Roger jo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Rett @Komodo Svart igår klokken 03:29 For det første, jeg ville montert sjakkelen andre veien, altså tredd den gjennom ankeret, og bolten i svivelen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Hulda skrev for 11 timer siden: Jeg har klinket drøssevis med sjakler, på moringer, rigger, ankere. Den eneste ulempen er at du aldri får skrudd opp sjakkelen igjen. Da er det vinkelsiper eller baufil som gjelder. Er man nervøs for om sjakkelen skal skru seg opp, er klinking den suverent sikreste metoden. Kulehammer og litt tyngre mothold. Sist jeg brukte kulehammer, arvet fra nå salige svigerfar, var for å sende gamlekatta til det hinsidige, eller hva en nå velger å tro på. Svært effektiv til det formålet men det er altså klinking kulehammeren er til, da lærte jeg noe nytt i dag også. :-) Tskje modus... mothold type tungt i metall og slå hardt som f.... med kula, eller «klinke til», som det heter? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 (redigert) Pinkvin skrev 19 minutter siden: Tskje modus... mothold type tungt i metall og slå hardt som f.... med kula, eller «klinke til», som det heter? Ambolt. Men når du klinker skal du ikke slå hardt som f. Det er vekta på hammeren som gjør jobben. Du slår helt normalt med mange lette slag. Stålet vil stukes og flyte ut. Bombesikker metode. Ståltråd og alt det surret der er bare å glemme. Redigert 8.Juli.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2019 Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 dennrick skrev for 2 timer siden: ... Jeg fant ikke igjen hvor @Komodo forslo dette... Her: Komodo skrev On 7.7.2019 at 3.29: For det første, jeg ville montert sjakkelen andre veien, altså tredd den gjennom ankeret, og bolten i svivelen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2019 Her har vinden snudd som forventet, mens admiralen innimellom kommenterer at jeg snakker med disse baatplaasgutta igjen. Jeg tror hun setter litt pris på det også. Men @Komodo hvorfor er det bedre å snu sjakkelen? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Fordi det vil gi en bedre hengslevirkning. Legg merke til bredden av ankeret der du har sjaklet kontra bredden på svivelen. Hvis du bolter sjakkelen i svivelen vil den sirkulære delen av sjakkelen gå i ankeret. Siden ankeret er smalere vil det bli en bedre leddforbindelse i sjakkelen. Det er jo nettopp derfor det er så fint å bruke lyrsjakkel til dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Eller for å si det bildelig en vil ikke belaste sjakkelen på dette viset. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Ytterligere ett litet tips, for att få sjakkelen att ligge mere rakt ..... https://sailaround.info/detaljer/1-aa/1sv/a106.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dennrick Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Takk igjen for innspill! Jeg forsøkte å snu sjakkelen som det ble tipset om, men det så trangt at det ikke var noe bevegelsesfrihet for svivelen i sjakkelen, og dessuten var det ikke mulig å skru bolten langt gjennom til å eksponere gjengene på den andre siden med tanke på klinking. Montert det slik det var igjen, loctite, klinket litt (må gjøre mer, hammeren var ikke med på tur), og kappet bolten med vinkelsliperen. Nå går ankeret fint ut og inn Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 (redigert) Slenger inn ett spørsmål i tråden her jeg også. Tenkte å følge oppfordringen her å sette inn en sjakkel mellom ankeret og svivel jeg også. Spiller det noen rolle om sjakkelen er syrefast eller galvanisert. Jeg har galvanisert kjetting, syrefast svivel og galvanisert rocna Redigert 12.Juli.2019 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg vet ikke nok om dette til å gi et godt svar, men ser at svivelen min er i AISI 316L. Den er på 6. sesongen mellom galvanisert kjetting og anker uten at jeg kan se at det har forekommet noe korrosjon. Hadde denne konfigurasjonen vært under vann hele tiden, så hadde det sikkert vært annerledes? