Jump to content

Valg av tresort til nytt påhengerfeste på akterdekk


R.O

Recommended Posts

Hvor holder du til? I alle fall en av trelastene her i området (Monter på Randaberg) kapper kryssfiner og har som regel et godt utvalg i kapp man kan kjøpe til en grei pris. Snakker da om både vanlig furukryssfiner og forskalingsfiner (den med svartbrun overflate, vannfast og gjerne den mest aktuelle for din del). Å prøve å få kjøpt noe kapp hos OBS Bygg eller lignende større kjeder opplever jeg som nesten umulig, de selger ikke «metervarer». Eventuelt kan du hykke tak i en tømmermann eller murer i et byggefirma og spørre om de har noe kapp til overs (det er vel alltids noen i nærheten som bygger på huset sitt). Har fått tak i en del kapp av forskjellige materialer bare ved å være litt frimodig og gjerne gi folk en lapp og to for bryet, alt etter hva det er.

 

Alternativt kan du bruke en platebit av typen King Starboard (selges hos blant annet Maritim, men kan gjerne også fås i mindre plater enn de dem har der). Lignende materiale som i skjærefjøler med plast av den «feite» typen. En båtnabo brukte en slik skjærefjøl da han byttet ut sitt påhengsfeste, han sagde plata ut av ei litt større tykk skjærefjøl han fikk tak i fra et storkjøkken som skifte ut de gamle. 

Link to post
Share on other sites

karsteb skrev for 1 time siden:

Finne et gammelt mahognybord på Finn, hugge det opp og lime det sammen igjen?

Slike bord har vel ofte en kjerne av spon eller MDF? Det har lite i en båt å gjøre.

 

karsteb skrev for 1 time siden:

Ellers er jo plast bra, kanskje PA plast? Sjekke i kappbøtta hos Astrup eller Vink. 

Den har jeg mer tro på :yesnod: Men Vink og Astrup er dyre. Et tips for å komme billig ut av det er å ringe til Finn Løken i Ås og høre om de har kapp av en passelig egnet plate. De ligger gjerne på halve prisen av Astrup, og de selger kapp. Tror faktisk de selger til privatpersoner også, jeg har i alle fall kjøpt der før. Både PA, PE, PET, POM og andre termoplaster kan brukes til dette. PE er jo en av de billige volumplastene, og den går det jo mye av til f.eks. skjærefjøler i næringsmiddelindustrien. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Slike bord har vel ofte en kjerne av spon eller MDF? Det har lite i en båt å gjøre.

 

karsteb  Skrev " Gamle"   Gamle møbler er hel-tre.

 

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Du kanskje vill ha tre......men her er ett alt.

https://www.seasea.no/utbordarhållare

Det enkle er ofte det billigste  -:thumbsup:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mange god svar her. Må ha motoren et stykke opp over øverste stangen, ellers får jeg ikke opp luken under. Defor fant jeg ingen ferdigløsninger som passet. Var dog ikke vanskeligere enn å stikke innom saga på Montér, masse finer å velge mellom. Må nok hjem å olje denne litt, så håper jeg den holder noen sesonger...

 

B47BB1CC-83E8-4CD4-9C8E-58E8E0528B2C.jpeg.08138d57b450606d3563ddccf875d72d.jpeg044614C2-BFF2-4AB4-97A7-4CA677C477F1.jpeg.7488547d135f217ed9996921cb2800c8.jpeg

Link to post
Share on other sites

Er den vannfast limt så holder den noen år ja.

Olje den godt, ikke bare litt.

Ulempen med plata di er at den er temmelig myk i treet. Var jeg deg ville jeg ha limt eller skrudd fast  en liten aluminiumsplate der hvor motorens festebolter treffer plata. Da vil den holde i mange flere år. 2mm aluminium er nok.

Det aller beste hadde vært om du klarte å knekke den slik at den øverste kanten på finerplata, som motoren vil hvile imot, også blir beskyttet.

Motorplate..png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...