Jump to content

Kan Yamaha 9.9 hk 4-takt 2016 trimmes?

Turbåt

Recommended Posts

Yamaha har 2 forskjellige 4-taktere. Den ene er 9,9 sport som kan trimmest til 15, og til 20 ved å bytte forgasser.

Den andre kan ikke trimmes på en enkel måte, den er mindre og lettere.

Det kommer ikke frem av din info hvilken utgave du har. Antagelig har du et skilt til på motoren din, legge inn bilde av det også, så finner noen det kanskje ut.

Det er forresten andre tråder på forumet her som omhandler det samme.

Du må legge ut bilde av det andre merkeskiltet.

På det skiltet står det også at din motor er en F9.9 det er en annen motor enn 9.9  

Du har 285 innlegg på Forumet og vet at om du putter jalla inn så kommer det jalla ut også....

Takk, da har vi rett informasjon.

Din motor er 212 ccm3 og er basert på samme blokk som brukes på Yamaha F8

Jeg kommer aldri til å klare å bruke ordet trimming om å fjerne en gasspjel-begrenser eller strupeskive.... 

Y bokstaven nede i høyre hjørne forteller deg når motoren din er produsert. I ditt tilfelle 2016.

Råd: lagre bildet av merkeplata på telefonen din. Trenger du deler så vis fram bildet, trenger du hjelp på båtplassen så bruk F9.9JMH i overskriften.... da får du riktige deler, rett hjelp, og tråden din blir søkbar....  

Takk for god info. Det er forresten ikke min motor, jeg spør for en kompis. Ellers synes jeg faktisk "Yamaha 9.9 hk 4-takt 2016" også er en god motorbeskrivelse for en trådstart. Baatplassen skal vel ikke bare være for eksperter?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Turbåt -håper ikke min oppfordring til å omtale motoren med rett betegnelse oppfattes som at Baatplassen/Forumet bare skal være for eksperter. Noe av grunnen til at jeg bruker endel av min tid på å prøve å hjelpe andre er nettopp at jeg oppfatter dette Forumet som inkluderende og et sted hvor alle kan være med. Skulle det bare være for eksperter så kunne jeg ikke vært med, til det har jeg for mange hull.

Forumet drives av et svært lite Team. Jeg ønsker at det Teamet i minst mulig grad skal behøve å bruke tid på å rette på enkle ting som feks overskrift på en tråd. Min mening er at hver gang Administrator på bruke tid på å stenge en tråd pga en kokko overskrift så er det et nederlag.

Derfor prøver jeg å gi små hint der jeg ser det er uoverensstemmelse mellom regelverket og utført. Dette etter modell fra hva jeg har sett andre har gjort. Har tro på at litt selvjustis blant oss er sunt og nyttig.

Dette Forumet drives av de mest tålmodige Administratorer jeg noen gang har hørt om, hver gang jeg ser noe bli moderert så blir det saklig og nøye beskrevet hvorfor og de hjelper mange til å få det i "orden" 

Det er nå ca 1.76 millioner innlegg her på Forumet, søkefunksjonen er avansert og god. Jo bedre jobb hver og en av oss gjør med å legge inn en god overskrift jo større verdi får hvert innlegg.... og jo lettere blir det for alle å søke seg fram til svaret.

En god overskrift forteller:  (fasiten finner du i reglene for Forumet)

• Hva har du  (merke, modell, produksjonsår, motor, osv så nøyaktig du kan)
  • Status/hva som har skjedd (beskriv hva som er status, hva som har skjedd, hvorfor du trenger hjelp+++) 
  • Hva du ønsker/vil oppnå  (trenger du hjelp til feilsøking?, ønsker du en opplysning, ønsker du andres erfaring ++)

Søker du på 9.9 får du 91 sider med søkeresultater, og de fleste vil være relatert to 2T motorer, totalt urelevant for deg...

Søker du på F9.9 så får du 3 sider med treff...  håper dette illustrerer på en god måte hvor viktig den bokstaven F er for alle, den har overhode ingenting med om en er ekspert eller ikke. Den forteller hvilken motor du har.

