Whiskey Startet 12.Juli.2019 Del på Facebook Startet 12.Juli.2019 (redigert) Har et problem med styringen, slikt skjer jo i sommerferien som kjent... Roret vil ikke holde seg den ene veien, når jeg svinger, beveger det seg, men med litt fart, siger det tilbake igjen til midten. Dette gjelder bare ene veien. Jeg synes dette virker som en tilbakeslagsventil som er gåen, har noen peiling på hvor den sitter og hvordan man fikser det? Redigert 12.Juli.2019 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mix Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Jeg ville først prøvd ett oljebytte, det kan være du har fått noe dritt mellom kule og setet i sperreventil i rattpumpa di. Om du må overhale rattpumpa har sikkert Sleipner deler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2019 Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Det kan, teoretisk, også hende at den ene pakningen som sitter på stempelstangen i sylinderen er gåen. Det er således to muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 12.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2019 Hulda skrev 1 time siden: Det kan, teoretisk, også hende at den ene pakningen som sitter på stempelstangen i sylinderen er gåen. Det er således to muligheter. Burde det ikke seget begge veier da? Er kanskje vanskelig å si noe mer, jeg får begynne med ny olje i morgen tidlig og ta det derfra, litt skeptisk til å åpne styrepumpa når vi ikke ligger i hjemmehavn i frykt for å ikke få satt den sammen i fungerende stand igjen. Kan komme oss fra a til B slik det er nå, går bare i sikksakk... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Nei, kommer an på, stempelpakningen kan ha to trykksider. Jeg skriver ikke at slik må det være. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hulda skrev for 12 timer siden: Det kan, teoretisk, også hende at den ene pakningen som sitter på stempelstangen i sylinderen er gåen. Det er således to muligheter. Det er bare en o-ring på foringen inni sylinderen, så den er fort gjort å sjekke. Hyllevare mange steder også. Hvis du vil utelukke det! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Sitter det kun en o-ring som tetning, burde den lekke like mye begge veier. Da kan man se bort fra internlekk i cylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Nja roret kan alikevel bli vridd bare den eine veien pga propellstrømmen. Red: korleis er det når du gir fullt utslag til hhv stb og bb, kan du tørne videre ? Redigert 13.Juli.2019 av Sjeldenutpå (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hvis du har rusk i røret eller ventil som henger kan du prøve følgende triks. Sving helt mot styrbord. Når roret er helt i borde fortsetter du å sveive på rattet slik at trykbegrensningsventilen åpner. Vær litt brutal slik at du får en betydelig oljeflow gjennom ventilen. Gjenta prosedyren andre veien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Whiskey Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Takk for forslag, byttet hydraulikk-olje, hjalp ikke. Men så fikk jeg med fattern til å sitte og følge med på roret mens vi kjørte, og fant ut at det er ikke roret som siger tilbake, det er at det ikke fungerer å svinge om man ikke gjør det litt hardt og brutalt. Kan vri rattet i sakte tempo uten at det skjer noe som helst til babord. I litt sjø, virket det bare som om roret seg tilbake. Å svinge styrbord er ok. Så da heller det vel mer mot gåen pakning i sylinderen eller lignende. Får bestille et pakningssett fra Sleipner type https://sleipner.no/produkt/17031/pakningssett-for-sylindere/ tar vel resten av ferien å få det, så får vel bare kjøre sikksakk opp Oslofjorden igjen... Eller har dere en ide om noen som kunne tenkes å ha det på lager? Redigert 13.Juli.2019 av Whiskey Trykkleif (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Timmeeh Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Det er bare o-ringer i sleipner sylindrene, bortsett fra to stangtetninger i endene. Båtsjapper som selger sleipner har ofte pakningssett på lager, evt så kan du kjøpe o-ringer på mål hvis du tar med sylinderen til noen som selger slikt. Stangtetningene har vist seg å være verre å få tak i, men sålenge du ikke har lekkasje ut av sylinderen burde disse være tette. Det er ikke luft fanget noe sted? Roret er tight og fint hvis du prøver å rikke på det? