Krimart Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Duppe skrev for 3 timer siden: Det som slår meg med ankere er hvordan det tok så lang tid for verden å finne ut at spadeformet anker er mye bedre enn plog og klo -formet når det virker så innlysende, men sånn er det vel med utvikling generelt. Tja, de gamle stokkankrene hadde jo to «spader» men det første plogankeret CQR var utvilsomt en innovasjon da det kom. Men utvikling generelt er jo en kombinasjon av hva som «virker» og hva som folk vil kjøpe. For det første kjøper du jo vanligvis ikke mange forskjellige anker og det er naturlig å være konservativ, man ser hva nabobåten har av anker og hører på hans historier om ankerets fortreffelighet og da velger man det. Jeg tipper dette er hovedgrunnen til at Bruce har blitt så populært i Norge. For det andre er jo ankring en «usikker vitenskap» det er umulig å vite om anker X hadde fungert bedre en anker Y med bunnforhold, vind og bølger Z. Joda det finnes tester, men disse er som regel designet for rent kommersielle hensyn, enten selge et båtblad eller et spesielt anker, og en vitenskaplig test som tar hensyn til alle usikkerhetsmomenter og med nok statistisk signifikans vil være krevende. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Krimart skrev 1 time siden: Joda det finnes tester, men disse er som regel designet for rent kommersielle hensyn, enten selge et båtblad eller et spesielt anker, og en vitenskaplig test som tar hensyn til alle usikkerhetsmomenter og med nok statistisk signifikans vil være krevende. Veldig enig...har sett en drøss med slike "vitenskapelige " videoer på nettet...ren reklame for sitt produkt... Har selv drevet med dykking i årevis, og ofte brukte vi paraplydregger for og ankre...små båter, trangt = paraplydregg. Fikk av og til kontant feste, men viste av erfaring at det kunne være veldig misvisende.. Vi gikk derfor alltid ned etter anker tauet, og fant gjerne dreggen med ene kloen så vidt inn i en bergsprekk eller en stor stein... Litt forandring på tau vinkel, og dreggen ville sluppet taket... Alle de andre ankerne funger etter et annet prinsipp...De graver seg ned i sand eller søle, når de slepes bortetter bunnen... Stokkanker er vel bare pynt i hager, og i baugen på Statsraad Lehmkuhl ? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 14.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2019 Krimart skrev On 14.7.2019 at 10.31: Joda det finnes tester, men disse er som regel designet for rent kommersielle hensyn, enten selge et båtblad eller et spesielt anker, og en vitenskaplig test som tar hensyn til alle usikkerhetsmomenter og med nok statistisk signifikans vil være krevende. Ja med noen hederlige unntak. Og selv om ikke alle usikkerhetsmomenter er tatt med i slike tester er de uansett statistisk signifikante. Husker jeg humret av en fabrikant som 'sammenlignet' sitt anker i strandkanten og åpenbart satte sitt eget best før dra-testen, men det var unødvendig da det allikevel er regnet som et av de beste (Mantus). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Tok en runde på brygga der jeg lå her om dagen, 99 båter 11 til 15 m 6 nasjoner. Cqr 31, Bruce org 24, Delta + kopi 14, Rocna 8 , 11 uten , 10 ukjente Og denne som ser meget solid ut. Redigert 15.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Code0 Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Jeg har 15 kg Vulkan og 10 m kjetting foran (ikke winsj). Det ankeret har svikta meg flere ganger..., ikke imponert. Bak har jeg brucekopi, der skal svivelen bort og lyresjakkel på, se bilde. Slik har det sett ut de tre siste gangene. Svivelen kiler seg.. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Hele 32 som bruker paraplydregg. Håper dette bare er til å sitte halvveis fast mens man fisker eller drikker kaffe. Redigert 30.Juli.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Korsfjord Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 S/Y Emma skrev 42 minutter siden: Hele 32 som bruker paraplydregg. Håper dette bare er til å sitte halvveis fast mens man fisker eller drikker kaffe. Jeg er en av dem. Til småbåt er det helt Ok mens man bader eller gjør kortere strandhogg, i fint vær og med båten under oppsikt . Praktisk å kunne stue bort i et lite rom. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Til småbåter og kortere opphold er det nok OK Men til overnatting, særlig om båten begynner å bli noen tonn, er det hasard om man ikke ankrer spesifikt på steinbunn og vet at en klo har huket seg fast i en stein eller noe. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars Martin Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Paraplydregg er helt suverent. For det første får den plass i båten. Hadde skålanker i forrige båt. Med blytau på winch. Satt som støpt i sand og mudder. Men da hadde jeg båt som kunne ha ankeret hengende på utsiden. Paraplydregg med en del kjetting i enden, i seilbåt, hele oppveksten. Igjen, kjempefordel at de fikk plass oppi båten. Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å mobbe oss som ikke har ankerfetish :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 S/Y Emma skrev 37 minutter siden: Hele 32 som bruker paraplydregg. Kanskje en sammenheng med at enkelte nye båter ble/blir levert med slike hvis man krysser av for «anker» når man bestiller? Har inntrykk av at folkefavoritten «6kg paraplydregg» kommer som standardutstyr i de fleste daycruisere under 30 fot, ferdig kausa på med halvslakk spleis på en tettsurret kveil med tau av tvilsom kvalitet Heldigvis er mange bevisste og skifter ut paraplydreggen med noe bedre, men likevel er det nok fort et flertall som tenker «jeg har båt med anker jeg» og ikke bruker videre tankevirksomhet på dette. Stort sett blir gjerne dreggen kun brukt nydelige sommerdager der folk ligger og soler seg og bader rett ved båten. Så gjerne den da er grei nok til formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) I sommer har paraplydreggen vært brukt hver eneste gang jeg har ankret opp. 26" båt på ca 4 tonn. 5,5 kg paraplydregg. 