dennrick Startet 6.Juli.2019 Del på Facebook Startet 6.Juli.2019 Først feriedag av 28 idag Inspirert av en annen tråd (https://baatplassen.no/i/topic/149177-rocka-anker-med-blytau-erfaringer/#comments), så byttet jeg idag Brucen med Rocna. Jeg har lagt på en sjakkel, og sikret med ståltråd og loctite i både sjakkel og svivel. Sjakkelen er en 10 mm galvanisert fra Watski, og svivelen kommer fra Anchorlift (max Kg er oppgitt på den til 5000 kg). Tenkte på en kjettingstump mellom anker og svivel, men jeg tror ikke denne konfigurasjonen vil medføre sideveis belastning på svivelen, så jeg droppet det. Men.... Det er desverre litt trangt i ankerrulla for bolten i sjakkelen. Helt inne, så klemmes ankeret også litt fast av bøylen i ankerrulla. Jeg legger ut et par bilder som illustrerer problemet. Jeg får lirket ankeret både inn og ut, så det kan brukes. Jeg må også fikse sikringen. Må jeg bytte ankerrulla, eller er det andre triks i verktøykassa ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Blir spennende å høre hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Jørgen Hellestø Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 (redigert) Trenger du den sjakkelen når du har svivel? Evt. bytte sjakkel til en slik i første omgang kanskje? https://www.maritim.no/ankersjakkel-syrefast Redigert 6.Juli.2019 av Jørgen Hellestø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Beklager særdeles dårlig tegning, men likevel; hva med å tvinge sammen bøylen til rulla (over ankeret) noe slik at den blir høyere? Virker ikke som det er snakk om så mye som trengs, ut fra bildet. Har du et par treklosser mellom tvinga og det rustfrie slipeper du merker. Varsom tvinging, gjerne flere plasser for å jevne ut, vil høyne bøylen. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Jeg skjønner heller ikke hvorfor sjaklen er der..? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Det løser bare det ene problemet @Hakkannen. Da er ikke lengre ankeret kilt fast, men derimot blir det enda trangere for sjakkelbolten. Jeg tror jeg kan løse førstnevnte ved å ikke kjøre ankeret helt inn/fast i ankerrulle, og la det henge på kjettingen og sikringen. En større utfordring er sjakkelbolten. Men sjakkelen som @Jørgen Hellestø linker til kan kanskje brukes? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 (redigert) @R.O Slik jeg har forstått det, så er dette et tips av erfarne seilere for å forhindre sideveis belastning på svivelen. Det er riktignok ikke så aktuelt med et anker i hekken, men jeg har sett at svivelen min ved opptak av ankeret har glidd i det avlange sporet i ankeret og låst seg vinkelrett ift trekkreftene. Nå er riktignok det nye ankeret kraftigere, så kanskje svivelen ikke lengre har mulighet til å skli rundt slik den kunne på Bruce kopien. Det kan jeg sjekke imorgen. Redigert 6.Juli.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Euklid Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Kan komme ganske bra med sideveis belastning på et hekkanker – i motsetning til å ligge på svai vil en jo med et slikt oppsett ofte ha vinden fra alle mulige retninger. Så jeg ville ikke gått for en løsning der du kun har svivel. Om du finner en sjakkel som passer i rulla er jo det aller enkleste løsning, så kanskje verdt å prøve før du begir deg ut på noen større kirurgiske inngrep. Ellers bare å gratulerer med et flott anker. Eneste det er verdt å være bevisst på er at dette ankeret har det med å sette seg fort, så det gjelder å ikke ha alt for høy fart når en lar ankeret gå. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 Hehe.... selv med Brucen har jeg opplevet å ikke komme inn Takk for innspill, Euklid. Da later det til at det må spores opp en ny sjakkel. Jeg la forresten vinkelsliperen vekk tidligere ikveld Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Juli.2019 Del på Facebook Svart 6.Juli.2019 dennrick skrev 1 time siden: @R.O Slik jeg har forstått det, så er dette et tips av erfarne seilere for å forhindre sideveis belastning på svivelen. Det er riktignok ikke så aktuelt med et anker i hekken, men jeg har sett at svivelen min ved opptak av ankeret har glidd i det avlange sporet i ankeret og låst seg vinkelrett ift trekkreftene. Nå er riktignok det nye ankeret kraftigere, så kanskje Jeg hadde svivel rett på samme Rocna som du, og du har rett, jeg vrei svivelen skeiv. Droppa svivel og har sjakkel rett på. So far so good. Faktisk litt mer praktisk når jeg heiser da det før kunne spinne karusell når det slapp vannet og truet med å kakke av gelcoat. Nå går det opp uten vridninger og rulla kjører det inn i riktig posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 dennrick skrev for 4 timer siden: For det første, jeg ville montert sjakkelen andre veien, altså tredd den gjennom ankeret, og bolten i svivelen. dennrick skrev for 4 timer siden: Så til spørsmålet ditt. Ut fra bildet over virker det som om det blir litt trangt i den bakre bøyla. Siden du har en konflikt med sjakkelen ville jeg gjort det motsatt av forslaget til @Hakkannen. Jeg ville presset ut beslaget som går over ankeret slik at det ble litt romsligere (ser ut som om det er mulig). Så ville jeg kappet det av og forlenget det litt slik at det blir litt høyere. En liten sveiseoperasjon altså. