Jump to content

Kopling av batterier


Fantino

Recommended Posts

... - Hvor "kraftige" kabler mellom disse batteriene er nødvendig for at det skal fungere skikkelig? (med en belastning som en helt vanlig gjennomsnittlig belastet forbruksbank?)

Vil ladingen av den totale forbruksbanken bli tilfredstillende?

Hvor lange avstender er det mellom batteriene hos deg og hvor får man tak i rette "kvadrat" og type "sveisekabler"?

<{POST_SNAPBACK}>

Oi sann :blush: Skal prøve å svare (før første kaffekopp)... Tror det ligger en nomografi (grafisk tabell) på en av sidene her på Bp som viser spenningstap kontra strømforbruk og kabellengde; Sjøl hadde jeg en pekefingertykk (har tynne fingre :blush: ) kabel liggende i roteskuffen og brukte denne...

Ja, ladingen blir tilfredstillende (har 2 batterier i baugen, (60 + 90 Ah) 3 meter fra forbruksbatteriet) såfremt du bruker tykk nok kabel OG skikkelige tilkoblinger! (Det kan forsvinne noen ti-dels volt i dårlige koblinger og ditto kabelsko!!)

TROR du kan få kjøpt metervis av tykke kabler på "Biltema-lignede sjapper", eller prøv hos maskinforr. som selger større sveiseapparater... Husk at HER er det IKKE snakk om kabel som skal TÅLE strømmen, men begrense spenningstapet: Dess tykkere kabel, jo bedre!. (TROR min kabel er minst 70-kvadrat!!)

 

Måten JEG sjekker koblingene på: Setter på noe forbruk (alle lys og instrumenter + kjøleboks og defrostervifter = 10 amp++) og bruker Fluke-meteret på laveste volt-skala (o,1) og måler mellom batterivender og batteripol... Dermed måler jeg totalt spenningstap i batteriledning OG alle tilkoblinger. (Det er utrolig hvor stort tap du kan få i en enkel kabelsko hvis denne ikke er rein og godt tilskrudd!!)

 

Korrigert:

Og forresten, et par ganger i sesongen kobler jeg batteriladeren direkte på batteriene i baugen for å være HELT sikker på at disse også blir 100% oppladet. Forøvrig er disse batteriene til vanlig frakoblet; Brukes kun som reserve ved behov, men kobles inn under gange over lengre strekninger for å toppe opp spenningen...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye - Marwin!

 

Og alt dette greide du å få klart og greit ned på tastaturet , FØR første kaffekopp? :wink:

 

Da er jeg på vei til å få tak i rette utstyret hos en "industrileverandør" av slikt sveise-/ elektriske proff verktøy.

De ville også hjelpe til å få på egnede tilkoblinger i endene på de respektive ledningslengdene, slik at kontakten skulle bli 100%

 

Så takk for info'en og dine erfaringer, Marwin - vi skrider til verket hos nabobåten og håper at han blir fornøyd han også! :sailing: (Må ha nok strøm vet du, når vi koser oss i uthavnene nå utover mørke høstkvelder/weekender :yesnod::smiley: )

 

NB!

Har allerede instruert han i prinsippene for vedlikeholdsladingen av strømbankene - og det fungerer veldig bra hos han også - men han må ha litt mere utholdenhet i form av flere AH i tillegg - så dette tror jeg blir bra når vi får helheten og sammenhengen i el. anlegget til "å spille på samme lag"

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...