blue moon Startet 5.Juli.2019 Del på Facebook Startet 5.Juli.2019 Jeg oppdaget "tenner" i oljefilteret på girkassa i en nykjøpt båt, mildt sagt ikke et hyggelig funn. KGK mener det er tenner fra lamellene i reverspakken. Pga. Torsjons vibrasjoner fra motoren ved lave turtall så kan disse gå i stykker om demperplaten er dårlig. Mitt verksted mener det kan være enklere og ta ut motor med gir på, forså demontere giret på bakken. Båten skal på land for dette. Det tar jo fort en mnd i disse tider å få overhalt giret, lurer på om det er noe jeg burde få gjort når alt er ute. Tips gjerne. *Vaske motorrom grundig *Sjekke cutless/simringer på akslen når den først er løs? *Demontere mellomkjøler og oljekjøler for syrevask evt. systemrens uten demontering.. (Har ikke problemer med varme, tenker forebyggende) Scand Baltic 2004, Yanmar 6LP, 1366timer. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Uff, det var ikke greit med ny bruktbåt!! Håper det ordner seg raskt. Har dessverre ingen faglig råd enn moralsk støtte. Merkelig at dette skulle skje akkurat når du tok over båten da.. Høres ut som feil på giret før salget? Jeg hadde ikke skrudd opp girfilteret på prøvetur. Har samme girkassa selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 5.Juli.2019 Del på Facebook Svart 5.Juli.2019 Om det er plass er det helt greit å løfte ut girkassen uten å ta ut motoren. Girkassen kan også tas ut mens båten ligger på sjøen. I tillegg til de aksjonene du har nevnt bør du også sjekke demperplata nøye. Kanskje lurt å bytte denne etter over 1300 timer. Her er tråden min fra da jeg overhalte ZF 80 A-kassa på grunn av defekt reversclutch. Dette er samme kassa som 63, bare hakket kraftigere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Mens en venter på gir, har jeg motoren i garasjen og demonterer alle kjølere for rens. Kjedelig start på ny bruktbåt, men en blir i hvert fall kjent med motor og opplegg. Motorrommet er vasket, bestiller nytt cutless og simringer i samme slengen. Lurt når tilkomsten er så bra ombord. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Noen som vet hvordan jeg får ut kjølerøret på intercooleren? Har bare åpnet endelokket bakover.. den sitter godt. varmeveksleren på motsatt side er ferdig renset ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Trekloss imellom, så dunke ut registeret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Da prøver jeg, med forsiktighet. Takk @SoBo Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Heter på fagspråket gladvold Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Da ligger registeret å bobler i litt saltsyre. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Noen tips til hvordan jeg kan rense kjøleren til giret? Slangesrussene er nå åpne i begge ender, men det står vel olje i de to slangene ned på giret? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Demonter slangene fra kjøleren og blend stussene slik at det ikke kommer skitt inn i slangene. Feks med engangshansker som stripses rundt. Demonter så kjøleren og tøm ut oljeskvetten som er igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Du kan vel nå gjerne få til et oljeskift på motoren der du skifter all oljen, ikke bare det som går ut med montert motor. Ellers håper jeg du får glede av ferien selv med disse problemene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Brigg skrev for 14 timer siden: Demonter slangene fra kjøleren og blend stussene slik at det ikke kommer skitt inn i slangene. Feks med engangshansker som stripses rundt. Demonter så kjøleren og tøm ut oljeskvetten som er igjen. Takk @Brigg, handlingsplanen din utført. Hvordan fungerer egentlig denne kjøleren? Det er kjølerør inni «sylinderen» i midten, hvor det går kjølevæske. Men hvor blir det av giroljen? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Denne kjøleren er ikke helt lik den som står på mitt ZF80A gir. Men prinsippene antar jeg er like. Vannet går gjennom kjøleren horisontalt, hos meg er det flere tynne rør som vannet går gjennom. Så sirkulerer oljen på andre siden av disse rørene, dvs mellom rørene og kjølerens ytterkappe. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Ja det gir mening, hadde litt groe på kjølerørene også her. Har fylt det opp med systemrens. Antar oljerørene bare kan skrues på igjen tomme for olje etter rensen, de får vel sirkulasjon fra girkassa. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Kjøleren fylles med olje ved første oppstart. Viktig å peile oljenivå i kassa etter at kjøleren er fylt opp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Da ankommer nytt gir og demperplate snart min garasje, spørsmål om demperplata. Er det en grei jobb å gjøre selv eller burde proffene ta seg av det? Leste @Lotus sin fremgangsmåte her på forumet: "Når giret er av, skal demperplata av. Den er festet i svinghjulet med passende tykke bolter. Vanligvis et sted mellom 8 og 12 bolter. Plassert symmetrisk og/eller i par i ytterkant. Ny demperplate på plass. Bolter på plass. Bolter dras til diagonalt og med riktig moment. (Hva er riktig moment?) I midten av demperplata finnes hullet for den tannede drivakselen. Både hullet og drivakselen settes inn med riktig type fett. (Hva er riktig type fett?) Giret tres på plass igjen etter litt knoting med å få akselen til å entre i demperplatas nav. En drøss bolter i girets kappe settes på plass og strammes opp. Locktite på alle skruer." Ble litt svett når jeg leste om sentrering med dor, er dog flinkest til å skru! Innlegget til @SveinHa virket mer beroligende "Vanligvis vil en demperplate i båt sentrere seg selv ved montering da den gjerne er tilpasset den aktuelle motoren slik at den ikke kan komme ut av senter." Jeg fjerner vel bare "klutsjhuset" etter giret og lar svinghjulet stå der det er for montering? @SoBo Har du erfaring også med dette? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 (redigert) Demperplata skrues rett i svinghjulet med bolter som du sier. Moment er standard. Søk på størrelsen på boltene. Sentrering tror jeg ikke blir noe problem. Skru av gammel girkasse og se hvordan det henger sammen med tanke på demperplata. Ned hadde ikke brukt locktite på bolter til girkasse, bare spreng/låseskiver. Du skal ikke røre svinghjulet. Ta av girkassa med svinghjulshuset. Rune store til venstre i bildet her er svinhjulshus. Skrues fra motor der. Redigert 19.Juli.2019 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 19.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Girkassa er av, gammel demperplate sees her. Jeg må vel også av med svinghjulshuset. Kan jeg legge på litt vanlig marinefett på girkasse akselen før sammensetting til motor? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Den tiden vi mariniserte motorer var det viktig å få demperplatene helt korrekt monter på svinghjulet. Vi satte skruene litt løslig fast så vi måtte bruke litt (mild)makt for å flytte den rundt så den tilslutt var helt i senter. Skyvelære var et must. Men usikker på hvordan Yanmar har disse montert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Du har nå siste mulighet til å redde svinghjulsføleren før du beveger for mye på svinghjulshuset.Bør skru den ut. Den koster ca2000,- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.Juli.2019 Del på Facebook Svart 19.Juli.2019 Ja du må av med svinghjulshuset for å demontere demperplata. Ja du kan bruke litt marinefett på splein . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Skuta Lin Svart 7.August.2021 Del på Facebook Svart 7.August.2021 Hei Blue Moon Jeg har en Baltic med samme motor og gir, kjøpte den i sommer. 2004mod, gått 1060 timer nå. Hører en slags slaglyd som er rytmisk, i gir og i fri. Skal komme en kyndig mekaniker og høre litt på det, men har trodde med en gang demperplate eller gir. Kan jeg få spørre hva en overhaling av gir kostet og hvor du evt. gjorde dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.