Jump to content

Kopling av batterier


Fantino

Recommended Posts

Har 3 stk 75 Ah batterier. Foruten forbruk skal disse starte en VP KAD43 samt drive en liten 2 hk baugpropell (Vetus, type "drinkmixer"). Batteriene er "originalmontert" og står i en plastkasse som passer veldig godt, dvs. litt klønete å skifte størrelse på batteriene (samt at båten ble kjøpt ny i fjor så det er uansett en stund til de er utrangerte).

 

Da jeg innbiller meg at 75 Ah er i minste laget for å starte (samt at jeg mener å ha lest at en KAD43 skal ha min 105 Ah startbatteri) har jeg parallellkoplet 2 av batteriene til start/baugpropell. Det gir meg jo kun 75 Ah til forbruk, som ikke akkurat er flust. Tør i alle fall ikke å starte Wallas varmer + kokeapparat samtidig.

 

Noen som har bedre forslag? Er 75 Ah "plenty" til å starte med, slik at jeg evt. kunne koplet 2 batterier til forbruk? Hvor bør jeg i så fall kople baugpropellen/drinkmikseren? Går ut fra at den ikke er så viktig da den har relativt liten effekt og brukes skjelden og i korte tidsrom, men den brukes jo typisk 2 min før motoren stanses da...

 

Redigert - Til de som helt sikkert spør om hvordan det var "originalt": Båten ankom innpakket i krympeplast, batteriene var ikke tilkoplet, men greit merkede kabler var strekt frem. Baugpropellen samt batteri #3 er ekstrautstyr og det står derfor lite om hvordan batteriene skal koples til i manual. Jeg _kunne_ spurt lokal forhandler, men er egentlig overbevist om at jeg får et mye fornuftigere svar her.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro (uten at dette er mitt felt), at 75 amp er nok til å starte maskinen med. Ihvertfall om sommeren. Slik du skriver går jeg ut fra at alle batteriene er like, og at ikke ett bestemt batteri er tilegnet starten.

 

Jeg ville parallellkoblet 2 x 75 amp, og koblet inn baugpropellen på denne banken. Det er alltid greit med litt å gå på til forbruket, selv om en kapasitet på 150 amp virker noe lite, men det kommer jo an på bruken av ting som trekker strøm.

 

Du trekker ikke tomt batteriet på 75 amp ved en start, men det er helt klart en fordel med et større batteri her.

 

Kjøp med en "jump starter" på 400 amp. (koster i underkant av 300,-) som reservestrøm under testingen. Da har du retrettmulighet dersom startbatteriet ikke skulle levere nok ved start.

 

:cheers:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hvor mange Ah batteriet er påstemplet som teller ved start, men derimot batteriets startkapasitet som teller. CCA (cold cranking amp.) er et mål for dette og angir batteriets evne til å avgi en stor porsjon strøm i løpet av sekunder.

 

Man kan merke seg at et "Redtop Optima" har lav Ah, men veldig høy CCA i forhold til et konvensjonelt batteri med tilnærmet ytre mål.

 

Optimaen er god til start, men mindre god til forbruk pga. liten Ah

Link to post
Share on other sites

Hva med å kople alle tre sammen til en forbruksbank, og så kjøpe ett nytt på 105Ah til start? Dette kan monteres i en separat batterikasse (f.eks Biltema) på et dertil egnet sted. Hvis det er plass da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med å kople alle tre sammen til en forbruksbank, og så kjøpe ett nytt på 105Ah til start? Dette kan monteres i en separat batterikasse (f.eks Biltema) på et dertil egnet sted. Hvis det er plass da...

<{POST_SNAPBACK}>

Har vært inne på tanken, men det var det med plassen da. Husk at jeg ikke har hangarskib som Worse - min er vel nærmest en MTB vil jeg tro :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken, men det var det med plassen da. Husk at jeg ikke har hangarskib som Worse - min er vel nærmest en MTB vil jeg tro  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har litt av det samme problemet selv. Har nå 2x 110Ah, ett til start og ett til forbruk. Kunne godt tenkt meg å minst doble forbruksbanken, men så var det den plassen da... Har funnet ut at jeg kan få plass til 2x 80Ah i stedet for det ene på 110, men det blir liksom litt lite å sette i gang med ombygging for da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Finn plass! Har 3x115Ah og det er ikke for lite når en skal ligge ute uten landstrøm fra torsdag til søndag ut i oktober. Et vanlig kjøleskap drar fra 15 - 30Ah på et døgn. Plass finnes, vær litt oppfinnsom. Husk også på at har du et batteri på la oss si 150Ah, bør du aldri tappe det med mer enn 50% før du lader det. Det er skarve 75Ah å bruke. Tapper du det ned lenger går fort levetiden ned mot 4 - 5 år. Men med 50% regelen har du ikke problem med levetid på 7 - 9 år! (alt dette selvfølgelig med riktig ladespenning både under gange og ved vedlikeholdslading)

