Gudrun Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 (redigert) Kjøl eller ikke kjøl som standard fra båtbygger er muligens omtalt i denne linken. Les hele.: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktbåttest-wiking-28 Redigert 8.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Nok folk har svart angående løsning, (og jeg er helt enig!) men også som angitt er ikke dette originalt, og skaden begrenser seg nok bare til den konstruerte kjølen og ikke noe bærende. Å hvile så mye vekt fra en spiss kjøl på en flat kloss er i beste fall ulurt, og i dette tilfellet førte det til skade. Wikingboats har aldri laget denne løsningen, så det er store muligheter for at det ikke engang er mulig å se dette inne fra båten. Trapp godt ned, støp på til det blir noenlunde flatt og sjekk for sprekker rundt området. Sprekkene kan med fordel kun freses/sparkles dersom de ikke går inn i laminatet. Jeg hadde ikke lagt for mye jobb i dette om påstøpet ellers er intakt.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 8 hours ago, Komodo said: Neida, ikke noe drama her. Men om man ønsker hjelp til et problem, så er det normalt å gjøre en minste innsats selv også for å løse problemet. Det har blitt skrevet side opp og side ned om støping og reparasjoner her på forumet tidligere. Det er ikke sikkert at de som er ressurspersoner på feltet orker å skrive en individuell avhandling for hver gang noen har et problem og ikke orker å lese gamle tråder selv. I ditt tilfelle var det først og fremst snakk om å kartlegge skaden og muligheten for utbedring. Gode bilder og forklaringer er da det minste man må ha når dette går over nettet. Du skjønner vel at folk ikke kan gjette seg til hvordan det ser ut inni din båt? Hvis dette er en custom ombygging så blir det jo enda viktigere. Ja, uten at det er formidlet et nødvendig billedmateriale eller annen informasjon som kan gi grunnlag for å bedømme hva slags skade dette faktisk er, så blir jo et forslag til reparasjon bare en gjetting eller "et skudd i blinde". Støtter prinsippet om at den som ønsker hjelp må være villig til å gi fra seg den informasjon som er nødvendig for at en fornuftig hjelp skal kunne gis. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Ja det var det. Jeg vil nødig framstå som noen surpomp. Jeg har fått utallige gode råd her på forumet, og bruker gjerne tid på å hjelpe andre. Det er jo det som gjør forumet så genialt. Jeg har også stått en del timer ute i garasjen og dreiet og sveiset på ting og tang for folk som har trengt hjelp her inne. Jeg synes generelt det er hyggelig å hjelpe folk. Kom forresten akkurat inn døra. Har vært og hjulpet en kompis med å ta av et drev og løfte ut en Merc 4,2 liter fra en Askeladd. En helvetes trang knote- og skrujobb. Men han trengte hjelp, og da utsetter vi heller familieturen på sjøen med en dag. Har akkurat brukt nesten en hel uke på kveldstid for å hjelpe en kar med å reparere ei gammel flytebrygge. Tok ikke ei krone for det. Men hvis den som trenger hjelp ikke orker å svare på nødvendige spørsmål for å få riktige råd, da blir det vanskelig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 @Gudrun, jeg ser det står der at båten har kjøl. Sitat Propellen sitter på strak aksel, og den er godt beskyttet av kjølen og en flyndre. Men jeg har aldri sett en Wiking 28 med kjøl. Nettopp derfor endte vi opp på 90-tallet med en Concord 9000, for den hadde kjøl. Vi hadde hatt en Fjord 27, og lovet oss selv aldri en båt uten kjøl igjen. Problemer med dreggtau, og problemer med berøring av land. Bare for å sjekke så tittet jeg på dem som ligger på Finn.no nå, og de har alle (som jeg fant bilder av bunnen på) denne type løsning: Ellers ser jeg frem til å få sett bilder fra inne i båten. Nysgjerrig på hva som er gjort med Wikingen til TS. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kronidiot Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Bildene av båtene som @Grand Banks jr og @Vita Mare viser båter som er identiske med min båt. "Kjølen" som jeg nok noe misvisende har kalt den er helt lik. Skadeområdet er markert på disse bildene. Flere bilder av min båt kommer så snart jeg har anledning til å reise i båten igjen. Først må barnevakt til 3 ordnes, fri fra jobb må til, og 2 timers togtur. Så det blir nok ikke med det første, er jeg redd... Og @Komodo, du er grei nok du ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Å, så det er en tunnel opp i båten og en "kjøl" som stikker ned i den? Men den stikker ikke ned for å beskytte propell og gir? Så da kan det være originalt allikevel? Ja, flere bilder vil hjelpe mye her. