Jump to content

Wiking 28, sprekk i kjøl, hvordan fikse?

Kronidiot

Recommended Posts

Jeg har oppdaget en sprekk i kjølen, i området der båten hviler på opplagsbukken. På bildet sees sprekken i overkant av klossen og den går fra litt foran klossen til et godt stykke bak klossen. Jeg kan ikke se at den er gjennomgående men den spriker ganske bra forran og bak. Det virker som laminatet har gitt etter for vekta av båten?

Blir jo rimelig stressa av dette og har prøvd å avlaste litt til jeg får løftet båten og flytta bukken. 

Hvordan bør jeg angripe en reparasjon av dette?

DSC_1118.JPG

Kommentar fra moderator: Lagt til båtmodell i tittel.

Dette er en strukturell skade som ikke bør repareres med en klatt sparkel. Den er mulig å reparere kun fra utsiden men det krever at det blir rengjort på innsiden.Vaskes. Om sprekk er gjennomgående, ser sånn ut må det slipes tynt ganske langt fra skaden ( 50 cm )  for å se om mer er knust.  Bør bygges opp med csm fiber og polyester. Mange lag om trappes av. Mange gode forklaringer og bilder på forumet .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Og en del konstruksjoner er så svake at båtene ikke tåler å stå på visse deler av kjølen. Dette gjelder både seil og motorbåter. Det er altså en strukturell skade som kan gi overraskelser om den ikke blir reparert skikkelig. Nå er Knude og Komodo plastspesialister. Jeg kjenner til dette ut av ren nysgjerrighet. Som blant annet hvorfor gutta på marinaen ikke støtter disse båtene midt under, men støtter på sidene. Og en del seilbåter bruker de vektenmåleren på trucken til å fortelle hvor mye last støttene skal ta, og hvor mye last som skal hvile på kjølen. Så det var for så vidt et overraskende spørsmål jeg fikk her om dagen da Hulda skulle på land. "Tåler båten å stå på kjølen?"

Knude skrev 56 minutter siden:

Dette er en strukturell skade som ikke bør repareres med en klatt sparkel. Den er mulig å reparere kun fra utsiden men det krever at det blir rengjort på innsiden.

Veldig enig i det Knude skriver her. Men årsaken til mine spørsmål er at det etter min mening er lettere å gjøre en god reparasjon dersom du kan støpe både fra utsiden og innsiden.

Fylle opp med sparkel i sprekken vil grense til svindel dersom båten blir vidersolgt på et senere tidspunkt. Heller ikke særlig trygt å ha med familie på tur dersom vanntemperaturen er under 20 grader og man er mer en 100 meter fra land. 

Hulda skrev 49 minutter siden:

Nå er Knude og Komodo plastspesialister. 

Jeg takker for komplimentet, men noen plastspesialist vil jeg ikke kalle meg. Nå har jeg riktignok en høgskoleeksamen i beregning av plast og kompositter, men min praktiske erfaring med glassfiber og polyester er begrenset til hobbyvirksomhet i garasjen. Mine spesialfelter er på andre områder. Knude derimot er nok mannen å lytte til her :smiley: 

Knude skrev for 8 timer siden:

Dette er en strukturell skade som ikke bør repareres med en klatt sparkel. Den er mulig å reparere kun fra utsiden men det krever at det blir rengjort på innsiden.Vaskes. Om sprekk er gjennomgående, ser sånn ut må det slipes tynt ganske langt fra skaden ( 50 cm )  for å se om mer er knust.  Bør bygges opp med csm fiber og polyester. Mange lag om trappes av. Mange gode forklaringer og bilder på forumet .

Takk for gode råd, Knude!

Av ren nysgjerrighet, hvorfor vaske på innsiden når det skal støpes fra utsiden? 

Og hvorfor polyester fremfor epoxy? 

Hvor lenge må polyester tørke før den kan overmales med epoxyprimer ?

