Jump to content

Dilemma. Innenbords diesel kontra utenbords


Dilemma

Recommended Posts

Nybåtsyndromet melder seg....

 

Vurderer daycruiser i str 23-25fot. Nyere modell fra 2013 og oppover.

Må ha soveplass til 2 og sjøvannstoalett og bra vindskjerming. Og bra solseng bak , og enkel adkomst til hekken.

Tenker noe som Uttern D70 eller deromkring. ( mulig ny)

 

Men så melder spørsmålet seg på om en heller skal gå for en med innenbordsmotor( Diesel) eller om en skal fortsette søket med utenbordsmotor.

Har en Uttern s62 i dag.

 

Er det noen som har erfaringer med kostnadsnivå på innenbords kontra utenbords?  Vil tro motorstørrelse på rundt 200-300hk er det som er vanlig.

Tenker faste utgifter , og eventuelle dyre feller en kan komme i med å kjøpe en 5-10år gammel innenbordsmotor kontra utenbords.

Andre utgifter som dere mener bør taes med i regnestykke?

 

Link to post
Big Horn skrev 10 minutter siden:

Jeg ville heller ikke engang vurdert innenbords med drev framfor utenbords i den størrelsen. Vedlikehold av drev ligger på 10-30K i året avhengig av hvor mye du kan gjøre selv. Det blir også styggdyrt den dagen du får lekkasje eller problemer med drevknuten.

 

Er det jeg er redd for ja.  Er nok enklere med utenbordsmotor og vedlikehold der.

 

Link to post

Enig i at utenbord er enklere, men så stor forskjell i servicekostnader er det ikke. Selvsagt store forskjeller på merke, størrelse og verksted, men jeg vil gjette at du (hvis du setter bort all service og tar utgangspunkt i 200 hk) vil havne rundt 5 tusen for utenbords og 8 tusen for innenbords med drev. For øvrig er vel riskoen for problem større med drev, men personlig mener jeg at båter med innenbordsmotor har designfordeler og ofte bedre solsenger en tilsvarende båtermed utenbords.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Trådstarter nevnte 5 - 10 år gamle motorer i startinnlegget. Det er jo ikke voldsomt til alder på en motor. Er vel ikke så veldig mange dyre reparasjoner på normalt vedlikeholdte maskiner?  Men ville kanskje være litt mer skeptisk til en 10 år gammel utenbordsmotor? Det positive er jo at de er lette å bytte ut. 

nå kommer jo diesel utenbords, blir interessant å se hvordan de holder seg i pris. 

Link to post

Min påhengs koster 4 tusen på service. Jeg er enig i utenbordsmotorer forringer badeplattformen noe, men på nyere båter som min er dette egentlig løst veldig bra. Motoren er ekstremt stillegående, det er et kraftig pluss hos meg. Siden den kan heises ut av vannet unngår man nok litt frykt for tæring også.

Ulempen er at man kan glemme at den går når man ligger stille siden motoren er nesten lydløs. Det blir også mer plass inne i båten uten motor under dørken.

 

Da jeg kikket etter ny båt for endel år siden, så jeg mye etter innenbords diesel av gammel vane. Det som jeg opplevde som en gjenganger var at båtene typisk selges med kommentar om at drev skiftet for 200.000 i fjor. 

 

I tillegg til at service er billigere på utenbords, er tilgangen til motoren enkel dersom noe må gjøres. Joda, bensin koster mer enn diesel, men jeg har ikke angret på at jeg kjøpte utenbordsmotor, og da trefot syken slo til og det ble ny båt i fjor var det selvsagt med utenbords. På en nyere DC er det, etter min mening, et opplagt valg å kjøpe utenbordsmotor med mindre man har spesielle behov.

 

lykke til med valget.

Redigert av PerUlv (see edit history)
Link to post

Ofte finere båtdesign, rimeligere forbruk og muligheten for varmtvann ombord/motorvarme er de eneste fordelene jeg klarer se med innenbords dieselmotor med drev. Bortsett fra designet og forbruket løser man enkelt varmebehovet med en dieselbrenner. Ja, dieselbrenneren koster, men det går ikke mange årene før ekstrakostnadene med drev spiser opp den summen. Og skulle noe skje med motoren er prosessen med å bytte ut denne enklere med en utenbords motor.

Link to post

Har hatt Volvo Penta D3 og drev. Service ca 13-15 båtlapper på merkeverksted. 

Men hadde lavere snittforbruk i sesongen enn vi hadde med utenbords på mindre båt. Og service på påhengern var litt over 4 båtlapper. Ca 14 liter i snitt med 115 hk og 20 fot båt og på 23 fot og D3 lå vi under 9 liter pr time. 

Vi kjører 100 timer og vel så det i sesongen så da tenkte vi innenb0ords og diesel. 

