Jump to content

Bensinslange på innenbordsmotor, 1 eller 2 slangeklemmer?


MorganX

Recommended Posts

Hei, driver og monterer en Garmin Gfs-10 fuel flow måler og med denne så følger det med ett 10 micron filter som skal stå mellom bensin tank og Gfs-10 måleren. Jeg har normalt dobble slange klemmer på bensinslanger, men på bensinfilteret til Garmin får man kun plass til 1 slange klemme. Er det normalt å bruke 2 slange klemmer for hver kobling eller holder det med 1 klemme på bensinslanger til motor? Ser jo at slange til påhengsmotorer jo bare har en klemme på kobling og belg. 

 

 

7198E109-79A0-448D-9C99-EF3BFF77FFCE.jpeg.e0c535139d7de574ebd75c387fc679fe.jpeg

 

8ABDC6BB-06FB-4350-989B-8A9A0DE27F34.jpeg.08e3c140125d75c53e9548ab510c76b7.jpeg

 

 

 

 

Link to post

Det er vel ett gammalt jungel ord at man skal bruke 2 slange klemmer på bensinslanger i båt.
Tror ikke jeg hadde brydd meg stort om det bortsett i fra å ha punktet under oppsyn og kjent over klemma som en del av vårpussen
I biler brukes bare en slangeklemme og det går helt fint.
Som alle andre som også har gjort noe halvveis må det rettferdiggjøres med å si at jeg også har bare en slangeklemme inn på bensinfiltret på den ene båten min og at det har gått fint i alle år.
Blir litt som å kjøre uten sikkerhetsbelte....det går fint til det ikke gjør det eller no.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Det er fint med to slangeklemmer, men det er langt fra alle nipler som er lange nok. På korte nipler bruker jeg en slangeklemme og har ikke noe problem med nattesøvnen av den grunn. Det som er mer viktig er at du har klemmer av god kvalitet og at de er passe hardt tiltrekt. Også viktig at slange og nippel passer sammen. Det er jo nærmest ikke snakk om noe trykk på de delene dine. 

 

For moro skyld gjorde jeg en liten test på dette for noen år siden. Var egentlig nysgjerrig på hvor stort trykk man klarer å få i et system med slangeklemmer. Fikk også testet sprengtrykket på noen slanger. Hvis du søker opp tråden tror jeg du vil bli overrasket over hvor høyt trykk du kan få i en slange med en klemme.

Link to post

Med små slange/rørdimensjoner, er det viktig å bruke rett type slangeklemme.

 

slangeklemmer.jpg.6f480cd59597c8e5113582efa8c5f9da.jpg

 

Unnskyld møkkete slangeklemmer, var bare noe jeg i farten fant i roteskuffen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Cerberus skrev for 4 timer siden:

Hmm minimun 8 liter i timen. Hvordan blir det å følge med på total flow og gjenværende nivå da skal tro om man bare glir rundt på sakte fart endel..? 

Skjønte ikke denne helt? Hvis det er fuel flow sensoren du tenkte på så måler den helt fra 0 liter i timen.

Link to post
MorganX skrev 40 minutter siden:

Skjønte ikke denne helt? Hvis det er fuel flow sensoren du tenkte på så måler den helt fra 0 liter i timen.

 

Det er mulig, hadde ikkje hørt om den der før så tok en kjapp google da slike dingser alltid er av interesse og da kom det opp på Seatronic

Største flytfrekvens: opptil 50 GPH  

 Minste flytfrekvens: 2 GPH

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...