Jeg er kjent med reglene i dette forumet og har kun ubetinget skryt av både forumet og dets admins. Når du leser den andre tråden om F9.9JMH så ser du sikkert selv at svaret det er ganske lite informativt og at det neppe lever opp til forumets standard. Jeg tror ikke denne tråden vi nå er i gjør skam på forumet, og vi tåler vel godt og ha ulike syn på nettopp det. 

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Jeg kommer aldri til å klare å bruke ordet trimming om å fjerne en gasspjel-begrenser eller strupeskive.... 

Jeg har tenkt akkurat det samme selv, jeg kjenner at det "skurrer" nå ordet trimming brukes i denne sammenhengen.

Litt interressant egentlig, fordi man øker effekten i motoren, så i den forstand "trimmer" man.

Så er det nå slik at dette er motorer som er bygd og dimensjonert for en effekt, og så er det satt på div. restriktorer for å redusere den opprinnelige effekten slik at man bl.a  får ett bredere modellprogram.

Å fjerne en slik restriktor/plombe kaller ikke jeg "trimming". 

Når man skifter forgasser og gjøre en 9,9/15 hester til 20 hester kan jeg til nød gå med på at det er trimmimg??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Turbåt skrev 59 minutter siden:

Jeg er kjent med reglene i dette forumet og har kun ubetinget skryt av både forumet og dets admins. Når du leser den andre tråden om F9.9JMH så ser du sikkert selv at svaret det er ganske lite informativt og at det neppe lever opp til forumets standard. Jeg tror ikke denne tråden vi nå er i gjør skam på forumet, og vi tåler vel godt og ha ulike syn på nettopp det. 

Har ingen anelse om hva du sikter til med "den andre tråden om F9.9JMH" er det noe jeg har uttalt der?

Har ingen sympati for hvordan du feilaktig tillegger meg ordet "skam" 

Setter strek der. Vil heller bruke tid på å prøve å hjelpe noen som vil ha hjelp.

nomen skrev 11 minutter siden:

Jeg har tenkt akkurat det samme selv, jeg kjenner at det "skurrer" nå ordet trimming brukes i denne sammenhengen.

Litt interressant egentlig, fordi man øker effekten i motoren, så i den forstand "trimmer" man.

Så er det nå slik at dette er motorer som er bygd og dimensjonert for en effekt, og så er det satt på div. restriktorer for å redusere den opprinnelige effekten slik at man bl.a  får ett bredere modellprogram.

Å fjerne en slik restriktor/plombe kaller ikke jeg "trimming". 

Når man skifter forgasser og gjøre en 9,9/15 hester til 20 hester kan jeg til nød gå med på at det er trimmimg??

Ca 110% enig, nomen :smiley:

14 minutes ago, dieselfan said:

Har ingen anelse om hva du sikter til med "den andre tråden om F9.9JMH" er det noe jeg har uttalt der?

1 hour ago, Mix said:

Det gjør ikke jeg. Hva er galt med ett korrekt svar ?

Hvis noen må ha det inn med teskjeer får de stille oppfølgingsspørsmål.

Noe @Sodda tydeligvis ikke hadde behov for.

Det er selvfølgelig ikke noe galt med korrekt svar, men enkelte mennesker, som meg, ønsker også en begrunnelse.

Det var da svært så følsomme enkelte blir i sommervarmen, da. 

Turbåt skrev 7 minutter siden:

Og dette skulle komme fra deg. Det var da rette ræva som feis !  :giggle:

Og begrunnelse har du fått i begge trådene.

Må du ha det inn med teskjeer så still oppfølgingsspørsmål istedet for å kritisere folk for å hjelpe.

Mix skrev for 9 timer siden:

Godt oppsummert @dieselfan :thumbsup:

:yesnod:

Turbåt skrev for 1 time siden:

Det handler vel ikke om at enkelt personerblir følsomme i sommervarmen. Det handler vel mer om at enkelte ressurspersoner som egentlig bare ønsker hjelpe til (helt gratis) blir lei av å skrive de samme svarene i mange tråder, og etterspørre informasjon for å gi et adekvat svar. Særlig når trådstarter ikke har utformet trådtittel iht forumsreglene, og heller ikke er særlig på hugget etter å følge opp sin egen tråd. Ps: Dette var helt generelt, ikke særlig for denne tråden...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...