 

Og som sagt av andre, startbatteriet skal ha stor evne til å levere MYE støm i kort tid, Ah betyr lite. Min motor (Yanmar 44Hp) starter på absolutt under 3 sekunder. Hvor mange aperetimer av mine 62Ah (det er kapasiteten på mitt START batteri) blir det? Jo, sånn ca. 0,5Ah!! Det skal det ikke mange minuttene gange med lading fra generatoren for å lade opp. Teoretisk kun under 1 minutt ved 50A!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Husk også på at har du et batteri på la oss si 150Ah, bør du aldri tappe det med mer enn 50% før du lader det. Det er skarve 75Ah å bruke.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Med bruksmønsteret og ladesystemene som er i mange båter får man ofte ikke ladet opp batteriene til mer enn 80% i tillegg. Det 150Ah batteriet har da ikke mere enn 120 Ah. Siden det ikke bør lades ned til under 50% (75AH) så har du i realiteten kun 45Ah du kan bruke av ditt 150 Ah batteri. Dette har det også stått en del om i artikler i Båtbørsen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Finn plass! Har 3x115Ah og det er ikke for lite når en skal ligge ute uten landstrøm fra torsdag til søndag ut i oktober. Et vanlig kjøleskap drar fra 15 - 30Ah på et døgn.  Plass finnes, vær litt oppfinnsom.

 

Og som sagt av andre, startbatteriet skal ha stor evne til å levere MYE støm i kort tid, Ah betyr lite.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, med litt kreativ fintenking så kan det kanskje ordne seg med litt mer plass. Får lete og måle litt. Litt irriterende at kjøleskapet kun klarer et knapt døgn i slengen da, selv på laveste innstilling.

 

Når det gjelder startbatteriet så er det oppgitt i boken for min motor at den skal ha minimum 105Ah til helårsbruk. Gamle Forder er tunge å trekke i gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt en kikk på batteriene. Det er tydeligvis 3 stk Sønnak/Exide Superline 57024, 75 Ah med startstrømkapasitet på 600 A (EN).

 

Startmotoren er på 3 kW. Det skulle vel bety en startstrøm på 250 A. Hvis jeg er litt pessimistisk og sier at jeg kun har 50% kapasitet en kald morgen, og at jeg kun vil bruke 50% av denne har jeg kun 18.75 Ah til rådighet. Med 250 A skulle jeg likevel kunne kinne rundt i 4 1/2 minutt.

 

KAD'en starter momentant, bortsett fra ved temperaturer under 0 grader. Da må den ofte ha litt gasspådrag og 2-3 "grynt" før den kommer (ingen gløding på disse).

 

Mao. burde 75 Ah holde i massevis til start - eller?

 

Til Lars H: På et eller annet vis finner jeg nok plass, men jeg har ikke lyst til å lesse båten ned i akterkant med mye ekstra vekt - det er ugunstig ift. gange i plan i labert vær + at det blir klønete å komme til for å fylle parafin på Wallas/operere landstrømtavle osv (lite rom). Har fortsatt mest lyst på brenselcelle, men det blir litt drøyt å legge 8-10 000 på bordet :eek:

Link to post
Share on other sites

Startmotoren er på 3 kW. Det skulle vel bety en startstrøm på 250 A. Hvis jeg er litt pessimistisk og sier at jeg kun har 50% kapasitet en kald morgen, og at jeg kun vil bruke 50% av denne har jeg kun 18.75 Ah til rådighet. Med 250 A skulle jeg likevel kunne kinne rundt i 4 1/2 minutt.

 

KAD'en starter momentant, bortsett fra ved temperaturer under 0 grader. Da må den ofte ha litt gasspådrag og 2-3 "grynt" før den kommer (ingen gløding på disse).

 

Mao. burde 75 Ah holde i massevis til start - eller?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Ved store strømuttak kan man ikke bruke "vanlig" kalkulasjon av batterikapasitet. Om jeg ikke husker feil er batteriets kapasitet (ah) oppgitt under forutsetting av en konstant utlading tilsvarende 5% av totale ah (eksempelvis 5 amp om batteriet er på 100ah) over en tidsperiode på på 20 timer. Og til batterispenningen er nede på 10,5V (tomt). Dette er ved 20 graders temp.

