Jump to content

Hvordan lappe dørken på en eldre Zodiac (noen småhull)

snekkerbod

Recommended Posts

Har en suuuper Zodiac 285 Cadet med treplatedørk fra ca 1987. Jeg fikk den ny og nå er det min datter som skal bruke den. Utfordringen er at båten i sin spede barndom fikk litt sand og grus mellom treplatene i dørken. Disse har gnidd en del frem og tilbake og resulterte i ganske mange småhull. Ikke kritisk, men pipler inn litt vann. 

Finnes det noe tape-aktige greier som jeg kan bruke for å forsegle hullene? Hullene ligger på rekke i skjøten mellom hver treplate. 

Alle tips mottas med takk. 

Du må finne ut om den er av hypalon eller PVC, Zodiac har begge deler. Hvis båten er så gammel og ennå i drift høres det nesten ut som om det er hypalon. Materialet har betydning for hvilket lim du skal bruke. Du bruker uansett et tokomponent gummilim og en lapp av tilsvarende materiale. Hvis det går hele veien er det best å få klippet til en strimmel av riktig stoff.

Tvilsomt om man brukte Hypalon i ei lia jolle i 1987. Se på skjøtene. Er de sveiset? Da er det PVC siden man ikke kan sveise Hypalon. Er de limt kan det i utgangspunktet være begge deler, med personlig holder jeg en knapp på at det er PVC. Hypalon ble bare brukt på de dyreste båtene i -87. 

DuPont stoppet forøvrig produksjonen av Hypalon i 2010. 

Redigert av Honduras (see edit history)

Er det lurt å prøve med PVC basert reparasjon først eller lønner det seg å gjøre det første forsøket med Hypalon når underlaget er ukjent.

(jeg har sett etter et sted jeg kan spikke av en bit og sette fyr på for å gjenkjenne PVC... men ikke funnet noe  "overskudd" , og siden jeg ikke har kunnskap om Hypalon så kan jeg gjøre en feilvurdering...)

Hvis du virkelig lurer på dette foreslår jeg at du tar en telefon til Engelsviken Slipp. De har en egen avdeling for rep. og serivce av gummi/rib og redningsflåter. De har holdt på i mange år og kan dette her. Var forhandler for Ficshe Marine som hadde Bombard og Zodiac. Husker ikke hva de heter nå.

http://www.engelsvikenslipp.no/ 

Guest Avmønstret#

Har hypalonjolle. Materialet er litt om et ved tekstil med gummitrekk. Tynnere men på en måte stivere enn PVC. Om et nyvasket laken uten mykningsmiddel vs et pisselaken ;-)

Mener west system har lappesaker på hylla for hypalon.

....

ikke si det til noen, jeg har lappet min med vanlig pvc lapp og tec-7. Har holdt tett i ett år nå.:thumbsup:

Prøv å hold liv i hypalonjolla, dagens pvc joller er bruk og kast kvalitet i forhold.

Takk for gode svar alle sammen. Mye som kan forsøkes. Har ikke heeelt sluppet muligheten for å legge en kraftig tape på innsiden (mellom gummiduk og treplater) for å holde det tett. Kommer inn ca en halvliter i løpet av en halvtimes tur. Så ikke mye, men nok til at jeg blir fuktig i rompa... kan gjerne bytte tape ved sesongslutt. Tror folket det er totalt utelukket med type gorilla tape eller spinnaker tape? Evt noe enda kraftigere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...