GunR Startet 8.Juli.2019 Del på Facebook Startet 8.Juli.2019 Har en Kad32 fra år 2000. Den har nå fått en fryktelig uvane med at Reset - knappen på elektronikkboksen popper ut. Dette er en 8A automatsikring. Første gang det skjedde var sist kona og jeg skulle ut på tur, for noen uker siden. Feilen var da ukjent for meg, vi snudde og jeg fant ut av det. Da ble alt av minusskinner pusset, og et par kabelsko ble byttet på mistanke om dårlig kontakt. Nå vet jeg jo hva som er feil når alle instrumenter dør.. Men i kveld var den helt håpløs. Funket fint lenge, for så å slå ut omtrent like fort som jeg kunne trykke knappen inn igjen. Er det noen vanlige feilkilder å sjekke, som er velkjent på disse? Kan det være at automatsikringen i seg selv er blitt slapp, og løser ut for tidlig, altså på mindre belastning enn 8A? Alle instumenter til motor og drev forsvinner, også muligheten til drevtrim og og til start og stopp av motoren. Motoren trenger ikke gå for at sikringen skal ryke, den gikk også da jeg hadde trykket den inn gjen for å få trimmet drevet helt inn før vi dro hjem fra fisketuren i kveld. Slo bare på tenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Tt2 Svart 9.Juli.2019 Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 Hei. Prøv å trekk ut ledningen til kompressor. Er en plugg ved kompressor under lokket. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 9.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2019 OK. Går det strøm til kompressorinnkoblingen selv når motor ikke går? Skal se om jeg får sjekket det i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Da har jeg tilbragt litt tid i båten igjen, og ting skjer. Tenkte jeg skulle se over alle småting, i håp om å finne noe som virket inn på problemet med sikringen. Byttet en sliten dynamorem, og startet opp. Motoren hadde en merkelig vibrasjon ved ca 1000rpm. Så kom et smell. Lød som om noe røk. Ble litt forskrekket, og stoppet motoren på dieselpumpa, for sikringen hadde nå løst ut. Da ser jeg at det drypper (renner nesten) vann over dynamoen. Tipper dette saltvannet kan påvirke kretsen nok til at sikringen går? Nå tror jeg at jeg må ha ny sjøvannspumpe.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Den kan overhales. Er overhalings sett med aksling simmeringer og lager i handelen. Ofte er det nok å skifte simmeringer og lager. Greit å skifte impeller og medbringer når pumpa er ute Meiner Marinedeler har rimlig uoriginal pumpe Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Det høres jo greit ut. Men i morgen må det snekres.. happy wife, happy life, vet dere.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 GunR skrev for 2 timer siden: Nå tror jeg at jeg må ha ny sjøvannspumpe.. Og en ny dynamo hvis det har rent sjøvann over den. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Ja, ser ikke bort ifra det.. Får ta ut den også. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 27.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 Da har jeg mekket litt. Var borte en uke, men nå er vi i gang igjen. Pumpen ser veldig bra ut. Samme med lagre og medbringer. Hva som laget vibrasjon og lyd aner jeg fortsatt ikke, men det var ikke noe i pumpen. Utsiden av pumpen vitner derimot om lekkasje, og forsøk på å utbedre. Sporet til O-ringen såg ikke ut, fyllt med noe grafs, tørt og sprøtt. Kan godt hende denne lekkasjen har vært der en stund, og blitt verre plutselig. Og boltene som holder pumpen er fryktelig rustne. Her må gjengetapp inn, og nye bolter brukes. Motorrommet er trangt og lavt, det her er motorromsyoga av høy grad. Akkurat nå anbefaler jeg utenbords.. Skal prøve å huske å ta noen bilder neste gang. Kommer sikkert nye spørsmål snart, har ikke funnet ut av alt enda.. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 27.Juli.2019 Del på Facebook Svart 27.Juli.2019 On 7/9/2019 at 1:50 AM, GunR said: Kan det være at automatsikringen i seg selv er blitt slapp, og løser ut for tidlig, altså på mindre belastning enn 8A? Ja, det er ikke usædvanligt. Jeg skiftede min, da den gjorde det samme, som beskrives her. For at undgå Volvos uhyrlige priser, valgte jeg en tilsvarende denne her: https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/sikringer/automatsikring-1224-v-2000041433 Den har holdt uden problemer i 8 år (jeg plejer at købe to enheder, når jeg handler hos Biltema, relæer til trimpumpen f.eks, men har egentlig aldrig haft bruge for reserven ...) Det er en rimelig udgift og kan udelukke sikringen som årsag. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 28.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2019 Ja. Har ikke åpnet linken din, men har sett at Biltema har 8 ampere automatsikringer.. Har ikke vært i båten i dag, har filosofert fælt over hvor vannet jeg så sildret over dynamoen egentlig kom fra.. En uhyrlig mulighet åpenbarer seg: At lekkasjen var via lokket på pumpa. Det er jo ikke vann bakom puma, og sladrehullene har feil farge, ingen spor av salt eller rennende vann der. Blir det litt kjøligere skal jeg i båten i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 Da er sjøvannspumpen tett, og det ser ut som problemet har forsvunnet... Har ikke gjort noe med dynamoen, enda. Lekkasjen var ikke direkte ned på dynamoen, men noe kom det på den da pumpen var lekk. Merkelig, men det virker som det var åsaken. Helt sikker blir en jo først etter mange timers bruk uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 6.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2019 Har vært på prøvetur i dag. Gikk rolig til småbåtlaget sin dieselpumpe i Kristiansund, og hjem igjen. Ingen tegn til trøbbel. Erklærer saken for løst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.