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Sjakkelen er montert etter samme oppskrift som jeg har brukt ? jeg hadde bøyd til sideveggene på rulla. Bøylen over hadde jeg vurdert å ta bort. Ankeret sitter godt uansett Hos meg kiler ankeret seg i rulla. Men jeg løsner det før vi går inn i havn når det brukes med et par spark ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 (redigert) Skru bolten inn så mye at du får klinket bolten og kapp av øye. Det ser ut som at om du fjerner et ledd av kjettingen så trenger du ikke svivelen. Grunnen til at anker med kjetting kommer skakt opp er at det er sjaklet i feil ledd . Redigert 7.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seilars Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Jeg har sluttet å montere svivel i anker eller sjakkel. Kapper kjettingen noen ledd ifra ankeret, og har svivelen på selve kjettingen nær ankeret. På det viset er det kun rene trekk krefter i riktig retning som kan belaste svivelen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 dennrick skrev for 15 timer siden: Det løser bare det ene problemet @Hakkannen. Da er ikke lengre ankeret kilt fast, men derimot blir det enda trangere for sjakkelbolten. Se det ja, fikk bare med meg halve spørsmålet i farten, beklager☺️. Det står en smalere sjakkel hos meg, brukte den samme som sto på CQR-ankeret da jeg skiftet til Rocna. For din del ville jeg ha gjort slik Roger jo beskriver, kappe øyet og klinke, alternativt kjørne i i tillegg slik at bolten utvider seg. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Takk takk for alle innspill En liten saksopplysnig/korrigering: sjakkelen jeg har på er 12 mm (ikke 10 mm slik jeg skrev over). Kjettingen min tror jeg er 8 mm. Hva om jeg erstatter sjakkelen med en på 10 mm? Da sparer jeg ca 1 cm i bredden. Eller blir det ”for pinglete”? Se bilde under. Spørsmål om å kappe vekk litt på bolten slik som @Roger jo foreslår, er det «vanlig»/innafor? Da blir det ingen sikring med galvanisert ståltråd. Bare Loctite. Men det var andre mekaniske triks forsto jeg? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Når du har skrudd bolten så langt ut og klinker den er det verdens beste sikring. Du må kappe sjakelen for å få den løst. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TF Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Jeg har aldri forstått poenget med svivel. Nok en kostbar dings man har lite bruk for. Hos meg er det vel en 10-15 cm fra ankret til kabelaret på vinchen. Kommer kjettingen litt skjevt er det bare å hekte på et tau med krok som ligger klar, slippe ut en smule og rette kjettingen. I alle de år etter at Bruce kopiene kom på markedet har jeg benyttet det. Ganske bra anker. Har aldri fanget stein, kun tare. Så oppgraderte jeg til 25 kg Rocna og da opplevde jeg å drive av etter en vind-kontring i frisk bris om ettermiddagen. Fikk opp ankret med en stor stein og en diger tangklyse. Av og til kan man ha uflaks. Har foresten oppgradert til 35 kg SPADE. Jeg ligger mye for anker på svai, svært mye Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Men hva tenker dere om lillebroren til han som er montert da? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2019 Del på Facebook Svart 7.Juli.2019 Bruddstyrke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Sitat Spørsmål om å kappe vekk litt på bolten slik som @Roger jo foreslår, er det «vanlig»/innafor? Da blir det ingen sikring med galvanisert ståltråd. Bare Loctite. Men det var andre mekaniske triks forsto jeg? Nei det blir ingen sikring med galvanisk tråd. Du må løsne bolten og skru den inn litt lenger en du har i dag så må du banke (klinke) på bolten så den utvider seg. Har brukt metoden i over 50 år bakdelen er at en må bruke kutteskive ved demontering når du må skifte sjakkel Redigert 8.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Jeg har klinket drøssevis med sjakler, på moringer, rigger, ankere. Den eneste ulempen er at du aldri får skrudd opp sjakkelen igjen. Da er det vinkelsiper eller baufil som gjelder. Er man nervøs for om sjakkelen skal skru seg opp, er klinking den suverent sikreste metoden. Kulehammer og litt tyngre mothold. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 @Bitteliten Den galvaniserte jeg tok med fra Biltema er oppgitt til bruddstyrke på 2.560 kg for 10 mm, mens for 12 mm er samme oppgitt til å være 4.160 kg. Jeg valgte bort disse etter anbefaling her, evt på den andre tråden. Samtidig fikk jeg tak i en kjettingkrok for 8 mm kjetting idag, og den passer fint. Er fra Wichard og jeg mener den hadde oppgitt bruddstyrke på 5.000 kg. Den 12mm som sitter på nå sliter jeg å finne noe data på. De er fra Watski, og har merket «1852 Marine Quality» (blå/grønn logo) og artikkelnr 1022710. Jeg tror jeg da følger rådene om klinking. Tar frem skiftenøkkelen, hammeren, og vinkelsliperen nå snart. Et spørsmål @Roger jo ut ifra bildet over, tenkte du at bolten er skrudd langt nok ut allerede? Siden dere sikkert er lei bilde av ankeret mitt, så legger jeg heller ut dette fra Arholmen i Kosterskjærgården. Det var litt skummelt å bakke inn etter å ha vært inne og snust med baugen først, og vrient å finne sprekker til kiler, men alt vel. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Ut fra det jeg ser så ser det litt lite ut 1/2 til 1 omd til. og snu sjakkelen ander veien som @Komodo foreslo. Redigert 8.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 @Roger jo Takk! Bare slik at jeg forstår det siste: Snu sjakkelen da slik at bolten går gjennom svivelen? Jeg fant ikke igjen hvor @Komodo forslo dette... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.