Ingar Startet 10.Juli.2019 Del på Facebook Startet 10.Juli.2019 Når patentet på det legendariske Bruce-ankeret gikk ut i slutten av den forrige århundret begynte mange å bytte ut paraplydreggene. Anker har blitt et populært tema, noen har til og med laget egne konstruksjoner. Denne uhøytidelige undersøkelsen er ment å gi et inntrykk av bruken i dag. Er det fortsatt paraply som dominerer? (ingen andre kan se hva du har svart) Har du flere forskjellige type ankere så oppgi det du liker best og som du bruker som hovedanker. Si ifra om en ankertype mangler så skal jeg legge det til i svaralternativene. (Send IM eller bruk rapportfunksjonen) Har også lagt til et spørsmål for å høre hva man tror mest sannsynlig befinner seg på bunnen når man ankrer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 En burde kunne hake av for flere bunnforhold det samme med anker Savner ålegress Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Skal legge til "begrodd". Velg det alternativ du anser for vanligst. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Valgte «begrodd» da det varierer en del hvordan bunnforholdene er. Stort sett sand og/eller begrodd for min del (er så gnien at jeg ikke ønsker ankre på steinbunn, da hadde jeg jo slitt av galvaniseringen på Rocnaen til slutt). Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Savner «sand og steinbunn», et vestlandsalternativ er det kanskje der det er sand mellom stein blokkene og bart fjell. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Savner mulighet for flere ankervalg. Vi har forskjellige anker i baugen og på hekken, så avhengig av om vi ligger for svai eller mot land så bruker vi forskjellige anker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2019 Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Siden jeg bruker et hjemmelaget anker (ref linken i ingars innlegg) blir det litt sært å oppgi "The Knife" som type, men siden det ligner på Rocna så krysset jeg på det Når det gjelder begrodd bunn er det særdeles aktuelt her i Bohuslen hvor vi befinner oss nå. For å presisere er det da alltid snakk om begrodd bløtbunn. Blankt fjell med tare er ikke aktuelt som ankringsbunn. Paraplydreggen selger nok mye ennå selv om den er ekstremt utskjelt her på forumet. Men jeg har lyst til å løfte en fortreffelighet med paraplydreggen. Og det er at hvis man på dykkertur legger seg på svai utenfor en holme er det god sjans for at man treffer på ei steinur. Flat leirebunn er sjelden en stor begivenhet for dykkere. Da kommer paraplydreggen til sin rett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2019 Popeye70 skrev 15 minutter siden: Savner mulighet for flere ankervalg. Vi har forskjellige anker i baugen og på hekken, så avhengig av om vi ligger for svai eller mot land så bruker vi forskjellige anker. Skjønner, svar isåfall det ankeret som sitter best. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Har anker som ligner på danforth men mye tykkere og sikkert vesentlig tyngre sikkert 40 kg , vet ikke fabrikat satt originalt på båten fra ny, men har bruce kopi liggende klart 10 kg. Har forøvrig aldri ligget på svai ennå men skal prøve i sommer ferien. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
"Mathilde" Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Hvis pollen kun er ment for å kartlegge utbredelsen av ulike ankertyper, er det greit nok, men det behøver nødvendigvis ikke så mye om kvaliteten på de ulike typene. Hadde det vært mulig, ville jeg krysset av for paraplydregg og på spørsmål om jeg var fornøyd ville jeg svart NEI. (Savner brucekopien i seilbåten ) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Har paraplyen i reserve i forskjellige størrelser, men Bruce er fast på vinsjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Paraply dregger er fortsatt et kjekt alternativ for mindre båter med plassmangel, og som en ikke overnatter med... Har selv en 15 kg Bruce kopi i ankervinsjen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Ankertypen Seagrip mangler. Det ankeret hadde vi i mange år før vi byttet til Engbo. Ellers hadde det vært greit med et alternativ om en hovedsakelig ankrer på svai, eller mot land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 For sent å legge til nye spørsmål nå siden så mange allerede har deltatt. Husker godt Seagrip, var mye "hype" i båtpressen. Var vel den første nyvinningen som kom etter Bruce. Mener det fikk dårlig omtale i tester, fluk-arealet var for lite. Lagt til som alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Tror ikke en skal se helt bort fra at forholdet mellom antall stemmer på Rocna og paraplydreggen så langt sier mer om hva slags folk som er troende til å befinne seg i ankertråder på Baatplassen enn det sier om paraplydreggens popularitet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Helt klart! En annen faktor er at medlemmene på baatplassen antagelig er vesentlig mer bevisst i en del slike saker enn båtfolk flest. Men jeg stusset litt på å det er skilt på original Bruce og kopi, de kunne like gjerne vært slått sammen spør du meg. Hvis ikke kunne man jo satt opp alle de andre alternativene som original og kopi også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Meg bekjent er det kun Bruce som er alment tilgjengelig som kopi. Skal man ha uoriginal Rocna må man lage selv... Et annet sammentreff er at prosentandelen for de som bruker paraply, og de som ikke aner noe om bunnforhold, i øyeblikket er nøyaktig lik, 11.5%.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juli.2019 Del på Facebook Svart 11.Juli.2019 Ingar skrev 17 minutter siden: Meg bekjent er det kun Bruce som er alment tilgjengelig som kopi. Skal man ha uoriginal Rocna må man lage selv... Jo, det er et poeng Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ove T Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 SXK har gjort tester och funnit att en kopia av Bruce är sämre än ett original, men ett rostfritt Bruce, som alltid är kopior är bättre än ett galvat Bruce original. Nu finns det många kopior så det kan säkert skilja mellan kopior. Att ett blankt rostfritt gräver ner sig lättare är inte konstigare än att det går tungt att plöja med en rostig plog Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg har akkurat byttet fra original Bruce galvanisert til syrefast kopi fra Maritim med samme vekt. Kun 3 ankringer så langt, men synes det nye sitter bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Seagrip har jeg liggende i garasjen faktisk. Det var avhengig av en del kjetting for å gripe riktig. Vi hadde 7,5 kg Seagrip med 10 meter kjetting og deretter synketau, på en Concorde 9000 (30 fot, i dag sikkert 33 fot). Holdt båten i en storm med orkan i kastene. Da ble vi imponert og takknemlige. Var på sjøgressbunn, en gang på tidlig 90-tallet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Too Much skrev for 1 time siden: Jeg har akkurat byttet fra original Bruce galvanisert til syrefast kopi fra Maritim med samme vekt. Kun 3 ankringer så langt, men synes det nye sitter bedre. Er det i syrefast skarpere i kantene, slik at det skjærer seg raskere ned? Eller er det forskjellige vinkler? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Too Much Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Skarpere i kantene, ellers ser det ganske likt ut men har ikke hatt de side ved side. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Brucekopiene hos Biltema hadde iallfall tidligere variasjon i vinkelen på vingene. Kjøpte 5kg som hadde mer vridning på "vingene" enn de andre. Brukte det bl.a. akter på 3 tonns Fjord 27` i mange år uten problemer. (Kragerøfjorden, leire/søle) Redigert 13.Juli.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Det som slår meg med ankere er hvordan det tok så lang tid for verden å finne ut at spadeformet anker er mye bedre enn plog og klo -formet når det virker så innlysende, men sånn er det vel med utvikling generelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.