Jump to content

Erstattet Bruce anker med Rocna idag - det er litt trangt i rulla...


dennrick

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 11 timer siden:

Jeg har klinket drøssevis med sjakler, på moringer, rigger, ankere. Den eneste ulempen er at du aldri får skrudd opp sjakkelen igjen. Da er det vinkelsiper eller baufil som gjelder. Er man nervøs for om sjakkelen skal skru seg opp, er klinking den suverent sikreste metoden. Kulehammer og litt tyngre mothold.

 

Sist jeg brukte kulehammer, arvet fra nå salige svigerfar, var for å sende gamlekatta til det hinsidige, eller hva en nå velger å tro på. Svært effektiv til det formålet men det er altså klinking kulehammeren er til, da lærte jeg noe nytt i dag også. :-)

 

Tskje modus... mothold type tungt i metall og slå hardt som f.... med kula, eller «klinke til», som det heter?

Link to post
Pinkvin skrev 19 minutter siden:

Tskje modus... mothold type tungt i metall og slå hardt som f.... med kula, eller «klinke til», som det heter?

Ambolt.

 

Men når du klinker skal du ikke slå hardt som f. Det er vekta på hammeren som gjør jobben. Du slår helt normalt med mange lette slag. Stålet vil stukes og flyte ut. Bombesikker metode. Ståltråd og alt det surret der er bare å glemme.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Her har vinden snudd som forventet, mens admiralen innimellom kommenterer at jeg snakker med disse baatplaasgutta igjen. Jeg tror hun setter litt pris på det også.

 

Men @Komodo hvorfor er det bedre å snu sjakkelen?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Fordi det vil gi en bedre hengslevirkning. 

 

Legg merke til bredden av ankeret der du har sjaklet kontra bredden på svivelen. Hvis du bolter sjakkelen i svivelen vil den sirkulære delen av sjakkelen gå i ankeret. Siden ankeret er smalere vil det bli en bedre leddforbindelse i sjakkelen. Det er jo nettopp derfor det er så fint å bruke lyrsjakkel til dette.

 

146951388_InkedAnkersjakkel.jpg.07156ddad59fa2fb4e9091f74dd3c9cf.jpg

Link to post

Takk igjen for innspill! Jeg forsøkte å snu sjakkelen som det ble tipset om, men det så trangt at det ikke var noe bevegelsesfrihet for svivelen i sjakkelen, og dessuten var det ikke mulig å skru bolten langt gjennom til å eksponere gjengene på den andre siden med tanke på klinking.

 

Montert det slik det var igjen, loctite, klinket litt (må gjøre mer, hammeren var ikke med på tur), og kappet bolten med vinkelsliperen.

 

Nå går ankeret fint ut og inn:smiley:

DAD936AF-CFD3-4750-B3E2-A428809FAB14.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg vet ikke nok om dette til å gi et godt svar, men ser at svivelen min er i AISI 316L. Den er på 6. sesongen mellom galvanisert kjetting og anker uten at jeg kan se at det har forekommet noe korrosjon. Hadde denne konfigurasjonen vært under vann hele tiden, så hadde det sikkert vært annerledes?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 9 minutter siden:

Jeg vet ikke nok om dette til å gi et godt svar, men ser at svivelen min er i AISI 316L. Den er på 6. sesongen mellom galvanisert kjetting og anker uten at jeg kan se at det har forekommet noe korrosjon. Hadde denne konfigurasjonen vært under vann hele tiden, så hadde det sikkert vært annerledes?

 

Hei ja jeg kan heller ikke se noe på min etter 3 år, men som du sier den er jo ikke mye i vann i løpet av året. Derfor tenkte jeg ikke at det spilte noen rolle. Jeg har kjøpt meg en av hver men fikk ikke noe belastnings styrke på den galvaniserte, derfor har jeg mest lyst til å bruke den syrefast.

 

Og der kom @Komodo med svar mens jeg skrev. Dersom jeg fjerner svivelen vil jeg måtte bruke en mye mindre sjakkel, derfor har jeg lyst til å beholde svivelen.

Link to post

Da har jeg fått bygd om mitt. De 12 mm sjakklene jeg hadde ble for små, jeg fikk ikke plass til svivelen i dem. Jeg hadde en galvanisert 14 mm liggende i båten så da ble det galvanisert. 

Slik ble det, etter omgjøring så ser en at dette MÅ være en mye  bedre løsning.  Brukte loctite og klinka bolten i tilegg.

20190712_173537.jpg.2b91270769db1df3724618bae7dfde34.jpg

20190712_173623.jpg.01bdc62451f28c41d8c0117269ee5fd7.jpg

20190712_173850.jpg.b587de53f28a14ba416a34915f698ee0.jpg

Link to post

Det ser bra ut. Det er nok også løsningen for meg dersom jeg skal følge anbefalingen om å snu sjakkelen min . Som nevnt over fikk jeg ikke plass til svivelen med 12 mm sjakkel, men det vil nok gå fint med 14 mm. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg måtte kappe av øret for å få sjakkelen til å gå fint gjennom ankerrulla.

 

NB: Jeg kappet øret med vinkelsliper mens ankeret sto fastspent i ankerrulla, og spylte ikke godt etter meg. Etter 2 dager oppdaget jeg plutselig at "avkappet" hadde forårsaket rustflekker på selve amkerrulla og også på gelcoaten. Fikk det av igjen, men syrefast liker ikke forurensning.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Mix skrev 45 minutter siden:

Da hadde jeg også kappa øret vekk på sjakkelen, det er bare i veien for smooth føring i ankerrulla.

Det er god plass så ikke noe problem:)

 

dennrick skrev 40 minutter siden:

 

NB: Jeg kappet øret med vinkelsliper mens ankeret sto fastspent i ankerrulla, og spylte ikke godt etter meg. Etter 2 dager oppdaget jeg plutselig at "avkappet" hadde forårsaket rustflekker på selve amkerrulla og også på gelcoaten. Fikk det av igjen, men syrefast liker ikke forurensning.

Det har jeg gjort en gang også, ble mye rust flekker på gelcoaten etter ett par dager  som jeg sleit lenge med å få vekk. 

Link to post
Mix skrev 58 minutter siden:

En lavtrykkstetting for rør og rørkoblinger er nok ikke tingen her nei. Men det slipper garantert ikke vann inn i gjengene. :lol:

Ja tror det skal holde brukte dette på svivelen forrige gang og måtte ta i en del for å få løsnet bolten nå. På jobben bruker vi dette på  karbo pumper  må bruke kraftig verktøy for å åpne dette igjen. 

Link to post
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...