Jump to content

Katt ombord


Scand_550

Recommended Posts

Hei!

 

Svar på spørsmål tidligere i tråden: katter svømmer som fisk! Ingen katter er født redde for vann, men for å trives i vann må de vennes til det tidlig. Vår gamle katt brukte forøvrig også å ligge i servanten som på bildet i tidligere innlegg, og den flyttet seg ikke før servanten ble halvfull av vann!

 

Et vennepar som bor i seilbåt har forøvrig nylig anskaffet en ekte skipskatt. Det er morro å se på hvordan den bruker den sjette tåen aktivt når den balanserer på alle mulige steder.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Svar på spørsmål tidligere i tråden: katter svømmer som fisk! Ingen katter er født redde for vann, men for å trives i vann må de vennes til det tidlig. Vår gamle katt brukte forøvrig også å ligge i servanten som på bildet i tidligere innlegg, og den flyttet seg ikke før servanten ble halvfull av vann!

 

Et vennepar som bor i seilbåt har forøvrig nylig anskaffet en ekte skipskatt. Det er morro å se på hvordan den bruker den sjette tåen aktivt når den balanserer på alle mulige steder.

 

Mvh Emil

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for svar om at de svømmer. Da kan jeg trygt hive kattej.... overbord om den prøver seg på salongen til far. :wink:

 

Dette med katter i servanten er en kjent sak. Jeg kjenner til en kar som har hold mye på med bikkjer og katter. En av kattene hans lå alltid i servanten og sov om natten. Han lurte fælt på dette - helt til han byttet aftershave. Ingen Aramis på hylla - ingen katt i servanten. Aramis på hylla - katt i servanten. Han mener nå at katter er ganske så luktstyrte. Han erfarte også at ulike katter (han hadde mange) var mer kosete om han hadde på seg en bestemt aftershave - mens andre foretrakk noe annet. Men som han sier: hunden er menneskets beste venn - for den har ikke vett til annet. Katten har vett til å få mennesket til å tro at de er gode venner - for det gjør livet lettere for katten. :rolleyes: 100 kroner til den som får katten sin til å komme på plass på kommando

 

Naboen vår har forøvrig 2 siamesere. De jakter sammen, de erter bikkja vår sammen (han er smart nok til totalt å overse disse to frøknene). De er nesten som kattene på Aristokattene. Flotte dyr - de minner nesten om tigre når de jager på fugleunger og annet småkryp

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar om at de svømmer. Da kan jeg trygt hive kattej.... overbord om den prøver seg på salongen til far. :wink:

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, hvis katten er voksen, og aldri har vært i vann før, er det jo en sjanse for at den får pannik. Ville kanskje prøvd det i en mer kontrollert situasjon først.

 

Sånn, så slipper iallefall jeg å få skylden når katta ikke kommer seg ombord igjen........ :diving:

 

Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hmmmm....

 

Hjelper det? Jeg vet at det i noen mindre siviliserte land er tillatt å opere bort klørne i forlabbene. De kan da ikke lenger gjøre skade, men kan heller ikke lenger klatre, ikke forsvare seg osv. Så vidt meg bekjent er dette i alle vesteuropeiske land forbudt etter dyrevernloven og du må et hakk lenger vest på jordkloden for å finne slike katter.

 

Å bare klippe, tror jeg ikke at det hjelper .... dvs. jo kanskje de føler ikke trangen å kvesse klørne?

<{POST_SNAPBACK}>

Tanken om å operere bort klørne har ikke engang streifet oss for vår del. Men å klippe klørne hjelper absolutt! Har man f.eks. en utstillingskatt tror jeg ikke akkurat dommerne klapper i hendene om man kommer med en katt med skarpe klør :wink:

 

Katten slutter ikke nødvendigvis helt å klore (selv om lysten virker å synke noe), men du verden så mye mindre skade kloring medfører etter klipp av klørne. Katten vår har forøvrig et STORT klatre- og klorestativ hjemme og lyden av kloring i hampetaukveilene er som natt og dag før/etter kloklipp. Man får kjøpt små spesialsakser til slik kloklipp hos dyrebutikker.

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis katten er voksen, og aldri har vært i vann før, er det jo en sjanse for at den får pannik. Ville kanskje prøvd det i en mer kontrollert situasjon først.

 

Sånn, så slipper iallefall jeg å få skylden når katta ikke kommer seg ombord igjen........ :diving:

 

Emil

<{POST_SNAPBACK}>

Den skylden skal nok jeg ta på meg. Vi får ha på redningsvest. Men kommer katten ombord så får den lære seg alt fra den er liten.
Link to post
Share on other sites

Dyr ombord er absolutt en trivselsfaktor. :yesnod:

Kunne ønske meg en (ekte) skipskatt, men da ville nok baugmatrosen (irsk setter) få det travelt med alt annet enn å holde utkikk (hun har fast plass ved babord rekke forut, kan stå der i timesvis, uansett vær - inntil hun værer MAT i farvannet, eller blir så sliten at hun kroer seg sammen på benken bak skipperen i styrehuset....)

Link to post
Share on other sites

100 kroner til den som får katten sin til å komme på plass på kommando

Det der gjorde jeg senest i går ... kokte opp en porsjon pale til djevelkatten, og ropte deretter på ham. Han kom lydig som en skjødehund til sin tilvante plass ved min venstre fot ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det der gjorde jeg senest i går ... kokte opp en porsjon pale til djevelkatten, og ropte deretter på ham.  Han kom lydig som en skjødehund til sin tilvante plass ved min venstre fot ...

<{POST_SNAPBACK}>

Ref mitt innlegg over - katter er muligens luktstyrte.