Å vaske rent på innsiden er først og fremst for at det ikke skal renne olje eller vann ut igjennom sprekkene og ødelegge reperasjonen. Siden båten sikkert er et håndopplegg av csm og Orto  polyester  ville jeg brukt det.  Også lettere med csm da epoksy krever en sydd duk som ikke er like lett og forme på en slik reperasjon og er heller ikke lett og få til å henge på plass under laminering. ( limer ikke så godt på underlaget) vinylester er kanskje det beste valget da den normalt har bedre vedheft.

Etter endt støping er det vanlig å legge et lag med toppcoat før primer.  Toppcoat kan legges på så fort støpes er  mulig å pusse. Et par tre timer. Primer likeså.

Knude skrev for 1 time siden:

vinylester er kanskje det beste valget da den normalt har bedre vedheft.

Da blir det vinylester, vil ha minst mulig problemer med å få det til å henge. Kan bruke csm til vinylester, og hvor mange lag med csm bør jeg ha (utvendig rep)?

Ellers noen tips når det kommer til det praktiske arbeidet?

Redigert av trampeklapp (see edit history)
trampeklapp skrev 1 time siden:

Ellers noen tips når det kommer til det praktiske arbeidet?

Først og fremst må du slipe helt rent slik at du får avgrenset omfanget av skaden.

Ellers bør du gjøre en egeninnsats på å lese deg opp på noen av reparasjonstrådene her inne. Det har blitt skrevet mye om dette før, og det er jo ikke sikkert at alle gidder å skrive alt om igjen. 

Lurer fremdeles på om du kommer til fra innsiden om du tar ut akselen. Du får hive inn litt bilder og være litt mer på hugget med å svare på de spørsmålene du får, så kanskje du får tips også.

Komodo skrev 1 time siden:

Du får hive inn litt bilder og være litt mer på hugget med å svare på de spørsmålene du får, så kanskje du får tips også.

Så vidt meg bekjent er det kun ditt spørsmål jeg ikke har svart på..

Og her får du svaret: ja, jeg kommer til fra innsiden hvis akselen tas ut. Men det er akkurat nå ikke et alternativ. 

Jeg gar fått gode råd fra Knude som jeg kommer til å følge. 

Ingen tvil om at å slipe på innsiden og legge noen lag er den sikreste og beste løsningen.  Det krever at det slipes mye på innsiden for å få det helt rent. Ofte er det lettere å spare et tynt  lag og reparere fra utsiden så lenge det ikke blir et stort hull. Om du tar litt bilder blir det som @Komodo skriver lettere å svare.

litt om styrke på en kjøl som denne. Normalt ligger det en 7-8 lag 600 gr. Csm i bunnen av denne typen båt. Da blir det dobbelt i bunnen av kjøl da det legges skjøt på motsatt side hele veien. Den er normalt så sterk at hele båtens vekt kan legges på en jekk under "Helen"  uten problem. Samme i baugen.   At denne ikke har tålt trykket tyder på at noe er galt. Kanskje gammel reperasjon som er dårlig utført med tilhørende frost sprengning?????? 

trampeklapp skrev for 3 timer siden:

Så vidt meg bekjent er det kun ditt spørsmål jeg ikke har svart på..

Og her får du svaret: ja, jeg kommer til fra innsiden hvis akselen tas ut. Men det er akkurat nå ikke et alternativ. 

Jeg gar fått gode råd fra Knude som jeg kommer til å følge. 

Du står selvsagt fritt til å følge de råd du selv ønsker. Og følger du rådene fra @Knude, så får du råd fra øverste hylle. Men når man starter en tråd og har et problem så anser jeg det som normal folkeskikk å svare på de spørsmålene som stilles av andre som forsøker å kartlegge situasjonen og hjelpe. Veldig mange starter tråder uten å komme med en skikkelig beskrivelse av problemet, og mange legger ikke ut tilstrekkelig med bilder til at andre kan danne seg en oppfatning av tilstanden. Mange av de rådene man får på et forum er jo kanskje dårlige, og noen direkte feil, slik er det jo med frivillige diskusjonsfora. Men de fleste som bidrar med forslag gjør vel det i beste mening for å forsøke å løse et problem. 