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Timmeeh skrev 2 minutter siden: Det er bare o-ringer i sleipner sylindrene, bortsett fra to stangtetninger i endene. Er du sikker på det? Jeg har ikke åpnet noen Sleipner sylindere, men det er ikke normalt å bruke o-ringer på hydraulikkstempler. O-ringer på lineære bevegelser er lite brukt. Det normale er da leppetetninger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Komodo skrev 8 minutter siden: Er du sikker på det? Jeg har ikke åpnet noen Sleipner sylindere, men det er ikke normalt å bruke o-ringer på hydraulikkstempler. O-ringer på lineære bevegelser er lite brukt. Det normale er da leppetetninger. Det ligger leppe/stangtetninger i endene som klemmer på stanga når det kommer trykk, og det er o ringer som tetter endelokk eller hva jeg skal kalle det. Samt o ring på den foringen som er låst midt på stanga inni sylinderen. Har nylig overhalt min sylinder. Du ser det også på linken over. De to leppetetningene er sjeldent hyllevare, jeg måtte få de lagd :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Whiskey skrev 53 minutter siden: tar vel resten av ferien å få det, så får vel bare kjøre sikksakk opp Oslofjorden igjen... Eller har dere en ide om noen som kunne tenkes å ha det på lager? Ring Sleipner og bestill, de sender det til en butikk nær deg temmelig kjapt. Min erfaring er at de er servicevennlige. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Fikk en Sveitser på utsiden derfor sent svar. Hadde samme symptomer måtte sveive som gal for å svinge BB fikk blindet ute rattpumpa nede og kjørte videre med rattpumpen oppe , til jeg fikk demontert ratt pumpen nede og sjekket og feilen lå i tilbakeslagsventilen i rattpumpen , fikk ikke tilbakeslagsventilen 100% så jeg monterte inn en tilbakeslagsventil i slangen. og det var til å leve med til ny ventil kom fra Australia. Redigert 13.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Pumpene til Sleipner er så vidt jeg husker radialstempelpumper (rattpumpen). Tilbakeslagsventilen åpner når væsketerykket fra stemplene påvirker ventilen. En defekt tilbakeslagsventil burde derfor få rattet til å snurre, altså opptre som en hydraulikkmotor. I hht. denne teorien er rattpumpen OK. Feilen ligger derfor et annet sted. Fremdeles kan den ligge i rattpumpen. Jeg husker ikke hvordan diagrammet på disse pumpene ser ut. Over 20 år siden jeg plukket med slike. Det enkleste er å gi styresylinderen en omgang omsorg og se om feilen retter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 22.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 (redigert) Da var jeg igang med pakningene i sylinderen. Fikk med to nylon foringer og noen stålringer jeg ikke har fra før, noen som vet hvor de skulle vært, evt er det litt forskjell fra sylinder til sylinder? Tok hele dagen, tenkte det skulle ta to timer, men bolten til roret satt fast i sylinder-festet. Endte med en tur til Europris, Jula OG Maritim for innkjøp av baufil og ny bolt. .. ellers satt det meste godt sammen, men med litt vold og stor rørleggertang, gikk det til slutt. Fikk ut ca halvparten av oljen med bremselufte-sett fra BT... Sylinder tømte seg stort sett helt. Baufiling av bolt ... Med armene gjennom kommoden, da den er mye pes å fjerne ?? fin baufil fra Hyundai hadde de på Europris. Store tenger måtte til.. forsiktig med duken Ikke bare bare å lirke ut, og på plass pakninger og simmeringer... Var bare en o-ring på stemplet. 8mm hex i enden av akslingen, festet i andre enden satt veldig godt, så greit med lang vektstang. Den ene nye simmeringen sprakk dessverre, noen som vet hvor i Oslo de selger simmeringer i løs vekt? Ellers får jeg gjenbruke den gamle, da det var ingen lekkasje den veien og den ser ok ut. (Men da begynner det vel å lekke neste år, så hadde vært fint med en ny) Så får vi se i morgen om jeg har like god styring begge veier... Redigert 22.Juli.2019 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2019 Del på Facebook Svart 22.Juli.2019 Venter i spenning. Rustfrie bolter har lett for å skjære seg på gjengene om de blir montert tørt. Jeg har det samme hos meg. Den dagen jeg skal demontere blir det vinkelsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Det er vel ikke simmerring? Er den ikke myk og fleksibel så du får lagt den inni endene der? Jeg fant det veldig vanskelig å få tak i slike. Simmerringer er derimot hyllevare mange steder.. