Jump to content

Kad32, reset - knappen/automatsikringen på elektronikkboksen slår ut. Hvor begynne?

GunR

Recommended Posts

Har en Kad32 fra år 2000. Den har nå fått en fryktelig uvane med at Reset - knappen på elektronikkboksen popper ut. Dette er en 8A automatsikring. Første gang det skjedde var sist kona og jeg skulle ut på tur, for noen uker siden. Feilen var da ukjent for meg, vi snudde og jeg fant ut av det. Da ble alt av minusskinner pusset, og et par kabelsko ble byttet på mistanke om dårlig kontakt. 

Nå vet jeg jo hva som er feil når alle instrumenter dør.. 

Men i kveld var den helt håpløs. Funket fint lenge, for så å slå ut omtrent like fort som jeg kunne trykke knappen inn igjen. 

Er det noen vanlige feilkilder å sjekke, som er velkjent på disse? Kan det være at automatsikringen i seg selv er blitt slapp, og løser ut for tidlig, altså på mindre belastning enn 8A?

Alle instumenter til motor og drev forsvinner, også muligheten til drevtrim og og til start og stopp av motoren. Motoren trenger ikke gå for at sikringen skal ryke, den gikk også da jeg hadde trykket den inn gjen for å få trimmet drevet helt inn før vi dro hjem fra fisketuren i kveld. Slo bare på tenningen. 

Da har jeg tilbragt litt tid i båten igjen, og ting skjer. Tenkte jeg skulle se over alle småting, i håp om å finne noe som virket inn på problemet med sikringen. 

Byttet en sliten dynamorem, og startet opp. Motoren hadde en merkelig vibrasjon ved ca 1000rpm. Så kom et smell. Lød som om noe røk. Ble litt forskrekket, og stoppet motoren på dieselpumpa, for sikringen hadde nå løst ut. 

Da ser jeg at det drypper (renner nesten) vann over dynamoen. Tipper dette saltvannet kan påvirke kretsen nok til at sikringen går? 

Nå tror jeg at jeg må ha ny sjøvannspumpe.. 

• 3 uker senere...

Da har jeg mekket litt. Var borte en uke, men nå er vi i gang igjen. Pumpen ser veldig bra ut. Samme med lagre og medbringer. Hva som laget vibrasjon og lyd aner jeg fortsatt ikke, men det var ikke noe i pumpen. Utsiden av pumpen vitner derimot om lekkasje, og forsøk på å utbedre. Sporet til O-ringen såg ikke ut, fyllt med noe grafs, tørt og sprøtt. Kan godt hende denne lekkasjen har vært der en stund, og blitt verre plutselig. Og boltene som holder pumpen er fryktelig rustne. Her må gjengetapp inn, og nye bolter brukes. 

Motorrommet er trangt og lavt, det her er motorromsyoga av høy grad. Akkurat nå anbefaler jeg utenbords..

Skal prøve å huske å ta noen bilder neste gang. Kommer sikkert nye spørsmål snart,  har ikke funnet ut av alt enda..

On 7/9/2019 at 1:50 AM, GunR said:

Kan det være at automatsikringen i seg selv er blitt slapp, og løser ut for tidlig, altså på mindre belastning enn 8A?

Ja, det er ikke usædvanligt. Jeg skiftede min, da den gjorde det samme, som beskrives her. For at undgå Volvos uhyrlige priser, valgte jeg en tilsvarende denne her:

https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/sikringer/automatsikring-1224-v-2000041433

Den har holdt uden problemer i 8 år (jeg plejer at købe to enheder, når jeg handler hos Biltema, relæer til trimpumpen f.eks, men har egentlig aldrig haft bruge for reserven ...)

Det er en rimelig udgift og kan udelukke sikringen som årsag.

Ja. Har ikke åpnet linken din, men har sett at Biltema har 8 ampere automatsikringer.. 

Har ikke vært i båten i dag, har filosofert fælt over hvor vannet jeg så sildret over dynamoen egentlig kom fra.. En uhyrlig mulighet åpenbarer seg: At lekkasjen var via lokket på pumpa. Det er jo ikke vann bakom puma, og sladrehullene har feil farge, ingen spor av salt eller rennende vann der. Blir det litt kjøligere skal jeg i båten i morgen..

Da er sjøvannspumpen tett, og det ser ut som problemet har forsvunnet... Har ikke gjort noe med dynamoen, enda. Lekkasjen var ikke direkte ned på dynamoen, men noe kom det på den da pumpen var lekk. Merkelig, men det virker som det var åsaken. Helt sikker blir en jo først etter mange timers bruk uten problemer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...