Er vel ikke unormalt at slike båter er litt svake i kjøl.Ofte liten glassprosent i laminerte.Følger du rådene til Knude blir dette bedre enn nytt.Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor alle på død og liv skal bruke epoxy når de skal reparere båtene sine?Dyrt og ukurant å jobbe med.Spesielt hvis det er på undersiden.

Noen bilder fra en reparasjon av lignende skade etter grunnberøring. Brukte polyester og CSM matte fra Biltema til reparasjonen. I tillegg ble det lagt inn et par lag 800/300 grams kombimatte for å bygge opp tykkelsen på underside av kjøl. Reparasjonen ble utført i 2015 da båten var 27 år gammel.

1780510496_Kjlskade1.jpg.23aea397b622376debf247598e190b5c.jpg

Skade utvendig med delaminering og liten lekkasje i kjøl.

48601974_Kjlskade8.jpg.29790de389a917686b3616f92078fc8c.jpg

Rengjort og slipt innvendig i kjøl før laminering med 2 x 450 gram CSM.

524617318_Kjlskade3.jpg.83071527f10f2d81af16f2d5dc05628e.jpg

Grovslipt utvendig og laminert innvendig før ferdigsliping. Innvendig laminat ble brukt som forskaling for utvendig laminering.

1364497702_Kjlskade4.jpg.cbd4f0baba0fb0ec40c1f401d9828707.jpg

Fjernet alt skadet laminat fra utsiden og påbegynt utvendig laminering, skal slipe et litt større område før ferdiglaminering.

1099033920_Kjlskade5.jpg.e8765d2155deb82dfcfb4a7931c6a7a2.jpg

Ferdig laminert før sparkling og pussing.

82180759_Kjlskade6.jpg.ea1de4ca048b1dd98cca5e37ce347fed.jpg

Ferdig sparklet og pusset. brukte polyestersparkel, men kunne med fordel brukt en epoxysparkel til dette.

865881202_Kjlskade7.jpg.3784046c4a30313f69e2d490df97e6ec.jpg

Grunnet med epoxy primer.

Redigert av Fiks (see edit history)

@Knude hva tenker du om følgende, som jeg fikk beskjed om av en kar hos West system? 

Hei og takk for henvendelsen.

Polyester fungerer dessverre ikke så godt som lim da den har ganske dårlig sekundær binding (den limer dårlig/har dårlig festeevne til underlaget).

Vi anbefaler derfor å benytte epoxy som fungerer svært bra til slike reparasjoner.

Vi har alt du trenger for å utføre en slik reparasjon.

Det kan selvfølgelig være helt riktig. Nå selger west system epoxy produkte......

Et plastreperasjons verksted vil alltid ta minst tre vedheftsprøve for å kartlegge egenskapene til gammelt laminat. Det varierer fra båt til båt da typen polyester virker inn. Herdetid, voksprosent og glassprosent.

Noen ganger vil styreren i polyester løse opp overflaten i gammelt laminat og gi en god binding. Noen ganger er det kjemiske vinduet lukket fullstendig og primet (primer egnet for formålet)overflate gir best binding.

vinylester vil ofte gi et bedre avrivingsbilde. Epoksy likeså. Ofte  også en vurdering av hvor godt dette egentlig må bli for å tilsvare egenbinding mellom lagene i gammelt laminat. 

Spørsmålet er da hvilken fremgangsmåte som egner seg best til aktuell reperasjon. Mange ganger vil en løsning med csm bli valgt da den er lettere å forme. Epoxy og sydd duk er noe vanskeligere å jobbe med og risiko for luft i laminat er større for en amatør kanskje.......

Slip ned og kartlegg skaden som du har. Ta heftprøver og vurder ut i fra avrivnings bildet.  Uansett fremgangsmåte så lag en stor avtrapping da det vil gi en bedre reperasjon. (50 cm alle veier)

Redigert av Knude (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...