Jump to content

VIDEO: Vi fant vår egen septemberøy!


ter-av

Recommended Posts

Hjemmehavna var full da vi stakk til sjøs. Og for en helg folk gikk glipp av på sjøen! Vi fant vår egen øy i Oslofjorden (lokalkjente vil vel kjenne den igjen.) og koste oss til langt på natt - sol, strand, rødvin, kveldsbad og sprakende bål. Underholdning til bålet var radio med landskamp i fotball. Det swingte - og vi jublet for målene. :lol::lol:

 

Bli med på øya her:MorMajor.

 

hilsen

ter-av

 

ps. det er flere båthelger igjen ennå....

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Takk!

Jeg må innrømme at jeg flere ganger har vært innom hjemmesiden deres for å få litt båtstemning når jeg mang en natt har sittet på jobb å lengtet etter å komme i båten.

Spesielt videoen om den gamle kongesjaluppen kan få frem følelser, selv ingen kvinne kan greie.........

 

Vi har også vært ute i helgen og lå da på svai igår kveld i "pollen", og for en vakker kveld.

Men gjorde en "stor" feil da jeg ville markere at flagget skulle fires kl 21:00 med et nytt gromt horn.

Solen gikk ned kl 20:15 :blush:

:lol::lol::lol:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Det der så deilig ut... Jeg fikk selv en liten tur på fjorden i helgen, m kona, men bare et par timer. Blikk stille sjø og frisk høstluft!! Måtte vinteren aldri komme! (Og hvis den likevel kom.... måtte den bli svært kort).

 

Skal forhåpentligvis ut på Bergholmen i Drøbaksundet til helgen, sesongavslutning i Vindfangerbukta båtforening. Sesongavslutning? Fy for et ord...

Link to post
Share on other sites

Ufattelig mange i havnene som ikke får med seg disse flotte høsthelgene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det undrer meg også! Gikk en laaang tur på fjorden lørdag ettermiddag/kveld/natt, var nesten alene i farvannet på tross av nydelig vær og flott stjernehimmel på hjemturen.

Mye, mye bedre enn all verdens TV-kanaler!!!

-men det var bare skipshunden som ville være med.....

Link to post
Share on other sites

Takk!

Jeg må innrømme at jeg flere ganger har vært innom hjemmesiden deres for å få litt båtstemning når jeg mang en natt har sittet på jobb å lengtet etter å komme i båten.

:yesnod: Og nettopp det er jo hensikten! Når vinter'n ramler på oss må vi leve på minnene fra siste sesong, og forventningene til neste. Da skal vi bli flittige brukere av vår egen hjemmeside for å mimre oss gjennom mørketida. Men vi nekter å trekke inn årene ennå - det er mer hygge å hente der ute......:lol:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hjemmehavna var full da vi stakk til sjøs. Og for en helg folk gikk glipp av på sjøen!  Vi fant vår egen øy . . . . . . .  ps. det er flere båthelger igjen ennå....

Hei.

 

Ja, kan dere fatte hvorfor folk ikke bruker slike flotte helger? Vi dro ut allerede torsdag etter jobb, og makan til fin tur i solskinn og havblikk over fjorden fra Son til "vår øy" (Kommersøy), skal en lete lenge etter.

 

Natt til fredag og fredag morgen var det riktignok en god del nedbør, og resten av fredagen var grå. Men hva gjør det med god spise og rødvin til maten? Og når vi deretter fikk det fantastiske været på lørdag og søndag, ja da, da. . . Der vi lå, i Grisebukten, var det ikke mange båter, men vi var da 2stk Saga 27 med baatplassen.no vimpel! I Fantebukten ble det imidlertid stappe fullt utover lørdagen.

 

Neste helg blir det kun skipshunden og meg, kona jobber. Og jobbing blir det også i Grisebukten dersom alt går etter planen. Da ser det ut til at vi får 3 eller 4 nye brukte flytebryggeelementer, så det blir å demontere de gamle og koble sammen de nye. Får håpe på godvær (og at bryggene ankommer). Vi som pleier å være der, har jobbet lenge for å få en ordning på den ene bryggen som snart ramler fra hverandre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jasså, var det deg det, som bråka slik så sent!!! :nono:  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da ingenting!

Fredagskvelden var det en i Engelsviken som drev og "testet" hvor høyt kan kunne spille på stereoen og tute samtidig. Og det var flere ganger mye etter at klokka var passert 21.00. Siste gangen tror jeg nok klokka var nærmere 09 om morgenen enn 21 om kvelden! :headbang::headbang::headbang:

Var like før jeg tok med meg avbiteren og gikk en tur over..... :discuss::smash::boxing::headbang:

Link to post
Share on other sites

Men gjorde en "stor" feil da jeg ville markere at flagget skulle fires kl 21:00 med et nytt gromt horn.

Solen gikk ned kl 20:15 :blush:

:lol:  :lol:  :lol:

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Ah ha, da var mysteriet oppklat. :nono:

Lurte fælt på hvem det kunne være. :lol::lol:

.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg denne tutinga kl. 21:00 er en uting. Utidig støy.

