Jump to content

Kona fanger bergnebb. Kan den spises . . ?

NilsPils

Recommended Posts

I går fikk vi en for oss ukjent delikatesse på kroken. Jeg fikk en akkar på makrellhekla utenfor Hankø. Det er vel ganske uvanlig i Oslofjorden? Den ble sporenstreks beslaglagt av kona, fritert og severt sammen med nytrukket makrell. Som forrett hadde vi dampete blåskjell fra pontongene i marinaen . . .

66423248_10156033818970216_8824747953085218816_n.jpg.aca48063e85c40013b19af8e72dd0c53.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kult! Har aldri fått akkar i våre trakter, så det er nok ikke helt hverdagskost. Her i huset er blekksprut populært, så om den blir vanlig framover er det velkomment :yesnod:

Men jeg savner å kunne høste blåskjell hvor som helst rundt omkring. Nå ligger vi i holmene utenfor Fjällbacka, og blåskjell er helt håpløst å oppdrive :nonod: Noen som har tips til hvor man finner blåskjell i disse trakter? Hvitvin, hvitløk og fløte er på plass, bare skjellene som mangler :giggle:  Det sikreste tipset jeg har er under og på siden av flytebrygger, men det er jo ikke noe slikt her ute...

Komodo skrev 15 minutter siden:

et sikreste tipset jeg har er under og på siden av flytebrygger, men det er jo ikke noe slikt her ute...

Her i marinaen er det tomt på siden av pontongene. Etter at de rensket pontongene på siden for et par-tre år siden har blåskjellen ikke kommet tilbake. Jeg tror det er på grunn av at vi i mellomtiden har fått invasjon av ærfugl i havna. De rensker alt for små skjell. Men på undersiden av pontongene, der de ikke kom til å renske, sitter det fremdels store fine blåskjell. Men da må du bade . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jo akkar fisket vi for en del år siden. Var spesielt ut på høsten det seg inn en alvorlig stor stim.

Ifør regntøy, juksahjul og rull på rekken. Brukte noen helt spesielle sluker til dette fisket uten mothaker på  krokene. 

Satt på motsatt side av båten og sveivet med ryggen mot rekkerullen.

Akkaren satt på omtrent alt av kroker.

Idet den kom til overflaten og litt over stod sjøspruten til værs.

Da den hadde passert rullen var den ferdig med alt vannet. Løsnet fra krokene og falt ned i kassen vi hadde i båten. Så var det bare å slippe ut igjen.

Opp og ned så lenge stimen var der.

Leverte til noen kompiser som var helt ville etter dette.

Men begynner å bli noen år siden sist ja.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...