Duoprop og drev er veldig mye bedre å kjøre og gir mye bedre manøvreringsegenskaper. 

 

Nå har vi D4 og 30 fot båt og stadig fornøyde og fortsatt lavere snittforbruk en vi hadde med utenbords motoren. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Tja, hva skal jeg si da? 

Surrer rundt med en innabords Perkins diesel fra 1985, og den gjør nettopp det, surrer og går helt fint ennå. 

Kanskje det er ok at det bråker, vibrerer og lukter litt båt i en båt? 

 

Skal du på sjøen bør du gi deg tid til å være på sjøen, det tar den tiden det tar, slapp av og skru av rottereset på land. 

 

Ny båt med stor utboards bensinmotor er uaktuelt for meg. Dyrt i innkjøp, drift og vedlikehold. 

 

Likevel, enhver har sin egen smak/behov og bør handle etter det. 

Link to post
A60andsome skrev for 2 timer siden:

Tja, hva skal jeg si da? 

Surrer rundt med en innabords Perkins diesel fra 1985, og den gjør nettopp det, surrer og går helt fint ennå. 

Kanskje det er ok at det bråker, vibrerer og lukter litt båt i en båt? 

 

Drev eller fast aksling? I så fall, tilnærmet skuddsikker kombinasjon? Litt forskjell i vedlikeholdsutgifter mellom drev og aksling. For saktegående båter er innebords diesel med strak aksling helt klart førstevalget for min del, men for typen hurtiggående daycruiser ville jeg ha valgt utenbordsmotor.

Link to post
Cerberus skrev for 3 timer siden:

Det som alltid blir oversett i slike vurderinger er at en slik båt i denne størrelsen med diesel vil oppleves som en traktor med vibrasjoner skrammel og sur dieselrøyk og er slett ikkje noe trivelig sted å være. 

Nå er jeg stort sett tilhenger av diesel, men dette er jeg faktisk enig i. Små planende båter er ofte litt lettbygd, og det fører gjerne med seg at man i større grad opplever motoren som støyende og vibrerende kontra i en større halvplaner eller desplacementbåt som er mye mer tungbygget. Har testet et par daycruisere med diesel, synes det var støyende og skramlete greier sammenlignet med vår Viksund 900, som også selvsagt har diesel. Men hos oss sitter motoren innkapslet i en støydempet kasse under dørken i tillegg til lydisolerende matter med bly under dørkeplatene. Hvor solid og godt skrudd innredningen er har også mye å si. Utrolig irriterende med skott og dører som står og vibrerer og skrangler når motoren går på tomgang.

 

Cerberus skrev for 3 timer siden:

Glem diesel. 

Men jeg vil vel ikke si det så kategorisk. Smaken er jo forskjellig, og det er behovene også. En annen ting som er veldig forskjellig er egen evne til å vedlikeholde og reparerer saker og ting. Det går jo an å prøvekjøre to båter, en med diesel og en med påhenger, og se hvilken man trives i. For min del ville jeg vel sett etter diesel dersom jeg skulle hatt en større båt enn Dracojolla som jeg har til fisking (20 / 22 fot)

 

A60andsome skrev for 2 timer siden:

Surrer rundt med en innabords Perkins diesel fra 1985, og den gjør nettopp det, surrer og går helt fint ennå. 

Det er jo et poeng. Mange dieselmotorer i drift ennå fra den tiden. Påhengere fra den tiden er det lenger mellom. Men det blir uansett usammenlignbart. Trådstarter snakker jo om en planende båt på 23-25 fot, og da er en Perkins fra 1985 med strak aksel et særdeles dårlig alternativ. 

Link to post
Dilemma skrev for 9 timer siden:

Og bra solseng bak

Det utelukker nesten alle båter med påhengere.
Solsenger ned i båten gir mye skygge.
Jeg også vurderer å  bytte ut hyttebåten med en nyere men utvalget er ikke stort bortsett i fra noen US båter med bensin innenbords men det har jeg jo selv.
Solseng og stor badeplattform er for meg viktigere enn motoriseringen.

Det er også tull at det er dyrt å serve ett Mercruser drev.
Mine service utgifter på drevene på begge båtene koster som regel kr 0 i året.
Vært 5 år koster det ca kr 3000 pr drev i servicedeler

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
PerUlv skrev for 3 timer siden:

Da jeg kikket etter ny båt for endel år siden, så jeg mye etter innenbords diesel av gammel vane. Det som jeg opplevde som en gjenganger var at båtene typisk selges med kommentar om at drev skiftet for 200.000 i fjor. 

På små DC båter på noen og tyve fot er vel ikke drevhavari så vanlig?

