Jump to content

ZF63A girkasse må ut av en Baltic, hva mer bør jeg tenke på?


blue moon

Recommended Posts

Jeg oppdaget "tenner" i oljefilteret på girkassa i en nykjøpt båt, mildt sagt ikke et hyggelig funn. KGK mener det er tenner fra lamellene i reverspakken. Pga. Torsjons vibrasjoner fra motoren ved lave turtall så kan disse gå i stykker om demperplaten er dårlig. Mitt verksted mener det kan være enklere og ta ut motor med gir på, forså demontere giret på bakken. Båten skal på land for dette. Det tar jo fort en mnd i disse tider å få overhalt giret, lurer på om det er noe jeg burde få gjort når alt er ute. Tips gjerne.

 

*Vaske motorrom grundig

*Sjekke cutless/simringer på akslen når den først er løs?

*Demontere mellomkjøler og oljekjøler for syrevask evt. systemrens uten demontering.. (Har ikke problemer med varme, tenker forebyggende)

 

Scand Baltic 2004, Yanmar 6LP, 1366timer.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Uff, det var ikke greit med ny bruktbåt!! Håper det ordner seg raskt. Har dessverre ingen faglig råd enn moralsk støtte. 

 

Merkelig at dette skulle skje akkurat når du tok over båten da.. Høres ut som feil på giret før salget? Jeg hadde ikke skrudd opp girfilteret på prøvetur. Har samme girkassa selv.

Link to post
Share on other sites

Om det er plass er det helt greit å løfte ut girkassen uten å ta ut motoren. Girkassen kan også tas ut mens båten ligger på sjøen. 

 

I tillegg til de aksjonene du har nevnt bør du også sjekke demperplata nøye. Kanskje lurt å bytte denne etter over 1300 timer. 

 

Her er tråden min fra da jeg overhalte ZF 80 A-kassa på grunn av defekt reversclutch. Dette er samme kassa som 63, bare hakket kraftigere. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mens en venter på gir, har jeg motoren i garasjen og demonterer alle kjølere for rens. Kjedelig start på ny bruktbåt, men en blir i hvert fall kjent med motor og opplegg. Motorrommet er vasket, bestiller nytt cutless og simringer i samme slengen. Lurt når tilkomsten er så bra ombord.

B7DD3590-9240-4F5A-BC3E-BFEED8F3439F.jpeg

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Demonter slangene fra kjøleren og blend stussene slik at det ikke kommer skitt inn i slangene. Feks med engangshansker som stripses rundt. 

 

Demonter så kjøleren og tøm ut oljeskvetten som er igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 14 timer siden:

Demonter slangene fra kjøleren og blend stussene slik at det ikke kommer skitt inn i slangene. Feks med engangshansker som stripses rundt. 

 

Demonter så kjøleren og tøm ut oljeskvetten som er igjen. 

 

Takk @Brigg, handlingsplanen din utført. Hvordan fungerer egentlig denne kjøleren? Det er kjølerør inni «sylinderen» i midten, hvor det går kjølevæske. Men hvor blir det av giroljen?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Denne kjøleren er ikke helt lik den som står på mitt ZF80A gir. Men prinsippene antar jeg er like. Vannet går gjennom kjøleren horisontalt, hos meg er det flere tynne rør som vannet går gjennom. Så sirkulerer oljen på andre siden av disse rørene, dvs mellom rørene og kjølerens ytterkappe.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kjøleren fylles med olje ved første oppstart. Viktig å peile oljenivå i kassa etter at kjøleren er fylt opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da ankommer nytt gir og demperplate snart min garasje, spørsmål om demperplata. Er det en grei jobb å gjøre selv eller burde proffene ta seg av det? Leste @Lotus sin fremgangsmåte her på forumet:

 

"Når giret er av, skal demperplata av. Den er festet i svinghjulet med passende tykke bolter. Vanligvis et sted mellom 8 og 12 bolter. Plassert symmetrisk og/eller i par i ytterkant.

 

Ny demperplate på plass. Bolter på plass. Bolter dras til diagonalt og med riktig moment. (Hva er riktig moment?)

I midten av demperplata finnes hullet for den tannede drivakselen. Både hullet og drivakselen settes inn med riktig type fett.

(Hva er riktig type fett?)

 

Giret tres på plass igjen etter litt knoting med å få akselen til å entre i demperplatas nav.

En drøss bolter i girets kappe settes på plass og strammes opp. Locktite på alle skruer."

 

Ble litt svett når jeg leste om sentrering med dor, er dog flinkest til å skru! Innlegget til @SveinHa virket mer beroligende 

"Vanligvis vil en demperplate i båt sentrere seg selv ved montering da den gjerne er tilpasset den aktuelle motoren slik at den ikke kan komme ut av senter."

 

Jeg fjerner vel bare "klutsjhuset" etter giret og lar svinghjulet stå der det er for montering?

 

@SoBo Har du erfaring også med dette?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Demperplata skrues rett i svinghjulet med bolter som du sier. Moment er standard. Søk på størrelsen på boltene. Sentrering tror jeg ikke blir noe problem. Skru av gammel girkasse og se hvordan det henger sammen med tanke på demperplata.

Ned hadde ikke brukt locktite på bolter til girkasse, bare spreng/låseskiver. Du skal ikke røre svinghjulet. Ta av girkassa med svinghjulshuset. Rune store til venstre i bildet her er svinhjulshus.

Skrues fra motor der.

 

images.jpeg.jpg.deb59537c105b3f5d6d3a1ed58e5dfe9.jpg

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den tiden vi mariniserte motorer var det viktig å få demperplatene helt korrekt monter på svinghjulet.

Vi satte skruene litt løslig fast så vi måtte bruke litt (mild)makt for å flytte den rundt så den tilslutt var helt i senter. Skyvelære var et must. Men usikker på hvordan Yanmar har disse montert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei Blue Moon

Jeg har en Baltic med samme motor og gir, kjøpte den i sommer. 2004mod, gått 1060 timer nå. 
Hører en slags slaglyd som er rytmisk, i gir og i fri. Skal komme en kyndig mekaniker og høre litt på det, men har trodde med en gang demperplate eller gir. Kan jeg få spørre hva en overhaling av gir kostet og hvor du evt. gjorde dette? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...