Jump to content

Kus oljetrykkmåler viser feil

joelle

Recommended Posts

Har tullet litt rundt å instalert en oljetrykk måler i stedet for en oljetrykk bryter. 

Tenker da i mitt enkle hode, enkel løsning. Kjøper en oljetrykkmåler å instalerer den. Uansett greit å se hva trykket er, å ikke bare bli varslet med et lyd når det er på til ......

koblet alt riktig, å fyrte opp motoren. Måleren gikk helt i taket.

tenkte da at, greit nokk. Må bare bruke dette motstandet som kommer med. Når jeg nå ser på koblingsskjema så ser jeg at det ska inn på pluss siden. Å da skjønner jeg (som vanlig) ikke noe.

1D6FE3D1-3A51-47BB-8478-8E26A0C46FEF.png

Kobler du som vist nedenfor, skal det virke. Velger du å koble gul i stedet for orange, får du gult lys på displayet mot rødt med orange koblet. Motstanden skal du bare glemme, den skal kun kobles inn dersom du har et 24volt system i båten. Jeg har selv KUS opplegg liggende som jeg ikke har fått koblet opp. Men da jeg pakket opp forsendelsen fra Maritim, hadde jeg fått feil giver til korrekt instrument. Da kunne jeg selvfølgelig fått feil avlesning. Maritim ordnet umiddelbart opp og sendte ny giver samme dag jeg kontaktet dem.

trykk.jpg.2b77f5fb575d5201fdf54af31f88b6f3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvilken giver har du? har den en eller to tilkoblingspinner? Dersom den har to tilkoblinger skal den svarte ledningen kobles til den som er merket G. Den merket WK glemmer du (er dersom jeg husker rett for oletrykksalarm). Giveren får minus/jord via gjengene og motorblokken.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hegra skrev for 2 timer siden:

En annen ting er om giveren snakker samme språk som instrumentet. Instrumentet er vel KUS mens giveren er vel noe annet ? Ikke alle givere og instrumenter som kan kombineres. 

yep

og OP bør sjekke at giver og viser arbeider i det samme ohm området,

stemmer ikke ohm områdene overens vil ikke riktig/målt trykk bli vist

V8 rules.

Merket meg en sak når jeg var innom biltema sine sider å kikket på oljetrykks instrumenter.monterings beskrivelsen er identisk i layout å fonter med det som Kus har, så jeg vill gjette at det er dem som produserer disse for biltema.

kontakter å alt er 100% likt som på kus.

men nå til saken. Som ni ser på bildet her så ska det kun kobles en kabel i følge dem.

kan det være dette som er feilet hos meg? Vet at jeg har jord i blocket. Så i realiteten så skulle jeg ha hatt en enpolig giver?

2FB0FA71-C7EC-470A-B7F3-E745A18FE4E4.png

Det finnes jo givere med dobbel funksjon også. Da er den ene kontakten tilkoblet instrumentet(måleren) mens den andre er tilkoblet varsellys og alarm. Giveren får da minus via innfestning i motorblokk. Sikker på at det ikke er en slik du har? Du skrev at måleren gikk til topps når du startet. Da kan det ha vært den var tilkoblet kontakten som er tiltenkt varsellys. Den kontakten brytes allerede ved lavt trykk. Som Lars har nevnt lenger opp så går instrumentet til topps når giverkabel mister kontakt med minus. Maritim selger slik dobbel giver til KUS og den er kliss lik den du har lagt ut bilde av. Altså den ene kontakten bryter kontant strømmen mens den andre regulerer strømmen gradvis etter om trykket er lavt eller høyt. Det er den som skal kobles til instrumentet.

Da har jeg vært i båten å feilsøkt.

Begynte med å ta av begge kablene, å prøve en og en.

ikke noen forandring. 

Ble sittende å kikke, å slo om nøkkelen, til første trinn uten noen kabler koblet til giver. 

Instrumentet gikk rett i topp. Har med andre ord ikke noe å gjøre med giveren.

sjekket naturligvis kabling opp til giveren, å denne er såre enkel. En kabel till pluss, en til jord. Å en til valg av bakgrunnslys.

hva tenker folket? Begynner å tenke at jeg har fått ett defekt instrument.

Ikke for og være spydig, men vi har prøvd og fortelle deg at instrumentet skal gå til topps når giveren ikke er tilkoblet og denne ledningen henger løst, så instrumentet er det neppe noe galt med. Det skal først falle til 0 når det kobles til giver. Faller det ikke til 0 da heller så har ikke giveren kontakt med batteri minus.

Redigert av hegra (see edit history)

Prøv å koble den svarte kabelen til minus med tenning på. Da burde instrumentet vise null trykk dersom det pigger når denne kabelen ikke er koblet til noe, og selve instrumentet er OK.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Da har jeg vært en tur i båten å prøvd å bli litt klokere. 

Men nei da. Føler meg like dum nå innen jeg dro ned.

startet båten, måleren gikk till topp.

prøvde å bytte plass på kablene. Ikke noen forandring.

Prøvde en og en kabel. Ikke noen forandring.

satte sammen kablene, å da gikk måleren i null.

er det sånn at det finnes ulike typer av givere å at den jeg har snakker et annet språk en Kus?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...