NilsPils Startet 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2019 Som de fleste thaijenter er kona aktiv i å samle småtteri i fjæra som de spiser. Det går i småfisk, strandreker, småkrabber, strandsnegler, båskjell, østers, tang og tare. I dag kom hun med en bøtte full av bergnebb som hadde gått i strandrekefella. Dersom jeg ikke har sterke motforstillinger, blir det fritert bergnebb til lunsj. Jeg har skummet nettet, men ikke funnet noe for eller imot å spise bergnebb. Er det noen her som har erfaring eller opplysninger? Det dreier seg i utgangspunktet ikke om den er god matfisk, men om det er forbundet med noen fare eller ulempe å spise den. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 (redigert) Ja si det. Godt spørsmål. Googlet og det haglet inn med saker på hvem hva og hvor innenfor bruk av den fisken innen lakseoppdrett for å spise lus. Men lagt om lenge kom jeg over denne som kanskje kan hjelpe litt på vei? Sågar forslag til tilberedning: https://rpfiske.com/2016/08/14/kan-det-spises-del-5-bergylt/ Redigert 12.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Det er ikke farlig, men kan være 'noe' beinete Farmor kokte suppe hvis vi kom med en bøtte småfisk i gamle dager. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Bergnebb er jo en gyltefisk og i nær slekt med berggylte. Blir meget overrasket om den ikke er spiselig! Men den har tykt skinn og store harde skjell, så enten ville jeg skrapet av skjellene, eller så ville jeg flådd den. Det blir uansett mye jobb å tilberede den tror jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Spiste to bergnebb (ca 60gr ea) i 84 men det var et veddemål.. jeg ble ikke akutt syk men noen mener jeg ble rar av det Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Jeg ville sløyd, kappa i passende biter og kokt kraft. Har gjort det med berggylt flere ganger Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Beinete er den nok, men det har jeg altid hørt om "storebroren" Bergylt/ Blå/grønnstål også. Helt til jeg hadde med en polakk som insisterte på at jeg måtte filitere og steke den. Nydelig smak, og ikke i nærheten av så mye bein jeg hadde forestilt meg. Fast i kjøttet, og de få beina som var var tykke og enkle å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Aldeles nydelig på grillen med 20 liter akevitt. Og så slipper du utgifter med tannpirkere. Regner med du kommer med tilbakemelding, hvis ikke det så..... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Kan melde tilbake allerede: Etter at innmaten ble fjernet, skjellene skrapt bort og fisken dyppet i hvetemel ble de fritert i wok med pepper og salt. Du kunne da spise alt inklusive bein og hode. Grei smak og faste i kjøttet. Junior mente det smakte bedre enn makrell, selv om jeg synes det var en dårlig sammenligning. Med den rekefella som kona tok med fra Thailand er jeg redd for at dette kan bli en gjenganger. Den tok rundt 20 fisker pluss en del småkrabber og strandreker i løpet av en times tid . . . . Her er et bilde av dagens lunsj og et par bilder fra fangstfeltet. Den fella kan slåes sammen som en praply og tar liten plass i båten. Agnes med et par knuste blåskjell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Big Horn Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Strandkrabber er også en delikatesse å lage suppe på. Drep dem ved å kutte dem i to. Var opp litt olje i en kjele og fres strandkrabbene i rundt 10 minutter sammen med løk, hvitløk og chilli. Til slutt hell på en dasj brun rom (ikke spiced) eller cognac, og flamber krabbene. Deretter fyller man på med vann og lar det koke et par timer til kraften er godt reduset. Sil av kraften som blandes med fløte og rømme. Ha i fisk leer skaldyr og en del dill om ønskelig. Strandkrabber som base går både kreps og hummer en høy gang! