Jump to content

Steyr 256, torque limitation low air pressure. Turbo problem?


Jacop

Recommended Posts

På min steyr256h45 får jeg opp en melding om torque limitation low air pressure, ikke en feilkode i den forstand. Kommer fra ca 1700 rpm isj. 

 

Turboen plystrer og går og luftfilter er rengjort. 

 

Prater med Ålesund motorverksted og fikk et tips om at det kunne være en småtett intercooler og ble relativt happy over at det skulle muligens vise seg å bare ta ut veksleren og rengjøre.  Ser i etterkant at dette resulterer i veldig masse skruing og lurer på om det i det hele tatt er noe jeg bør gjøre i og med at det ikke er sikkert er problemet. 

 

Hva tror dere kyndige herrer og kvinner her inne om dette? 

Screenshot_20190701_200936_com.google.android.apps.docs.jpg

Screenshot_20190701_201727_com.google.android.apps.docs.jpg

Link to post
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg har hatt samme meldingen, og i følge Univa så skal dette være en funksjon som sørger for at dreiemomentet er riktig til enhver tid for at ikke motor skal ta skade. Torque limitation skal komme og gå hele veien opp til du har fullt turbotrykk.

Spørsmålet mitt vil heller være om du har andre symptomer/problemer. For hvis du ikke har det så er alt egentlig i orden:smiler:

 

Jeg fikk vite dette når jeg lette etter løsning på andre problemer. Jeg har hatt alle dysene til rens/kontroll/justering i Trondheim, vasket dieseltank og byttet alle slanger/filtre og matepumpe. Det var ikke noe av dette som bedret situasjonen. Nå har jeg vært igjennom det samme på luftsiden. Turbo er sjekket av Norsk Turboservice og der sier de at symptomene jeg opplever ikke skyldes turbo. Den er slitt men fungerer helt greit. Jeg har derfor gått videre; inntaksmanifoil er pakket om (så helt fin ut) og boost pressure sensor er byttet som følge av feilmeldingen over. Nå har jeg kjørt med diagnosekabel og fått hjelp av Univa til å skjønne at det er en mekanisk feil. Og etter å ha byttet rack soleniode så er det langt bedre. Tipper en kalibrering av hele racket nå skal løse situasjonen. Da kommer jeg opp i ca 3800 omdr. De siste 400 omdr. tror jeg ikke jeg får uten å bytte turbo. Turbotrykket ligger litt for lavt ifølge Univa. Men jeg skal ferdigstille alle de små tingene som gjenstår, og håper da at jeg kommer helt i mål.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...