser kjetting mellom anker og svivel problemet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2019 dennrick skrev for 4 timer siden: Jeg var på Biltema idag og kjøpte noen galvaniserte lyr sjakler av ulike dimensjoner. Ut ifra det jeg kan forstå av andre "ankertråder" her inne, så er det greit siden jeg har kjøpt galvanisert anker og har galvanisert kjetting. Rocna ankeret tror jeg du kommer til å få mye glede av, godt valg Men når det gjelder galvanisert sjakkel fra BT er mer betenkt. Jeg kjøper mye rart på Biltema, og mye holder en helt ok kvalitet. Noen av produktene har jeg også testet grundigere enn det privatfolk vanligvis har mulighet til. Men galvanisert sjakkel fra Biltema ville jeg ikke brukt på et Rocnaanker til tusenvis av kroner. Kjøp den i det minste hos en anerkjent maskinleverandør. BT har litt for mye kinesisk korkstål i enkelte av produktene sine. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Mix skrev for 4 timer siden: Jeg var skeptisk til å bruke denne type svivel....... Det du viser til Mix, er da sviveln sitter rett i ankaret.... sitter den som på Bittelitens bilder, så oppstår aldri brytkafter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Jeg liker ikke konstruksjonen Gunga, dyr er den også. En bit kjetting mellom svivel og sjakkel kan brukes uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Så lenge kjettingen ikke har vært av kabelaret fra du slipper ut til du drar inn ankeret, er det nå heller ikke behov for noe svivel, ankeret vil jo komme opp i samme stilling som det gikk ned. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Barbaria Svart 5.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Jimmy Green Marine har mye fint vi bruker denne sjakkelen på vårt anker. Eller har de mye annet artig å kjøpe for feriepengene. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.