Helt enig, men salutt fra saluttkanon i Sandspollen i pinsen som jeg har opplevd er en annen ting!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan lage man slike videoer. Kunne tenkt å lage selv. Man må sikkert ha digtalt kamera, men videre? Er det noen internettsider man bruker eller er det redigeringsprgram ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

 

Du kan lage videoer med flere av de digitale stillkameraene, men det blir selvfølgelig langt bedre med et digitalt videokamera. Selv bruker jeg et Sony handycam. Kameraet kobler du til pc'en, men du trenger selvfølgelig et redigeringsprogram. Jeg bruker Adobe Premiere Pro som er et ganske avansert program. Mange pc'er blir levert med Windows moviemaker, og dette kan holde til mye.

 

Når man skal legge ut på web er det imidlertid viktig å komponere en kort "story", maks halvannet minutt dersom seeren skal holde ut. :lol: Snutten må også komprimmeres kraftig, ofte fra 400-500 mb og ned til 1-2 mb.

 

Lyd/musikk kan du legge til etter behov og stemning.

 

Et rimelig stativ til kameraet gjør det mye enklere.

 

Hadde vært morsomt om flere hadde kastet seg på videobølgen her på forumet. Lykke til!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Her var det ikke mye oversiktsbilder å gjette det fra, men jeg synes det kunne ligne på Rognskjeret på Indre havn i Horten med Mellom øya i bakgrunnen (av tresnekka), og litt senere Løvøya ?

 

Gerhard

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nesten juks, Gerhard - du som er lokalkjent. :yesnod: Men ja, du har selvfølgelig rett. En liten perle.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jasså, var det deg det, som bråka slik så sent!!! :nono:  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ah ha, da var mysteriet oppklat.  :nono:

Lurte fælt på hvem det kunne være. :lol:  :lol: 

.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ja ja....

Det er noen av oss som er så ærlige at vi kan innrømme at vi har gjort en feil

:lol:

 

Krapyl, det har du din fulle rett til, men personlig er jeg uenig.

Synes dette er en koselig tradisjon og spesielt når det virker som om flere og flere lar flagget henge ute etter kl 21:00 (ellersolnedgang :lol: ) noe jeg også har glemt til tider, og da er det fint at andre kan tipse om at kl er slagen.....

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde vært morsomt om flere hadde kastet seg på videobølgen her på forumet.

Helt enig.

 

Har ikke benyttet meg av det så mye selv, men litt.

Hva med å se hva som skjer dersom en er uheldig og varmer

opp en vanlig 3,6volts LiIon D-celle?

 

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

Bilde

(Testen utført på jobben, FFI)

 

 

 

Eller dersom du har lyst til å se en litt lengre video-

sekvens (15 min) fra Käringön på svenskekysten fra

1950 Av Peter Holmberg, kan du klikke på dette

bildet for å se streaming video.

 

Bilde.

(krever Realplayer som kan hentes ned gratis her

dersom du ikke allerede har den installert.)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes dette er en koselig tradisjon og spesielt når det virker som om flere og flere lar flagget henge ute etter kl 21:00 (ellersolnedgang :lol: )

Koselig og koselig fru blom. Jeg har hørt fra flere småbarneforeldre at det ikke er særlig å få småungene vekket opp av et 10-tals ulende båter i 10 min rett etter at de har fått de små til ro!

 

Lars H.

(uten småbarn)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Koselig og koselig fru blom. Jeg har hørt fra flere småbarneforeldre at det ikke er særlig å få småungene vekket opp av et 10-tals ulende båter i 10 min rett etter at de har fått de små til ro!

<{POST_SNAPBACK}>

For ca. 20 år siden, en naturhavn i fjorden østenfor Havstensund. Båtene ligger med bau mot land, små og store ved siden av hverandre. En familie med små barn i ei lita snekke ved siden av en større cabincruiser. Cabincruiseren uler i vei med hornet sitt da klokka er 2100. Faderen i snekka ber pent om de kan stoppe, da han er redd for at barna vekkes. "Flagget skal ned!" sier Cabincruis-skipperen med drinken i venstra hand i det han utløser hornet en gang til. Barna i båten ved siden av våkner i sjokk og strigråter. Ingen hyggelig situasjon.

 

Morgenen kommer, og i cabincruiseren er alle "fortsatt døde" etter nattens skål-i-skål". Men kl. 0800 kommer småbarnsfaderen opp med sitt "horn på sprayboks", åpner salongluken på cabincruiseren og tømmer 30 sekunder med 120 decibel+ ned mens han roper: "flagget skal OPP, flagget skal OPP".

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morgenen kommer, og i cabincruiseren er alle "fortsatt døde" etter nattens skål-i-skål". Men kl. 0800 kommer småbarnsfaderen opp med sitt "horn på sprayboks", åpner salongluken på cabincruiseren og tømmer 30 sekunder med 120 decibel+ ned mens han roper: "flagget skal OPP, flagget skal OPP".

<{POST_SNAPBACK}>

Denne likte jeg meget godt, paaser godt for oss med småbarn i båten... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...