Jump to content

200ah Odyssey AGM vs 300ah biltema bly/syre


pobre gringo

Recommended Posts

Hei

 

Vet det er mange som er meget oppegående på batterier her så lufter noen spørsmål jeg har.

 

Har en seilbåt som i dag har 3x100ah biltema bly/syre batterier til forbruk som sitter i på 3 sesongen, disse later til å være i god stand, men jeg synes de tar lang tid å lade for motor til tross for Stirling Pdar på en mahle 70a dynamo (for øvrig victron blue smart 30a som lader).

 

Har nå fått to stykk Odyssey Extreme 31M-PC2150 100ah AGM som visstnok bare så vidt har sitti i ett pumpeaggregat før det ble kondemnert.

 

jeg kan jo ta ut 150ah av bly syre banken ved 50% utladning og 160 av AGM sett at jeg lader ut 80% så det er ikke noe stor forskjell der. 

 

Men mitt spm blir angående lademottakelighet, kan jeg tjene en del på AGM batteriene der?

 

biltema batteriene har en oppgitt charge acceptance på 19a

Oddysey batteriene har ikke oppgitt charge acceptance men oppgitt en indre motstand på 2,2 mΩ.

 

Jeg har sett med sultne batterier og pdar får jeg ut ca 55a av 70a dynamo med biltema batteriene.

 

jeg leste noe i en tråd her tidligere om at vekten på batteriene sier mye om kvaliteten, men det blir kanskje feil å sammenligne 100ah syre mot 100ah agm basert på vekt? for øvrig veier biltema batteriene 27,07kg og odysseyene 35,3kg.

 

Link to post
Share on other sites

Odyssey extreme pc2150   har svært lav indre motstand, og er virkelig drømme batterier til  thruster bruk. Men de er litt i dyreste laget for de fleste.  Om du er fornøyd med biltema batteriene til forbruk, så bør odyssey batteriene være mulig å selge brukt hvis noen batterikyndige forstår hva du selger. Etpar tusen pr. stykk hvis de er nyere og pent brukt ville jeg gitt om jeg var i markedet for ett spenstig thruster batteri.  Folk som har en thruster som leverer litt svakt med ett optima batteri kan prøve Odyssey extreme pc2150.

 

Forøvrig skal Odyssey extreme visstnok også fungere bra som forbruksbatteri...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...