Jump to content

Yanmar 3QM30 - ladelampe/alarm-trøbbel


MoldeSkipper

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en gammel Yanmar innendørsmotor i min gamle Hanto 24 fots plastsnekke.

 

Går som ei klokke, og ser ut til å lade, men siste tur ville ladelampa ikke slutte å lyse, og en varselalarm piper konstant. Det har skjedd før, men bare i korte perioder. En omstart har som regel løst dette.

 

Ladelampe og alarm lyser og piper normalt bare ved oppstart og til motoren har gått et par minutter.

 

Hva kan være feil? Er det noe jeg kan gjøre selv? En indikator som er koblet på batteriene tyder på at det ikke er noe galt med ladinga, og batteriene gir strøm både til vannpumpe og kjøleskap.

 

Andre fakta som kanskje kan belyse dette:

* Byttet dynamo for to år siden
* Saltvannskjølesystemet virker
* Byttet motorolje i fjor, og har hatt relativt få mil siste sesonger.

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Link to post

Har du målt spenningen, den skal stige når ladingen starter. Det skjer normalt når ladelampen slukker og alarmen gir seg. Den indikatoren du nevner, hva er det for noe?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har ikke målt. Er komplett udugelig på motor og el. Det jeg oppdaget var at reima til dynamoen var løs og slitt, så den er byttet og strammet i dag. Ved neste oppstart var alt i orden, og det verken lyste i ladelampa eller pep i "alarmen".

 

Hvis jeg måler: hva skal jeg se etter?

 

Den indikatoren er bare en dings fra biltema (sigarettenner-ledning) som lyser grønt om at spenning i batteri er tilfredsstillende. Så den er vel egentlig ikke noe nøyaktig å forholde seg til.

 

Det lukter vel egentlig at jeg må få inn en fagmann til å se på hele motor/el-anlegget som er fra 1983.

 

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Link to post

Fint at du fant feilen og løste problemet. Etter en tid kan du kjenne etter om reimen har gitt seg litt og etterstramme. Å få en fagmann til å gå gjennom det elektriske (sammen med deg!) er ikke dumt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Den målingen er merkelig. Dynamo er normalt koblet til batteriet. Så en måling på 8,5 volt betyr at det er bare 8,5 volt på batteriet også. Det ville være umulig og starte med så lav spenning. Hva er spenningen målt på batteripolene? Unntaket er om dynamo lader via skilledioder. Det har vel ikke du på din eller ? Da kunne målingen vært mulig, men da lader den ikke. Sikker på at multimeter var i kontakt med batteri minus når du målte. Er du sikker på at dynamoen har kontakt med batteri minus? Det er ikke alltid gods på dynamo har kontakt med batteri minus. Målingen tyder på det kan være feilen. Samtidig er det rart at ladelys og alarm utløses hvis det mangler kontakt med batteri minus. Så ikke gyv løs på dynamoen enda. Få heller en som kan litt om dette til og se over tilkoblinger.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...