Jump to content

Kona fanger bergnebb. Kan den spises . . ?

NilsPils

Recommended Posts

Som de fleste thaijenter er kona aktiv i å samle småtteri i fjæra som de spiser. Det går i småfisk, strandreker, småkrabber, strandsnegler, båskjell, østers, tang og tare. I dag kom hun med en bøtte full av bergnebb som hadde gått i strandrekefella. Dersom jeg ikke har sterke motforstillinger, blir det fritert bergnebb til lunsj.

Jeg har skummet nettet, men ikke funnet noe for eller imot å spise bergnebb. Er det noen her som har erfaring eller opplysninger? Det dreier seg i utgangspunktet ikke om den er god matfisk, men om det er forbundet med noen fare eller  ulempe å spise den.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja si det. Godt spørsmål. 

Googlet og det haglet inn med saker på hvem hva og hvor innenfor bruk av den fisken innen lakseoppdrett for å spise lus.

Men lagt om lenge kom jeg over denne som kanskje kan hjelpe litt på vei?

Sågar forslag til tilberedning:

https://rpfiske.com/2016/08/14/kan-det-spises-del-5-bergylt/

Redigert av Gudrun (see edit history)

Beinete er den nok, men det har jeg altid hørt om "storebroren" Bergylt/ Blå/grønnstål også. Helt til jeg hadde med en polakk som insisterte på at jeg måtte filitere og steke den. Nydelig smak, og ikke i nærheten av så mye bein jeg hadde forestilt meg. Fast i kjøttet, og de få beina som var var tykke og enkle å fjerne.

Kan melde tilbake allerede:

Etter at innmaten ble fjernet, skjellene skrapt bort og fisken dyppet i hvetemel ble de fritert i wok med pepper og salt. Du kunne da spise alt inklusive bein og hode. Grei smak og faste i kjøttet. Junior mente det smakte bedre enn makrell, selv om jeg synes det var en dårlig sammenligning. Med den rekefella som kona tok med fra Thailand er jeg redd for at dette kan bli en gjenganger. Den tok rundt 20 fisker pluss en del småkrabber og strandreker i løpet av en times tid . . . .

Her er et bilde av dagens lunsj og et par bilder fra fangstfeltet. Den fella kan slåes sammen som en praply og tar liten plass i båten. Agnes med et par knuste blåskjell.

66769986_342988593290123_8359855002134511616_n.jpg.651a917acb3a3ed0a32da21286f0f2c5.jpg67166363_314116966133540_6182372205867827200_n.jpg.33d544b4f43a7a8ab6be7af8bc5da2a1.jpg66533519_2353244151557613_2582591610638303232_n.jpg.aa1166c77419ac5ca07cb147599e98c2.jpg

Strandkrabber er også en delikatesse å lage suppe på. Drep dem ved å kutte dem i to. Var opp litt olje i en kjele og fres strandkrabbene i rundt 10 minutter sammen med løk, hvitløk og chilli. Til slutt hell på en dasj brun rom (ikke spiced) eller cognac, og flamber krabbene. Deretter fyller man på med vann og lar det koke et par timer til kraften er godt reduset. Sil av kraften som blandes med fløte og rømme. Ha i fisk leer skaldyr og en del dill om ønskelig. Strandkrabber som base går både kreps og hummer en høy gang!

Dere er noen hardinger Nils! Vi er nok mange her som har mye å lære av kona di når det gjelder å ta vare på havets ressurser. Friterte bærsjnebb hørtes snadder ut! Men jeg tror jeg hadde kappet av hodet :giggle: Dere får holde et kurs for oss neste gang vi møtes på Tisler. Planen er å sette ut en lenk med krepseteiner som vi kan trekke av og til når vi ligger ute. Men det er jo alltid moro å spe på med litt andre arter  :smiley:

Redigert av Komodo
Stavefeil (see edit history)

Jo Thaiene er noen hardinger når det gjelder sjømat. Vi bor hele vinteren i en fiskelandsby i syd Thailand . Har til nå spist manet med vasabi og chilli. Soltørket ansjos. Soltørket krill , rå krabbe. (Knust)  i tillegg til flere arter av ufisk som ser ut som pansret makrell . Mange typer snegler og sjell , grønne og brune. Mat alt sammen.

Ikke rart kona til Nils finner mye snadder i fjæra her.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Komodo skrev for 3 timer siden:

Vi er nok mange her som har mye å lære av kona di når det gjelder å ta vare på havets ressurser.

Sikkert riktig det .

Men det gjelder ikke bare det som er i havet, men også på land, og ikke minst i strandsona. Kona er stadig på jakt etter spiselige urter planter. På den måten har hun ogå ekstra glede av båtlivet og er aldri vanskelig å få med på tur. Og jeg er en modig prøvesmaker. Det har gått veldig bra hittil. :smiley:

Tar sjansen siden moderator sitter visst i solen i dag :giggle:

Kjøpte en stor flaske med "Sweet Soy Sauce, Kecap Manis" som ble brukt i en saus på en rett jeg fikk oppskrift på. Hvalbiffen putret under lokk i 45 minutter.

Men nå sitter jeg her med denne flasken og lurer på bruken av den til andre retter?

Prøvde den forsiktig på stekt kjøtt og fisk helt på slutten under "Woking", men på få sekunder ble det bare til noe skikkelig seigt noe.

Har brukt den "vanlige" soyasausen tidligere uten problem.

Gode råd mottas, da det er dumt å tømme alt ut i vasken.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...