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 trampeklapp skrev for 1 time siden: "Kjølen" som jeg nok noemisvisende har kalt den er helt lik. Skadeområdet er markert på disse bildene. Kan det stemme? Ser fram til flere bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) Jannmar skrev 32 minutter siden: Kan det stemme? Ser fram til flere bilder :) Hadde dette liggende Redigert 9.Juli.2019 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Hvorfor ikke ta en telefon til Bjørn Minde? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Ja det var bildet jeg var ute etter. Da er det jeg har kommentert tidligere relevant. Da er reperasjons stedet en del av bunnkonstruksjonen og åpen fra innsiden. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kronidiot Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Lazyjack skrev 41 minutter siden: Hvorfor ikke ta en telefon til Bjørn Minde? Selveste Bjørn??? ?? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Et spørsmål: Er all Gelcoat fjernet fra laminatet på hele undervanns skroget og hva er grunnentil det? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kronidiot Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 Knude skrev 2 minutter siden: Et spørsmål: Er all Gelcoat fjernet fra laminatet på hele undervanns skroget og hva er grunnentil det? Det stemmer, årsak plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 2 hours ago, Knude said: Ja det var bildet jeg var ute etter. Da er det jeg har kommentert tidligere relevant. Da er reperasjons stedet en del av bunnkonstruksjonen og åpen fra innsiden. "... åpen fra innsiden" .. er det helt sikkert? (Kan det ikke tenkes at båtbyggeren først har støpt et skrog, og så lagt til en ekstra skrogkomponent rundt uttaket for propellen, slik at den allikevel ikke er en del av "bærende struktur", selv om den er original?) Skal tro om ikke det bildet fra innsiden som Komodo etterlyste over vil gi interessant info? (Leste ellers tråden om Pompoy og den historien var da aldeles helt utrolig ..) Apropos "plastpast". Til tross for navnet, er ikke det noe man faktisk stort sett kan bli kvitt? Det dreier seg vel om "osmose" inn i det øvre laget av polyesteren. Når man sliper ned og fjerner "det som er", og legger ett nytt "tett lag" over, da har man vel stoppet det? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 OK. Men det blir meget interessant med et bilde fra innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 @trampeklapp skriver tidlig i tråden at hylserør er synlig over skadested så vi får stole på det til nye bilder innenfra er tatt. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2019 (redigert) trampeklapp skrev for 8 timer siden: Flere bilder av min båt kommer så snart jeg har anledning til å reise i båten igjen. Først må barnevakt til 3 ordnes, fri fra jobb må til, og 2 timers togtur. Så det blir nok ikke med det første, er jeg redd... Da skjønner jeg jo litt mer hvorfor flere bilder sitter litt langt inne Men for å si noe sikrere om hva som er enkleste vei til en god reparasjon må man vurdere innsiden også. Ut fra de to bildene jeg siterte på forrige side ser man at det er støpefeil og dårlig (feil?) konstruksjon den delen av kjølen med sprekker. På det ene bildet ser du at de har brukt alt for mye polyester. Glassfiber er nærmest fraværende i bruddet. Det er å be om trøbbel. Dernest er hjørnene alt for skarpe. For meg ser dette hjemmemekket ut. Hvis dette er støpt i en form kan det være ok dersom hjørnene er sparklet opp med radier før glassfiberen er laminert. Hvis ikke er det ikke ok, det gir svekkelse i hjørnet, og uforholdsmessig store spenningsopphopninger. Og det er jo nettopp her du har fått sprekker. Av den grunn er det rett og slett ikke sikkert at skaden kan utbedres på en tilfredsstillende måte fra utsiden. Man må vite mer. Det som imidlertid er sikkert er at det er lettere å oppnå fullverdig styrke ved å laminere på både ut- og innsiden. Men det blir jo en vurderingssak. Redigert 9.Juli.