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Med galvanisert kjetting og galvanisert anker ville jeg valgt galvanisert sjakkel. Svivel kan du vel strengt tatt fjerne når du har kjetting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 dennrick skrev 9 minutter siden: Jeg vet ikke nok om dette til å gi et godt svar, men ser at svivelen min er i AISI 316L. Den er på 6. sesongen mellom galvanisert kjetting og anker uten at jeg kan se at det har forekommet noe korrosjon. Hadde denne konfigurasjonen vært under vann hele tiden, så hadde det sikkert vært annerledes? Hei ja jeg kan heller ikke se noe på min etter 3 år, men som du sier den er jo ikke mye i vann i løpet av året. Derfor tenkte jeg ikke at det spilte noen rolle. Jeg har kjøpt meg en av hver men fikk ikke noe belastnings styrke på den galvaniserte, derfor har jeg mest lyst til å bruke den syrefast. Og der kom @Komodo med svar mens jeg skrev. Dersom jeg fjerner svivelen vil jeg måtte bruke en mye mindre sjakkel, derfor har jeg lyst til å beholde svivelen. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Da har jeg fått bygd om mitt. De 12 mm sjakklene jeg hadde ble for små, jeg fikk ikke plass til svivelen i dem. Jeg hadde en galvanisert 14 mm liggende i båten så da ble det galvanisert. Slik ble det, etter omgjøring så ser en at dette MÅ være en mye bedre løsning. Brukte loctite og klinka bolten i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Det ser bra ut. Det er nok også løsningen for meg dersom jeg skal følge anbefalingen om å snu sjakkelen min . Som nevnt over fikk jeg ikke plass til svivelen med 12 mm sjakkel, men det vil nok gå fint med 14 mm. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Ja jeg prøvde å "lage en tenkt endring av vindretning " av båten på brygga, og fordeling av belastning fungerte veldig bra. Sjakkelen sklei veldig fint ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 leopard skrev 1 time siden: Brukte loctite og klinka bolten i tilegg. Da hadde jeg også kappa øret vekk på sjakkelen, det er bare i veien for smooth føring i ankerrulla. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg måtte kappe av øret for å få sjakkelen til å gå fint gjennom ankerrulla. NB: Jeg kappet øret med vinkelsliper mens ankeret sto fastspent i ankerrulla, og spylte ikke godt etter meg. Etter 2 dager oppdaget jeg plutselig at "avkappet" hadde forårsaket rustflekker på selve amkerrulla og også på gelcoaten. Fikk det av igjen, men syrefast liker ikke forurensning. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Mix skrev 45 minutter siden: Da hadde jeg også kappa øret vekk på sjakkelen, det er bare i veien for smooth føring i ankerrulla. Det er god plass så ikke noe problem:) dennrick skrev 40 minutter siden: NB: Jeg kappet øret med vinkelsliper mens ankeret sto fastspent i ankerrulla, og spylte ikke godt etter meg. Etter 2 dager oppdaget jeg plutselig at "avkappet" hadde forårsaket rustflekker på selve amkerrulla og også på gelcoaten. Fikk det av igjen, men syrefast liker ikke forurensning. Det har jeg gjort en gang også, ble mye rust flekker på gelcoaten etter ett par dager som jeg sleit lenge med å få vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Varmt spon som brenner seg inn i gelcoat er ingen høydare nei. En idiot sto rett foran min forrige båt og kappet med vinkelsliper engang. Det ble dyrt for ham. Kapping bør foregå på land vekk fra båter. Eller maskere skikkelig mot sprut. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg ser du har brukt Loctite 577 som er gjengetetning. Denne kunne du spart til noe annet, den gjør ikke noe fra eller til i denne sammenhengen. Skulle du først brukt Loctite for å låse skruen fast, skulle du brukt 638. Men har du klinket skikkelig kommer den ingen vei uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Olevine skrev 10 minutter siden: Loctite 577 En lavtrykkstetting for rør og rørkoblinger er nok ikke tingen her nei. Men det slipper garantert ikke vann inn i gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Mix skrev 58 minutter siden: En lavtrykkstetting for rør og rørkoblinger er nok ikke tingen her nei. Men det slipper garantert ikke vann inn i gjengene. Ja tror det skal holde brukte dette på svivelen forrige gang og måtte ta i en del for å få løsnet bolten nå. På jobben bruker vi dette på karbo pumper må bruke kraftig verktøy for å åpne dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Daniel58 Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Hvor får man kjøpt denne ankerrullen til Rocna du har på øverste bildet? Jeg sliter med å finne egnet ankerrull til bauspyd. Den du har på ditt bilde ville passet hos meg. Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.