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 (redigert) Dere er noen hardinger Nils! Vi er nok mange her som har mye å lære av kona di når det gjelder å ta vare på havets ressurser. Friterte bærsjnebb hørtes snadder ut! Men jeg tror jeg hadde kappet av hodet Dere får holde et kurs for oss neste gang vi møtes på Tisler. Planen er å sette ut en lenk med krepseteiner som vi kan trekke av og til når vi ligger ute. Men det er jo alltid moro å spe på med litt andre arter Redigert 12.Juli.2019 av Komodo Stavefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MajorAndy Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Her er en opskrift fra det nye nordiske køkken på strandkrabber: https://www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/bisque-af-strandkrabbe/ Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Ref bruk av strandkrabbe i matlaging: https://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/kan_strandkrabber_inneholde_algegifter Og her er varsel https://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/ Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Noen som vet hvor man plukker blåskjell i Sirdal ? Buøyflæet, Flekkfjord og Kvitsøy, greit nok, men Sirdal ? Sitér dette innlegget Link to post
Star1 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Bergneb går under leppefisk, som som yrkesfiskere lever levende til oppdrettsanlegg , der den blir sluppet ut i mærene og leppefisken spiser lusen på fisken. . Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Jo Thaiene er noen hardinger når det gjelder sjømat. Vi bor hele vinteren i en fiskelandsby i syd Thailand . Har til nå spist manet med vasabi og chilli. Soltørket ansjos. Soltørket krill , rå krabbe. (Knust) i tillegg til flere arter av ufisk som ser ut som pansret makrell . Mange typer snegler og sjell , grønne og brune. Mat alt sammen. Ikke rart kona til Nils finner mye snadder i fjæra her. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NilsPils Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Komodo skrev for 3 timer siden: Vi er nok mange her som har mye å lære av kona di når det gjelder å ta vare på havets ressurser. Sikkert riktig det . Men det gjelder ikke bare det som er i havet, men også på land, og ikke minst i strandsona. Kona er stadig på jakt etter spiselige urter planter. På den måten har hun ogå ekstra glede av båtlivet og er aldri vanskelig å få med på tur. Og jeg er en modig prøvesmaker. Det har gått veldig bra hittil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Honduras Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Det heter seg at 75% av alle ulykker skjer i hjemmet, og at mannen må spise flesteparten av dem.... ? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
vestsiå Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 kona er fra phillippinene. bergylt, rognkall, div skjell etc blir til gode måltid.......sist nå så kaldrøkte jeg salta bergylt... har ikke testet den ennå.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Siden det er såpass mange med kokk fra varmere strøk i heimen sin, går det an å stille et spørsmål om krydder her uten å få moderator på nakken? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 (redigert) Tar sjansen siden moderator sitter visst i solen i dag Kjøpte en stor flaske med "Sweet Soy Sauce, Kecap Manis" som ble brukt i en saus på en rett jeg fikk oppskrift på. Hvalbiffen putret under lokk i 45 minutter. Men nå sitter jeg her med denne flasken og lurer på bruken av den til andre retter? Prøvde den forsiktig på stekt kjøtt og fisk helt på slutten under "Woking", men på få sekunder ble det bare til noe skikkelig seigt noe. Har brukt den "vanlige" soyasausen tidligere uten problem. Gode råd mottas, da det er dumt å tømme alt ut i vasken. Redigert 13.Juli.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Den er full av sukker og brenner seg dermed fort. Jeg bruker den til glace på feks asiatisk ribbe. Blandes med det man liker som feks chili, hvitløk, ingefær, olje, eddik, salt, koreander, vårløk etc etc google er din venn Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Takker fleggis!!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Den søte suyasausen er god til mye, men den har jo et ganske annet bruksområde enn den salte. Jeg er begeistret for begge, bruker dem f.eks på ris ved siden av gryteretter osv. Også glimrende til wokretter, f.eks med nudler og kongereker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
glalaks Svart 13.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 Vi hadde besøk av en slektning da vi fiska fjellørret. Hans thaidame tok med fiskehodene. Var vist mye mat i de? fikk beskjed av slektningen om å kaste innvollene før hun fikk kloa i de? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.