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kronidiot Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Har fått følgende fremgangsmåte fra westdystem.no: Vedkommende har sett de samme bildene som forumets lesere. Det er jo en litt annen fremgangsmåte enn @Knude foreslo. Høres den fornuftig ut? (Håper forresten å komme opp med innvendige bilder neste uke) Jeg ville ha gjort følgende: Fjernet all glassfiber/mattesom er løst og sitter dårlig Slipe vekk all bunnstoff i skadeområdet slik at du kommer ned til bar glassfiber, Mattslip med sandpapir, korning nr. 150-180:https://www.westsystem.no/p/13284/sandpapir-paa-rull-i-ulik-korning--115-cm-x-5-meter Fjern slipestøvet Rengjøre området rundt skaden med en god avfetningsvæske:https://www.westsystem.no/p/1386/avfetning-og-silikonfjerner-1-l Sparkle sprekkene med West System epoxy + fyllstoff 406: https://www.westsystem.no/p/11350/406-colloidal-silica La dette herde Gjenta prosedyren Slip og gjør flaten jevn Klipp til en glassfiberduk slik at denne dekker hele skadestedet med minst 50-70 cm overlapp i alle retninger. Bruk følgende glassfiberduk:https://www.westsystem.no/p/11381/glassfiberduk-biaxial-450-gm Lag en blanding av West System epoxy (Resin og Herder). Husk, bland i riktig mengdeforhold: 5 deler Resin til 1 del Herder. Bland litt og ikke for store mengder om gangen. Det er viktig at epoxyen blandes i riktig forhold, les bruksanvisningen! Pensle den ferdigblandete epoxyen oppå hele skadestedet Legg den ferdigklipte glassfiberduken oppå epoxyen som du nettopp har smurt på (denne vil da klistre seg inntil epoxyen). Bruk penselen og smør på mer epoxy på glassfiberduken slik at denne blir utmettet med epoxy. Du ser da at glassfiberduken blir glassaktig og nesten gjennomsiktig. Fjern sig (dette er vanskelig å fjerne etter at epoxyen har herdet) La epoxyen som du har påført herde i ca. 2-3 timer Klipp til en ny glassfiberduk og legg denne oppå den eksisterende duken som du allerede har utvætet med i epoxy Gjenta prosedyren med å utvæte denne nye glassfiberduken med epoxy. legg 3-4 lag med glassfiberduk La dette herde til neste dag i ca 20 gr. Vent helst i 2 døgn Hvis det er behov for å sparkle og gjøre overflaten jevnere og penere, kan du blande en ny blanding med epoxy og tilsette litt av fyllstoffet som heter 409. Da vil du få en sparkelblanding som blir tykkere jo mer fyllstoff du har opp i epoxyen. Dra ut og jevn sparkelmassen fint utover med en plastsparkel slik at du dekker hele reparasjonsstedet. La dette herde i minst et døgn til det blir helt hardt. Slip og gjør overflaten jevn og pen Etter at epoxyen har herdet, du har vasket og mattslipt overflaten, kan du legge en 2 -komp primer + bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Dette er jo en generell prosedyre for å utbedre en skade med epoxy og duk. Det er neppe tatt høyde for at kjølen er et hjemmemekket påstøp med div. konstruksjon- og produksjonsfeil. Men som sagt tidligere, du velger jo selv hvilke råd du vil følge. Bare det at de kan gi deg denne prosedyren uten å ha sett helheten i skadensier vel sitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Thostr Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 (redigert) Hva slags resinsystem man velger å bruke er nå underordnet tenker jeg. Jeg ville forøvrig også brukt epoksy, fordi det gir overtruffen styrke og vedheft til eksisterende glassfiber, og åpen-tiden for resinet kan styres enklere ved å velge type herder (enklere for ikke-proffe ihvertfall). Jeg bruker alltid epoksy under vannlinjen. Det vesentligste her er å få utredet omfanget av skaden og slipt tilstrekkelig. Min erfaring er at slike sprekker kan være langt mer omfangsrike og at man må slipe minst 10 cm ut på hver side av det som er visuell skade/sprekk. Om det er hull gjennom laminatet så må området ut fra hullområde inn på friskt laminat slipes ned til en konisk form hvor diameter på konen er 12 ganger tykkelsen på laminatet. Kan være greit å ikke slipe helt gjennom laminatet slik at man har noe å støpe på, og så kan man heller slipe ned fra innsiden etterpå og støpe på toppen. West system har en utmerket guide som er gratis tilgjengelig : https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Fiberglass-Manual-2015.pdf Redigert 10.Juli.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 10.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2019 Veldig mye interessant info her. Har selv ikke greie på problemstillingen epoksy kontra polyester, men fant en tidligere tråd der dette ble diskutert en del. Legger en link slik at alle ressurser ligger "samlet". Synes ellers ikke at det er helt gitt hva slags skade det egentlig dreier seg om, om skaden vil medføre en lekkasje, og hva slags belastning skroget vil være utsatt for på dette stedet. Mener at det fortsatt er behov for "bilder fra innsiden" for at man skal kunne få en bedre oversikt over skadeomfanget. Ellers meget bra faglig nivå i mange av disse trådene på båtforumet, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.