Jump to content

Roret siger tilbake, Sleipner rattpumpe, tilbakeslagsventil?


Whiskey

Recommended Posts

Whiskey skrev for 2 timer siden:

Takk, jeg får ta en kjapp titt inni i morgen før jeg evt bytter, ny pumpe ligger allerede i bilen, åpent kjøp på den, ferien går fort, og har brukt to dager på dette nå, tiden går når man er byen rundt etter bolter og pakninger...

Jeg mener som Hulda at tilbakeslagsventilene sitter bak. Nærmere bestemt i den firkanta klonsen hvor trykkutgangene og dren tilkoplingene er. Sist jeg skrudde på ei slik pumpe er lenge siden. Sleipner solgte da pumper med og uten integrerte tilbakeslagsventiler. Det er det slutt på for lenge siden. Skulle man f.eks ettermontere autopilot da måtte man til med eksterne tilbakeslagsventiler eller bytte pumpe.

 

 

Link to post

,Nei nå var det på tide å komme seg utpå igjen. Greit, vi kom oss da opp hele Oslofjorden med styringen, men det var ikke så kult når det var mye sjø. Først en tur i morges bare for å finne ut at Sleipner har lagt på ca 4 mm i diameter på de nye pumpene kontra de gamle. Så da ble det tur til Biltema for å handle hullsag, de hadde bare 125mm til rett over hundrelappen (pumpa var 120, så tenkte det var ok).

 

Og en tur på OBS! Bygg for å handle en plate å lage mal av, da jeg ikke hadde noe tynt nok liggende. Selvfølgelig solgte de bare hele lengder, så endte med en enorm en. Heldigvis bare 160kr, men likevel...

 

Kom hjem, oppdaget at 125mm var akkurat 1mm for stort og kom i konflikt med feste-skruene. Ingen andre enn Würth hadde hullsag så da ble det 121mm til 860 kr... Yikes!

 

Ut i båten og borre. Dritt å forstørre hull med 4 mm, men det gikk fint

IMG_20190724_144430504.jpg.b1b856d1baa9c40da516837aa0ead652.jpg

Würth-hullsaga var steike skarp. Verdt 800? Neppe. Men men.

IMG_20190724_144807614.jpg.2bd6c85ea24442c228658b31a17b7531.jpg

IMG_20190724_192957872.jpg.75f44c5dcff5e300ddb7086e974be547.jpg

Vips, ble dessverre litt skeivt. Skjønner ikke hvordan... Neste eier får rette det opp, jeg orker ikke. Nå ligger vi på svai <1nm fra båtplassen og blir utpå en uke til, været bestemmer hvor vi ender opp, så var det ferie igjen.

 

Om styringen er bra igjen? Aner ikke, da vi var aldri over 5 knop i dag, og da er den ok uansett. Spraker litt når jeg svinger, tror det bare er luft i systemet, håper det bare går seg til... Fylte opp en halv dl olje til i stad, krysser fingrene for at alt er i orden.

Baltic-pappa

Link to post

 

Mix skrev for 2 timer siden:

Synd det ble så mye styr for deg, og midt i ferien, det er typisk.

Men kunne du ikke bare utvidet hullet med en Dremel elns. ?

Tenkte på det, men hullet går helt ut til kanten av flensen, så det ville vært vanskelig å få pent. Og så er godset over 2 cm tykt av kryssfinér og glassfiber solid dashbord... ?

 

Var mer styr i fjor, da kom vi oss ikke ut av indre Oslofjord pga motorproblemer, så dette er jo en forbedring kan du si, nå har vi jo vært i Sverige og opp igjen, hadde tenkt oss ned sørlandskysten, men tror ikke vi gidder å frese ned for å stå i kø. God sommer!

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
  • 1 år senere...
Hulda skrev On 13.7.2019 at 17.47:

Pumpene til Sleipner er så vidt jeg husker radialstempelpumper (rattpumpen). Tilbakeslagsventilen åpner når væsketerykket fra stemplene påvirker ventilen. En defekt tilbakeslagsventil burde derfor få rattet til å snurre, altså opptre som en hydraulikkmotor. I hht. denne teorien er rattpumpen OK. Feilen ligger derfor et annet sted. Fremdeles kan den ligge i rattpumpen. Jeg husker ikke hvordan diagrammet på disse pumpene ser ut. Over 20 år siden jeg plukket med slike. Det enkleste er å gi styresylinderen en omgang omsorg og se om feilen retter seg.

 

Tenker du på rep-sett da, eller noen annen form for kjærlighet?

 

Komodo skrev On 23.7.2019 at 19.15:

 

Har hatt oppe ei slik Sleipner rattpumpe, og det var ingen heksekunst. Pumpa hadde jeg fått fordi den lakk, og nå står den i Dracoen  (link til tråd i signaturen min). 

Rattpumpa er egentlig en alminnelig aksialstempelpumpe bare at den er manuelt drevet. Når du sveiverpå pumpa går stemplene ut og inn, det er det som flytter olja. For at dette skal fungere er du avhengig av tilbakeslagsventiler som stenger for oljestrømmen, hvis ikke vil bare olja bli flyttet fram og tilbake. Husker ikke hvordan disse tilbakeslagsventilene ser ut, men jeg tror bare det er ei kule som blir presset mot et sete av ei fjær. Bare å skru opp og se. 

 

Det du skal være obs på er at når du skrur på hydraulikk skal du være ekstremt nøye med renslighet. Stemplene i pumpa har ikke pskninger, de er presisjonslipt for å passe i sylinderene. Det skal svært lite til for at et slikt stempel skjærer seg pga. partikler. 

 

Hvem er det som selger delesett? Har så mye som 3 Tenfjord pumper på hylla, det kunne vært hyggelig å gitt nytt liv :)

 

Whiskey skrev On 25.7.2019 at 0.46:

Ut i båten og borre. Dritt å forstørre hull med 4 mm, men det gikk fint

 

Würth-hullsaga var steike skarp. Verdt 800? Neppe. Men men.

IMG_20190724_144807614.jpg.2bd6c85ea24442c228658b31a17b7531.jpg

 


Hva brukte du for å forstørre hullet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...