Link to post
Cerberus skrev for 4 timer siden:

Det som alltid blir oversett i slike vurderinger er at en slik båt i denne størrelsen med diesel vil oppleves som en traktor med vibrasjoner skrammel og sur dieselrøyk og er slett ikkje noe trivelig sted å være. Påhenger vil være en heilt annen verden på alle nivåer. Glem diesel. 

Det finnes jo innenbords bensin også da. 

Link to post

Dieselmotor koster vesentlig mer i innkjøp enn bensinmotor. Du skal kjøre mye med diesel for å spare inn differansen. Men det svir litt mindre i lommeboka å fylle full tank med diesel enn med bensin.

Vedlikehold på mitt Mercruiser drev handler årlig om å bytte olje og bytte anoder hvis nødvendig. Anodene varer normalt 2-3 sesonger. Olje på gear må byttes også på utenbords. Tipper at gjennomsnittelig årlig kostnad på mitt drev over 10 år er ca. 500 kroner.

Belger byttes hvert 5. år. Er litt jobb på Mercruiser, vet ikke hvordan det er på VP.
Dieselmotor skal ha ny olje og nytt filter hvert år, det skal vel også en bensinmotor ha.

Drivstoff-filter på diesel byttes etter behov, normalt kan det gå 2-3 sesonger, selvfølgelig avhengig av hvor mye motor går.

Brannfare med bensin er sterkt redusert med utenbordsmotor, tror ikke jeg har hørt om motorrelatert brann i båt med utenbordsmotor.

Hvis det oppstår problemer med motor og arbeid må settes bort er mitt inntrykk at dieselmotor og drev er vesentlig dyrere å reparere enn utenbords.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev 37 minutter siden:

Vedlikehold på mitt Mercruiser drev handler årlig om å bytte olje og bytte anoder hvis nødvendig

Nettopp og hvis man som meg ikke gidder det årlige oljebytte så har Castrol Long life olje.
Sjekker selvfølgelig for vann årlig men bytter på hovedservice vært 5 år 

Link to post
Jens_P skrev for 3 timer siden:

Dieselmotor koster vesentlig mer i innkjøp enn bensinmotor. Du skal kjøre mye med diesel for å spare inn differansen.

Jeg er ikke helt enig i den betraktningen. Man må se på totalkostnaden etter endt eie. Da må man ta både kjøpesum, driftskostnader, og salgsverdi i betraktning. Hvis man ser på brukte motorer som har 10-20 år på nakken er jeg lite i tvil om at dieselmotorene har holdt seg mye bedre i verdi. Man trenger altså ikke forsvare hele innkjøpsdifferansen i innsparte drivstoffkostnader. 

 

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Men det svir litt mindre i lommeboka å fylle full tank med diesel enn med bensin.

Ja, det er det jo lite tvil om. Hvis man kan fylle diesel til 11 kr/l, og bensin til 18 kr/l, og i tillegg tar med i betraktningen at bensinmotoren bruker 25% mer drivstoff, ja, da blir hver tur mye dyrere. Det koster fort 1000 - 1500 kroner per tur i bensin med en stor V6 på hekken. Store båter krever mer energi å dra opp i plan, da blir differansen desto større. 

 

Men når det er sagt. For en gjennomsnittlig båtbruker i Oslofjorden, hvor båten kanskje ikke går mer enn 25 timer per sesong, da vil det nok aldri lønne seg med diesel i en daycruiser.

 

Eureka skrev for 2 timer siden:

Innenbords motor blir ikke stjelt, det er jo et pluss.

Godt poeng! For en som har blitt frastjålet båt/motor tre ganger, så er det nærmest en nervepirrende opplevelse å eie en båt med en ny og populær motor :sweat:

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg er ikke helt enig i den betraktningen. Man må se på totalkostnaden etter endt eie.

Enig i det du skriver. Men merutgiften til diesel må finansieres på kjøpe-tidspunkt i form av større egenkapital eller større lån.

Usikkerheten i restverdi ved salg begynner å gå i retning av hva vi ser i bilverdenen. Hvor mye lenger går det før el-fremdrift kommer til båter og hvor fort vil utviklingen gå. Man bør også være forberedt på at vi i annerledes-landet må forvente at avgiftsfordel på båt-diesel blir borte.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Dilemma skrev 23 minutter siden:

Takk for betraktninger rundt dette. Det heller nok mot utenbordsmotor som først tenkt.  Syns som PerUlv skrev lenger oppe at en ser i Finn.no annonser at drev er utbedret osv som en gjenganger. Og for en med 10 tommeltotter så blir det dyrt:)

 

 

Du gjør nok det rette. Mye mer komfortabelt og enkelt. 

 

Blir feil å sammenligne dieselmotor i en snekke. Da er det jo ingen tvil om at diesel er best. Men skal man opp i fart på en så "liten" båt som trådstarter ser på er det påhenger som gjelder spør du meg. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...