Jump to content

Erstattet Bruce anker med Rocna idag - det er litt trangt i rulla...


dennrick

Recommended Posts

Først feriedag av 28 idag:smiley: Inspirert av en annen tråd (https://baatplassen.no/i/topic/149177-rocka-anker-med-blytau-erfaringer/#comments), så byttet jeg idag Brucen med Rocna.

 

Jeg har lagt på en sjakkel, og sikret med ståltråd og loctite i både sjakkel og svivel. Sjakkelen er en 10 mm galvanisert fra Watski, og svivelen kommer fra Anchorlift (max Kg er oppgitt på den til 5000 kg). Tenkte på en kjettingstump mellom anker og svivel, men jeg tror ikke denne konfigurasjonen vil medføre sideveis belastning på svivelen, så jeg droppet det.

 

Men.... Det er desverre litt trangt i ankerrulla for bolten i sjakkelen. Helt inne, så klemmes ankeret også litt fast av bøylen i ankerrulla. Jeg legger ut et par bilder som illustrerer problemet. Jeg får lirket ankeret både inn og ut, så det kan brukes. Jeg må også fikse sikringen.

 

Må jeg bytte ankerrulla, eller er det andre triks i verktøykassa ?

 

 

3C4C0B86-490A-41D8-B331-A89A4844E0A2.jpeg

8D26BF34-E5A2-45CA-B8C7-359E878C6405.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Beklager særdeles dårlig tegning, men likevel; hva med å tvinge sammen bøylen til rulla (over ankeret) noe slik at den blir høyere? Virker ikke som det er snakk om så mye som trengs, ut fra bildet. Har du et par treklosser mellom tvinga og det rustfrie slipeper du merker. Varsom tvinging, gjerne flere plasser for å jevne ut, vil høyne bøylen.

26CB46B5-C39F-43FC-A96B-15E1A0F040AA.jpeg

Link to post

Det løser bare det ene problemet @Hakkannen. Da er ikke lengre ankeret kilt fast, men derimot blir det enda trangere for sjakkelbolten.

 

Jeg tror jeg kan løse førstnevnte ved å ikke kjøre ankeret helt inn/fast i ankerrulle, og la det henge på kjettingen og sikringen.

 

En større utfordring er sjakkelbolten. Men sjakkelen som @Jørgen Hellestø linker til kan kanskje brukes?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Svart (redigert)

@R.O Slik jeg har forstått det, så er dette et tips av erfarne seilere for å forhindre sideveis belastning på svivelen. Det er riktignok ikke så aktuelt med et anker i hekken, men jeg har sett at svivelen min ved opptak av ankeret har glidd i det avlange sporet i ankeret og låst seg vinkelrett ift trekkreftene. 

 

Nå er riktignok det nye ankeret kraftigere, så kanskje svivelen ikke lengre har mulighet til å skli rundt slik den kunne på Bruce kopien. Det kan jeg sjekke imorgen.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Kan komme ganske bra med sideveis belastning på et hekkanker – i motsetning til å ligge på svai vil en jo med et slikt oppsett ofte ha vinden fra alle mulige retninger. Så jeg ville ikke gått for en løsning der du kun har svivel. Om du finner en sjakkel som passer i rulla er jo det aller enkleste løsning, så kanskje verdt å prøve før du begir deg ut på noen større kirurgiske inngrep.

 

Ellers bare å gratulerer med et flott anker. Eneste det er verdt å være bevisst på er at dette ankeret har det med å sette seg fort, så det gjelder å ikke ha alt for høy fart når en lar ankeret gå.

Link to post

Hehe.... selv med Brucen har jeg opplevet å ikke komme inn:smiley:

 

Takk for innspill, Euklid. Da later det til at det må spores opp en ny sjakkel. Jeg la forresten vinkelsliperen vekk tidligere ikveld:giggle:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Guest Avmønstret#
dennrick skrev 1 time siden:

@R.O Slik jeg har forstått det, så er dette et tips av erfarne seilere for å forhindre sideveis belastning på svivelen. Det er riktignok ikke så aktuelt med et anker i hekken, men jeg har sett at svivelen min ved opptak av ankeret har glidd i det avlange sporet i ankeret og låst seg vinkelrett ift trekkreftene. 

 

Nå er riktignok det nye ankeret kraftigere, så kanskje

 

Jeg hadde svivel rett på samme Rocna som du, og du har rett, jeg vrei svivelen skeiv.

 

Droppa svivel og har sjakkel rett på. So far so good. Faktisk litt mer praktisk når jeg heiser da det før kunne spinne karusell når det slapp vannet og truet med å kakke av gelcoat. Nå går det opp uten vridninger og rulla kjører det inn i riktig posisjon. 

Link to post
dennrick skrev for 4 timer siden:

 

3C4C0B86-490A-41D8-B331-A89A4844E0A2.jpeg

For det første, jeg ville montert sjakkelen andre veien, altså tredd den gjennom ankeret, og bolten i svivelen.