 

Ved større uttak av ampere, vil kapasiteten reduseres raskere. Med andre ord, et 100ah batteri vil IKKE levere 100 amp i 1 time. Det vil være flatt lenge lenge før dette. (leste dette i bruksanvisningen til BAT-meteret mitt, men husker ikke i farta hvor kort tid det er snakk om). Dette blir faktisk en aktuell problemstilling også når man har et lite forbruksbatteri. Kjøleskapet trekker rundt 3amp og starter man Wallasen (17-18 amp), så tappes altså kapasiteten ned raskere enn summen av forbrukene. (et 75 ah batteri bør altså ikke belastes med mer en 3,75 amp)

 

Et tips; Har du gode kabler fram til "drinkmikseren" kan du kanskje plassere et nytt startbatteri der? Synes det høres veldig snaut ut med bare 75ah til en KAD43.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jo, med litt kreativ fintenking så kan det kanskje ordne seg med litt mer plass. Får lete og måle litt. Litt irriterende at kjøleskapet kun klarer et knapt døgn i slengen da, selv på laveste innstilling.

I min tid sto det en gang et forbrusbatteri nr. 2 i "kjelleren" rett aktenfor veggen mot motorrommet. Det funket greit, det, helt til det gikk krypestrømmer i det ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Startmotoren er på 3 kW. Det skulle vel bety en startstrøm på 250 A. Hvis jeg er litt pessimistisk og sier at jeg kun har 50% kapasitet en kald morgen, og at jeg kun vil bruke 50% av denne har jeg kun 18.75 Ah til rådighet. Med 250 A skulle jeg likevel kunne kinne rundt i 4 1/2 minutt.

 

KAD'en starter momentant, bortsett fra ved temperaturer under 0 grader. Da må den ofte ha litt gasspådrag og 2-3 "grynt" før den kommer (ingen gløding på disse).

 

Mao. burde 75 Ah holde i massevis til start - eller?

Du er absolutt inne på det rette nå. Riktignok er ikke ampere ganger timer det samme alltid, se innlegget til BEG. Det er gjerne oppgitt ved 20 timers utlading. Altså 20 x 3,75 = 75 Ah, men du har uansett flere minutters kinning å gå på ved start og et 75 Ah batteri så fremt det er et startbatteri som er beregnet på mange ampere i kort tid!

 

Lars H.

(med 62Ah Sønnak startbatteri)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I min tid sto det en gang et forbrusbatteri nr. 2 i "kjelleren" rett aktenfor veggen mot motorrommet.  Det funket greit, det, helt til det gikk krypestrømmer i det ... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel den eneste plassen der det er plass til flere batterier ja. Men problemet er jo som du vet at man må krype ned i rommet der for å fikse styring etc., og jeg må omtrent bruke skohorn for å komme meg nedi der allerede slik det er nå :sad:. Man er vel ikke direkte liten og nett :wink: .Så da er jeg redd for at et eksta batteri eller to baki der vil begrense servicemulighetene i den avdelingen. Men kanskje hvis jeg plasserer det helt bak? Er det noe problem å ha 1,5m ledning mellom to batterier i samme bank?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noe problem å ha 1,5m ledning mellom to batterier i samme bank?

Tja, men egentlig nei dersom du har tykke nok kabler. Kjør på med 60 - 70 kvadrat så går dette bra i praksis selv for et startbatteri. For forbruksbatterier klarer du deg med langt mindre. Men dette må regnes på ut fra max forbruk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Finn plass! Har 3x115Ah og det er ikke for lite når en skal ligge ute uten landstrøm fra torsdag til søndag ut i oktober. Et vanlig kjøleskap drar fra 15 - 30Ah på et døgn.

Kan skrive under på det ja. Uten å trekke dine batterivedlikeholdsrutiner i tvil, vil jeg trekke frem noen generelt gode råd etter å ha lest Jon Winges eminente bok "Strøm om bord". Denne sesongen har jeg lagt om litt på turforberedelsene. Har heldigvis båten liggende nært hjemme og kan derfor enkelt sykle/(eh) bile til eller fra båten. Bruker derfor å sette forbruksbatteriene (2 x 105 Ah) på lading kvelden før vi skal på tur. Hjelper utrolig godt og starte med friske batterier. En skal gå en god stund før enn batteriene er toppladet. Kanskje reiser man hjem etter forrige tur med nesten tomme batterier i den tro at de blir oppladet på hjemveien pluss på neste tur ut. Det kan lett være å lure seg selv litt. Jeg sjekker derfor som regel spenningen dagen etter hjemkomst også. Er spenningen under 12,3 V, lader jeg.