6 mm. flytetau Bedre daumann er vanskelig å finne. Redigert 30.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Lars Martin skrev for 2 timer siden: Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å mobbe oss som ikke har ankerfetish :-) Det handler ikke om hverken mobbing eller brifing. Det er mer en bekymring over om folk er klar over at de ankrer med noe som egentlig ikke er beregnet for ankring av store båter, særlig når ankerfeste er så utrolig viktig og konsekvensene av dregging kan bli store. I dag finnes det en haug av moderne anker som sitter som et skudd i de fleste bunnforhold. Utviklingen har kommet ganske langt etter at de fant ut at man kunne invertere plogen. Så har det en del med fysikk å gjøre: Arealet på en liten dreggklo som sitter i sanden er uomtvistelig mye mindre enn overflaten på et anker som har gravd seg ned. Det blir som å sammenligne hakkegrev og grafse. Paraplydregg blir ikke en gang vurdert i ankertester. Når det drar seg til med vind og man får noen hundre kilos rykk i baugen, gjelder det at det som ligger i sanden sitter godt fast. Men klart, på en liten båt på en sommerdag sitter det meste man kaster uti. Redigert 30.Juli.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars Martin Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Bekymring over ankerfeste deler jeg med deg. Kanskje fordi jeg har vokst opp med paraplydregg? :-) Jeg har aldri sovet på svai. Alltid med nesa til land, og helst i retning mot der været kommer til å komme ila natten. Hvordan er det å kaste moderne ankere for hånd? vil de alltid legge seg riktig vei? Husker vi hadde flyvedregg også. Aner ikke hvor godt den satt, men det var morsomt å sende ut ankeret etter at vi hadde lagt til :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Akkurat det med å legge seg rette veien, har de løst med moderne design. Spade har f.eks. nesten 50 % av vekten i bladet, så tyngdekraften vil ordne den saken. Rocna og en del andre, har valgt veltebøyle. Jeg prøvde å eksperimentere litt med å dykke ned og legge rocnaen i så feil posisjon som mulig på bunnen, men det var umulig. For det første, vil det ikke ligge opp-ned. Og så snart kjettingen strammet seg til, snur det seg umiddelbart rett vei og stikker spissen ned i bunnen. Så med mindre man greier å lage en floke av kjettingen rundt bladet eller noe, er det i praksis umulig at det lander feil vei. Redigert 30.Juli.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 @Lars Martin Flyveanker. Ja det husker jeg. Var en stor greie da jeg var ung. Har aldri prøvd et dog. Vi hadde SeaGrip. Greia med moderne anker er at de skal vende seg selv slik at de alltid ligger riktig vei på bunnen. Det har jeg sett flere ganger med Bruce (kopi) at ikke stemmer. Flere enn en gang har jeg sett at det lander "på skaftet" og blir liggende og skli bortover. Da med lette versjoner. Med 15 kg har jeg ikke sett det tror jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Har 33 kg Vulcan i baugen. 20kg Rocna akter. Vulcan foran fordi Rocna ikke passer i rulla. 33 kg er 1 str større enn anbefalt. Jeg tok det største jeg fikk plass til. Ankerriggen skal tåle orkan. Må si Vulcan imponerer. Vi stiller store krav til feste før vi er fornøyd. skal minst holde 2500 rpm på motoren akterover uten at vi flytter oss (båt 14 tonn 75 hk motor). var nede og filma Vulcan i sommer. Ankeret var helt begravd. Klarer ikke å få opp ankeret uten å kjøre de løs. Hender vi ikke får godt nok feste. Det skyldes enten veldig løs bunn eller mye gress. Og at vi krever mye av holdet. Jeg har ogsåen paraplydregg. 1 kg. Ligger i jolla ? fin å bruke på sandstrand... hvilke krav man har avhenger av båt ig bruk. @S/Y Emmahar vært jorda rundt. Vi skal jorda rundt. Redigert 30.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 S/Y Emma skrev 1 time siden: Det handler ikke om hverken mobbing eller brifing. Det er mer en bekymring over om folk er klar over at de ankrer med noe som egentlig ikke er beregnet for ankring av store båter, særlig når ankerfeste er så utrolig viktig og konsekvensene av dregging kan bli store. Poll'en skiller ikke på båttype eller bruk. Ganske mange av oss - faktisk de fleste - har båt bare til dagstur-bruk, ikke ferie og overnatting. I dagstur-båt i lite vind er paraplydreggen helt grei. Når dreggluka samtidig bare er 20x50cm er det begrenset hva jeg får plass til, og da er det lite som kan konkurrere med paraplydreggen. Erfaring med Biltema 7,5kg bruce-kopi gjorde at jeg gikk tilbake til 7,5kg paraplydregg. Biltema-ankeret er levert til gjenvinning etter et langt liv i garasjen. Hender at paraplydreggen mister taket, men da har som regel skipperen vært gjerrig på tauet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Too Much Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Har fått satt 20kg syrefast bruce kopi på prøve i ferien, ankret på 7 meters dyp med 30m kjetting ute. Bakket opp med økende turtall opp til 2500rpm. Etter et par timer kom det varslede regnværet vinden gikk fra 5m/s øst til 18m/s fra syd i løpet av et sekund, ble et butalt rykk i kjettingen. ankeret holdt. Første gangen jeg har ankret under slike forhold. Så forøvrig en fransk seiler med snodig teknikk, ut med kort kjetting, så full gass bakover. Etter mange forsøk stadig nærmere land festet ankeret seg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.