 

dennrick skrev for 4 timer siden:

8D26BF34-E5A2-45CA-B8C7-359E878C6405.jpeg

Så til spørsmålet ditt. Ut fra bildet over virker det som om det blir litt trangt i den bakre bøyla. Siden du har en konflikt med sjakkelen ville jeg gjort det motsatt av forslaget til @Hakkannen. Jeg ville presset ut beslaget som går over ankeret slik at det ble litt romsligere (ser ut som om det er mulig). Så ville jeg kappet det av og forlenget det litt slik at det blir litt høyere. En liten sveiseoperasjon altså. 

Link to post

Sjakkelen er montert etter samme oppskrift som jeg har brukt ?

 

jeg hadde bøyd til sideveggene på rulla. Bøylen over hadde jeg vurdert å ta bort. Ankeret sitter godt uansett

 

Hos meg kiler ankeret seg i rulla. Men jeg løsner det før vi går inn i havn når det brukes med et par spark ?

Link to post
dennrick skrev for 15 timer siden:

Det løser bare det ene problemet @Hakkannen. Da er ikke lengre ankeret kilt fast, men derimot blir det enda trangere for sjakkelbolten.

 

Se det ja, fikk bare med meg halve spørsmålet i farten, beklager☺️. Det står en smalere sjakkel hos meg, brukte den samme som sto på CQR-ankeret da jeg skiftet til Rocna.

 

For din del ville jeg ha gjort slik Roger jo beskriver, kappe øyet og klinke, alternativt kjørne i i tillegg slik at bolten utvider seg.

Link to post

Takk takk for alle innspill:smiley:

 

En liten saksopplysnig/korrigering: sjakkelen jeg har på er 12 mm (ikke 10 mm slik jeg skrev over). Kjettingen min tror jeg er 8 mm. Hva om jeg erstatter sjakkelen med en på 10 mm? Da sparer jeg ca 1 cm i bredden. Eller blir det ”for pinglete”? Se bilde under.

 

Spørsmål om å kappe vekk litt på bolten slik som @Roger jo foreslår, er det «vanlig»/innafor? Da blir det ingen sikring med galvanisert ståltråd. Bare Loctite. Men det var andre mekaniske triks forsto jeg?

 

 

 

 

0F2967B6-47D2-4AC2-BE33-195AA89BAA41.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg har aldri forstått poenget med svivel. Nok en kostbar dings man har lite bruk for. Hos meg er det vel en 10-15 cm fra ankret til kabelaret på vinchen. Kommer kjettingen litt skjevt er det bare å hekte på et tau med krok som ligger klar, slippe ut en smule og rette kjettingen.

 

I alle de år etter at Bruce kopiene kom på markedet har jeg benyttet det. Ganske bra anker. Har aldri fanget stein, kun tare. Så oppgraderte jeg til 25 kg Rocna og da opplevde jeg å drive av etter en vind-kontring i frisk bris om ettermiddagen. Fikk opp ankret med en stor stein og en diger tangklyse. Av og til kan man ha uflaks.

Har foresten oppgradert til 35 kg SPADE. Jeg ligger mye for anker på svai, svært mye

Link to post

 

Sitat

 

Spørsmål om å kappe vekk litt på bolten slik som @Roger jo foreslår, er det «vanlig»/innafor? Da blir det ingen sikring med galvanisert ståltråd. Bare Loctite. Men det var andre mekaniske triks forsto jeg?

 

Nei det blir ingen sikring med galvanisk tråd.

Du må løsne bolten og skru den inn litt lenger en du har i dag så må du banke (klinke) på bolten så den utvider seg.

Har brukt metoden i over 50 år  bakdelen er at en må bruke  kutteskive ved demontering  når du må skifte sjakkel

sjakkel.JPG.2f3aea056fd066ac48592f922aa36037.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har klinket drøssevis med sjakler, på moringer, rigger, ankere. Den eneste ulempen er at du aldri får skrudd opp sjakkelen igjen. Da er det vinkelsiper eller baufil som gjelder. Er man nervøs for om sjakkelen skal skru seg opp, er klinking den suverent sikreste metoden. Kulehammer og litt tyngre mothold.

Link to post

@Bitteliten Den galvaniserte jeg tok med fra Biltema er oppgitt til bruddstyrke på 2.560 kg for 10 mm, mens for 12 mm er samme oppgitt til å være 4.160 kg. Jeg valgte bort disse etter anbefaling her, evt på den andre tråden. Samtidig fikk jeg tak i en kjettingkrok for 8 mm kjetting idag, og den passer fint. Er fra Wichard og jeg mener den hadde oppgitt bruddstyrke på 5.000 kg.

 

Den 12mm som sitter på nå sliter jeg å finne noe data på. De er fra Watski, og har merket «1852 Marine Quality» (blå/grønn logo) og artikkelnr 1022710.

 

Jeg tror jeg da følger rådene om klinking. Tar frem skiftenøkkelen, hammeren, og vinkelsliperen nå snart. Et spørsmål @Roger jo ut ifra bildet over, tenkte du at bolten er skrudd langt nok ut allerede?

 

Siden dere sikkert er lei bilde av ankeret mitt, så legger jeg heller ut dette fra Arholmen i Kosterskjærgården. Det var litt skummelt å bakke inn etter å ha vært inne og snust med baugen først, og vrient å finne sprekker til kiler, men alt vel.

 

 

ADFC5139-E21E-459D-AB56-CFD71BB6FD6C.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...