H-H Startet 13.Juli.2019 Del på Facebook Startet 13.Juli.2019 (redigert) Jeanneau 44 fra 2010 med yanmar 4JH4AE 54 hk diesel. Problemet har vært en stund. Har byttet alle foruksbatterier med nye Exide. Har satt inn ny dynamo. Har sett etter løse ledninger, har sett på ladelampen (som er LED). Ny stram reim. Dynamo er Hitachi lri80-03c. På landstrøm lader båten fint. Dynamo lader bare bitte litt, kanskje 2 ampere. Skulle vært 80. Dynamoen starter altså ikke. Hva gjør jeg nå? Redigert 13.Juli.2019 av H-H A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Prøv å sett ein belastning i serie med ladelampen din Har hjulpe meg noen ganger. Er ikkje eletrikker Noen kan sikkert forklare det bedre Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Ladelampen er en integrert del og det er ingen utagbar lyspære som på eldre båter. Det er nok ikke LED lys, men noe lignende. Det er nok en annen teknologi som drsr igang dynamoen enn ladelampens motstand. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Prøv med ei vanlig lyspære 2w til ladelampe Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Hvor mye lader den på landstrøm? Sikker på at batteriene ikke er fulle? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
H-H Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Var ute i helgen. Batteriene var godt nede når jeg dro hjem: 12,5 volt, mot 12,8 som er fullt. Har egen nasa batterimåler i tillegg til båtens egen. Denne viser positiv lading på ca 2 ampere ved motorbruk. Dette er det samme både på tomgang og ved 2200 rpm. Det er en mulig feilkilde: bak på dynamoen er det en hvit plastkobling med 2 poler. Se bildet. Det ser ut som at der har vært en ledning i øvre pol tidligere. På nettet står det at denne polen er for turteller. Skal begge polene være tilkoblet? Jeg har en tynn rød ledning og en tynn grå ledning som er avblendet. Obs. Bildene viser gammel dynamo, men problemet er det samme. Redigert 13.Juli.2019 av H-H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Jeg ser ikke en tykk minus ledning til jord, evt minus på batteri. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
H-H Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 (redigert) Redigert 13.Juli.2019 av H-H Det går en tykkere svart ut fra dynamoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Den hvite plastkoblingen som er formet som T, har normalt to ledninger. Ser ut som det sitter en røket kobling der. Den som er igjen, ser også veldig stram ut. Tror du mangler en ledning, og jeg tror det er den fra ladelampa som skal magnetisere dynamoen til å starte lading. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Lyser ladelampen når du slår på tenningen? Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Bildet viser dynamo under demontering. Den er vridd litt, og er derfor stram. Ja, det har vært en ledning til i T koblingen, men på nettet sier de at dette er turteller. Min turteller fungerer fint. Skulle gjerne vist med sikkerhet at den hvite koblingen skal være tilkoblet oppe og nede. Jeg har en rød og en grå ledning som ikke er tilkoblet noe, og som godt kan høre til der. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Mener bestemt at det er to ledninger som går inn på T kontakten på min Yanmar, og at det er den gule som er turteller, den som er utenpå. Den er ikke i bruk hos meg. T kontakt er merket L og R på tegning. Mener de er rød og grå hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.Juli.2019 Del på Facebook Svart 13.Juli.2019 Ladelampe og led? (har du målt motstanden i ledpæren?) Prøv å bytt til glødepære Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Var ikke led-pæren originalutstyr? I såfall er det sikkert en motstand koblet parallelt med ladelampen. Kan jo være at denne motstanden har mistet kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Jeg har identisk motor, trolig samme dynamo også. Her er bilde av baksiden på min dynamo Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Tusen takk alle sammen. Jeg har testet alt dere har sagt, men fremdeles ikke noe lading. Så da blir det fagfolk i morgen. Jeg skal oppdatere så snart jeg får svar. Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 14.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Til PostIT. Dette bildet var interessant. Her ser man at det går 2 ledninger inn i den nedre terminalen i den hvite plastkontakten. Jeg har kun den tynne svarte og hvite. Kanskje dette er svaret. I.ll be back . Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 10 minutes ago, H-H said: Til PostIT. Dette bildet var interessant. Her ser man at det går 2 ledninger inn i den nedre terminalen i den hvite plastkontakten. Jeg har kun den tynne svarte og hvite. Kanskje dette er svaret. I.ll be back . Ja, jeg har tykk blå + liten blå/svart på nedre plugg, og liten rød/svart inn på øvre plugg. jeg ANER ikke hvor disse går hen, men kan hende jeg kan se noe bak instrument-panelet mitt hvis du ikke kommer noen vei Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Juli.2019 Del på Facebook Svart 15.Juli.2019 (redigert) Nederst (den her i bildet med 2 kabel) er "L" = Ladelampe. Kontakten får batteri-spenning fra tenningslås, men gjennom ladekontrolllampe (omtrent 4 W). Øvre kontaktet er "R" Som synlig på koblingsskjema skal den få batteri-spenning fra samme kilde som "L" men uten noe motstand (ladekontrolllampe) imellom. Batteri-pluss til "Batt" Batteri-minus til "E" (Earth) Gul (eller "grønn") kabel på side av dynamoet er P (eller W) leverer vekselspenning når dynamoen arbeider og er uttak til f.eks. turtallmåler. Den brukes ikke av alle Yanmar og er heller ikke nødvendig for å starte dynamoen. Er alt tilkoblet og det finnes både spenning og tilstrekkelig turtall da skal dynamoen arbeide. Ellers er den skadet, et sted. ---------------------------------------------- Anbefaling: Sjekk om det finnes kortslutning til gods eller forbruk på ledningene som går til "L". Hvis det er så da forsvinner spenningen som er viktig til magnetisering direkte denne veien. I så fall kan dynamoen ikke starte. Lykke til! Jørg Redigert 15.Juli.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
H-H Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2019 (redigert) Takk alle for hjelp. Dynamo viste seg å være Ok. Jeg fikk tips om å sjekke for jordingsfeil i alle systemer. De sa også at et dårlig thrusterbatteri kan fryse i stykker om vinteren dersom det er ødelagt. Dette vil oppfattes som jordingsfeil. Jeg byttet derfor også de 2 batteriene til baugthrustren som sitter fremme i båten. Etter dette så monterte jeg alt på plass, og det virker som at dynamoen nå lader tilsynelatende ok. Vi får se neste uke når vi drar på tur. Flott med tips og hjelp. Redigert 25.Juli.2019 av H-H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.