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Timmeeh skrev 14 minutter siden: Det er vel ikke simmerring? Er den ikke myk og fleksibel så du får lagt den inni endene der? Jeg fant det veldig vanskelig å få tak i slike. Simmerringer er derimot hyllevare mange steder.. Mulig det ikke kalles simmering når det ikke er fjær inni? Men ja den er ganske fleksibel, dog den nye var ikke veldig fleksibel og ganske vanskelig å få på plass, så sprakk den... Sikkert en eller annen teknikk for å få det til. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Fikk tak i pakningen. TTP Seals på Skjetten er stedet for pakninger. Men problemet ble ikke løst. Tok en prøvetur utpå nå, og det er fortsatt ikke bra. Så da bytter jeg bare rattpumpa. Kan ikke finne noe info om å ta service på den noe sted, og det er hyllevare, sure 5000, men 2 uker ferie igjen... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Roger jo Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 (redigert) Roger jo skrev On 13.7.2019 at 17.19: Hadde samme symptomer måtte sveive som gal for å svinge BB fikk blindet ute rattpumpa nede og kjørte videre med rattpumpen oppe , til jeg fikk demontert ratt pumpen nede og sjekket og feilen lå i tilbakeslagsventilen i rattpumpen , fikk ikke tilbakeslagsventilen 100% så jeg monterte inn en tilbakeslagsventil i slangen. og det var til å leve med til ny ventil kom fra Australia. Er det ventiler i rattpumpen må det gå an å få ny?? prøv denne en mail til sleipner . sendt IM. Redigert 23.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Whiskey skrev 1 time siden: Så da bytter jeg bare rattpumpa. Kan ikke finne noe info om å ta service på den noe sted, Har hatt oppe ei slik Sleipner rattpumpe, og det var ingen heksekunst. Pumpa hadde jeg fått fordi den lakk, og nå står den i Dracoen (link til tråd i signaturen min). Rattpumpa er egentlig en alminnelig aksialstempelpumpe bare at den er manuelt drevet. Når du sveiverpå pumpa går stemplene ut og inn, det er det som flytter olja. For at dette skal fungere er du avhengig av tilbakeslagsventiler som stenger for oljestrømmen, hvis ikke vil bare olja bli flyttet fram og tilbake. Husker ikke hvordan disse tilbakeslagsventilene ser ut, men jeg tror bare det er ei kule som blir presset mot et sete av ei fjær. Bare å skru opp og se. Det du skal være obs på er at når du skrur på hydraulikk skal du være ekstremt nøye med renslighet. Stemplene i pumpa har ikke pskninger, de er presisjonslipt for å passe i sylinderene. Det skal svært lite til for at et slikt stempel skjærer seg pga. partikler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Whiskey Svart 23.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Roger jo skrev for 1 time siden: Er det ventiler i rattpumpen må det gå an å få ny?? prøv denne en mail til sleipner . sendt IM. Takk, har prøvd en telefon dit, men skal prøve det nr i morgen jeg før jeg evt bytter pumpa. Komodo skrev 53 minutter siden: Har hatt oppe ei slik Sleipner rattpumpe, og det var ingen heksekunst. Pumpa hadde jeg fått fordi den lakk, og nå står den i Dracoen (link til tråd i signaturen min). Rattpumpa er egentlig en alminnelig aksialstempelpumpe bare at den er manuelt drevet. Når du sveiverpå pumpa går stemplene ut og inn, det er det som flytter olja. For at dette skal fungere er du avhengig av tilbakeslagsventiler som stenger for oljestrømmen, hvis ikke vil bare olja bli flyttet fram og tilbake. Husker ikke hvordan disse tilbakeslagsventilene ser ut, men jeg tror bare det er ei kule som blir presset mot et sete av ei fjær. Bare å skru opp og se. Det du skal være obs på er at når du skrur på hydraulikk skal du være ekstremt nøye med renslighet. Stemplene i pumpa har ikke pskninger, de er presisjonslipt for å passe i sylinderene. Det skal svært lite til for at et slikt stempel skjærer seg pga. partikler. Takk, jeg får ta en kjapp titt inni i morgen før jeg evt bytter, ny pumpe ligger allerede i bilen, åpent kjøp på den, ferien går fort, og har brukt to dager på dette nå, tiden går når man er byen rundt etter bolter og pakninger... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2019 Del på Facebook Svart 23.Juli.2019 Mener tibakeslagsventilene sitter bakpå pumpen. Jeg har skrudd på en del forskjellige, husker dem ikke fra hverandre. Noen har ventiler for å sperre returkrefter fra roret, andre ikke. Kjøp ny pumpe. Det koster tid og penger å klusse med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.