 

Justerer også kjøleskapet på ca. 1,5 om natta mot 3 på dagtid. Fordelen er lengre intervaller mellom innkopling og bedre nattero. Ulempen er selvsagt litt mindre kald melk til frukost. Å spare strøm uten at resten av familien merker det, er en stor kunst :confused:

 

Bare for å ha sagt det, alarmer med SMS melding er veldig greie for å sjekke spenningen på forbruksbatteriene. Merkelig nok viser den ganske rett også. Har sjekket ved vedlikeholdslading og da melder den 13,75 V, om det kan være en rettesnor.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har 3x115Ah og det er ikke for lite når en skal ligge ute uten landstrøm fra torsdag til søndag ut i oktober. Et vanlig kjøleskap drar fra 15 - 30Ah på et døgn. 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hiver meg på her. Monterte i sommer et BAT-Meter og er etterhvert blitt ganske opphengt på enkeltforbruk og totalforbruk. Min erfaring gjennom sommeren er at det normale forbruket ligger på mellom ca. 40 og 50 ah i døgnet. Variasjonen tror jeg primært ligger på "omløpshastigheten" i kjøleskapet i kombinasjon med omgivelsestemperatur. (85L skapet bruker 2,8 amp når det går). Ellers skal Wallasen (0,2 amp) og vannpumpe / El-wc og litt lys ha sin energi.

 

Nå som det blir mørkere og temperaturen synker, forventer jeg at det fort blir 50% økning i forbruket. Mikuni-varmeren trekker sine 5/2,5 amp på full/halv. Dermed tiltredes Lars H. sin konklusjon om at 3x115ah er nødvendig for en litt lang weekend, og selv det kan bli snaut.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Som jeg tenkte har jeg fått mye bra info her!

 

Hvis eivindh's AD41 skal ha 125 Ah, så skal nok KAD43'en også ha det. Det er jo samme motor + litt stæsj, samt at startmotor har samme effekt på alle utgavene av 40-serien som fremdeles er i salg.

 

Tipset fra BEG om ekstra batteri fremme v/drinkmikser skal jeg sjekke ut, eneste problemet er kanskje muligheten for å lufte ut knallgass vs. gnistring i drinkmikser (?). Fordelen er i alle fall at ekstravekta havner i riktig ende av skibet. Det kan være en mulighet å flytte frem et av de eksisterende 75 Ah og investere i et skikkelig startbatteri som kan pjåtes ned i batterikassa.

 

Ellers er det litt dårlig med mulighet for andre kreative plasseringer. Bella-gutta har tatt i bruk de aller fleste hulrom til et eller annet og med en sekser i motorrommet på så er det kun plass til små lommelyktbatterier og skinnfiller fra knokene :cryin: der...

Link to post
Share on other sites

Som jeg tenkte har jeg fått mye bra info her!

 

Hvis eivindh's AD41 skal ha 125 Ah, så skal nok KAD43'en også ha det. Det er jo samme motor + litt stæsj, samt at startmotor har samme effekt på alle utgavene av 40-serien som fremdeles er i salg.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Min 41A-motor med gløding har "bare" et startbatteri på ca 65ah. Dette var nytt når jeg overtok båten, og det har fungert uten problemer hittil ihvertfall. Gjenstår å se om det holder når det blir kaldere i været og det må glødes litt mere. Men det funket bra i våres, så det går sikkert bra utover høsten også. Jeg har ingen planer om å bytte det ut så lenge det holder mål.

Når det gjelder forbruksbatteriene har jeg også 3x110ah, og det er helt greit til bruk en langhelg. Tror nok ikke det er overflod igjen av strøm på søndagen, men så langt har det holdt. Jeg har heller ikke solcellepanel, men skulle gjerne hatt det. Hadde 2x110ah i forrige båten, og da var jeg nok mere nøye med å passe forbruket.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin :sailing:

 

Har en kameratbåt som har problemer med for lite batterikapasitet og for liten plass....!

 

Det kan være en aktuell plassering helt foran i nevnte båt, men jeg har vært litt skeptisk p.g.a. at avstanden blir noen meter tilbake til den vanlige batteriplasseringen!

- Hvor "kraftige" kabler mellom disse batteriene er nødvendig for at det skal fungere skikkelig? (med en belastning som en helt vanlig gjennomsnittlig belastet forbruksbank?)

 

Vil ladingen av den totale forbruksbanken bli tilfredstillende?

 

Hvor lange avstender er det mellom batteriene hos deg og hvor får man tak i rette "kvadrat" og type "sveisekabler"?

 

På forhånd takk for svar! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...