 

Får du det til bare på kommando også.F.eks. ved at du med klar, myndig og snill stemme sier "På plass" - omtrent som vi gjør med våre bedre halvdeler

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref mitt innlegg over - katter er muligens luktstyrte.

 

Får du det til bare på kommando også.F.eks. ved at du med klar, myndig og snill stemme sier "På plass" - omtrent som vi gjør med våre bedre halvdeler

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol::lol:

 

Nei, men hvis jeg spør om han vil ha fisk, så ... da er villdyret på plass fortere enn du kan si "pale"

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...

Kunne ønske meg en (ekte) skipskatt....

<{POST_SNAPBACK}>

Ein slik du vil ha?

Bilde

 

Dei to til tre ekstra tærne er ein mutasjon, og etter nettsøk har eg forstått at det ikkje utan vidare er ein fordel for katten. Mora til denne her har også for mange tær, ser ut som ho går konstant med polvottar, klatrar inn vindauget i andre etasje og foreldra mine seier ho liknar på Hitler. Pus har enno ikkje vore med oss på båttur.

 

Denne + 3 til er klar for leveranse om nokre veker- men det skulle eg vel heller skrive i forum for kjøp og sal. Om du ønsker å overta ein, kan eg senda han bort som bedriftspakke.

Link to post
Share on other sites

Dei to til tre ekstra tærne er ein mutasjon, og etter nettsøk har eg forstått at det ikkje utan vidare er ein fordel for katten.  - kan eg senda han bort som bedriftspakke.

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke så mye greie på katt, men hvorfor blir de med en ekstra tå kalt "skipskatt", en katt på land klatrer vel like mye som en ombord? Er skipskatt egentlig en egen rase?

- Skal drøfte med baugmatrosen om hun vil motta bedriftspakke med 100% provokasjon..., men søt er den da! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig at dette kan oppfattes ille, isåfall ber jeg på forhånd alle kattelskere om tilgivelse for min uærbødighet:

 

Selv er jeg oppvokst med et hus med dusinvis av katter 4 meter fra soveværelsesvinduet. Følgelig er jeg belemret med et livsvarig hatforhold til disse dyrene. Med denne erfaring har jeg ofte sagt at "Det eneste sted hvor en katt kan gjøre nytte for seg er i komposten...."

 

Men nå hørte jeg nylig at en tysk forsker hadde funnet ut at ved fremstilling av biodiesel ville denne få langt høyere kvalitet hvis man blandet noen kattekadavere inn i det vegetabilske råstoffet. At tysk dyrevern raser er forsåvidt forståelig - men hvis forskeren er inne på noe, så kunne det kanskje være en praktisk "reservetank" ...... :crazy:

 

Merk: jeg ba på forhånd om unnskyldning :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...Men nå hørte jeg nylig at en tysk forsker hadde funnet ut at ved fremstilling av biodiesel ville denne få langt høyere kvalitet hvis man blandet noen kattekadavere inn i det vegetabilske råstoffet. At tysk dyrevern raser er forsåvidt forståelig   -   men hvis forskeren er inne på noe, så kunne det kanskje være en praktisk "reservetank" ......  :crazy:

Aftenposten.no: Avviser katte-bensin

 

I husstanden vår befinner det seg forøvrig 3 katter, 1 dvergpappegøye, 1 latterdue, 1 fisk, 1 hest, 3 haner og 9 høner. Så du kan jo tenke deg hva jeg synes om kattediesel utspillet... :wink:

Link to post
Share on other sites

Forbruker.no: Avviser katte-bensin

 

I husstanden vår befinner det seg forøvrig 3 katter, 1 dvergpappegøye, 1 latterdue, 1 fisk, 1 hest, 3 haner og 9 høner. Så du kan jo tenke deg hva jeg synes om kattediesel utspillet... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Da skjønner jeg jammen godt at du vil ha båt med flybridge. Hva gjør du med hesten ombord? egen hestejolle?
Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg jammen godt at du vil ha båt med flybridge. Hva gjør du med hesten ombord? egen hestejolle?

He, he... hesten er vel den av disse som er minst aktuell ombord. Men kattene har vært nevnt. Selv er jeg usikker på om det er riktig å ta ombord dyr som er voksne og ikke vant til båt. Leste en artikkel om dette i Båtliv en gang og mener det stod at dyrene burde vennes til å være ombord fra de var små. Ellers varierer det sikkert også fra individ til individ hvor bra de takler å være ombord. F.eks. hunkatten vår er med alle steder det skjer noe. En av forkjærlighetene er å snike seg ombord i bilen til gjester når vi har besøk. Det har skjedd mer enn en gang at noen har holdt på å dra avgårde med katta fordi hun har lagt seg i baksetet eller i et lasterom og ligger der og sover :blush:. Mens en av hankattene har en helt annen personlighet og av og til får den tilløp til noe som ligner panikkangst hos menneskene. Når dette skjer, går den helt amokk og går ikke av veien for noenting for å komme seg unna.
Link to post
Share on other sites

Mens en av hankattene har en helt annen personlighet og av og til får den tilløp til noe som ligner panikkangst hos menneskene. Når dette skjer, går den helt amokk og går ikke av veien for noenting for å komme seg unna.

<{POST_SNAPBACK}>

Omtrent samme symptom opplever jeg hos min godt voksne, innbitte seilerfar når jeg drar Bitteliten i plan :lol:
Link to post
Share on other sites

Jasså - er de også rammet av "ny og større båt" til neste sommer syndromet? Jeg gleder meg - og kona gruer seg - til båtutstillng til helgen. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med katt ombord begynner å bli virkelig aktuelt for oss. FDI: hvordan praktiserer dere katt ombord? Med det mener jeg "bimmelibim ob bommelibom", vann rundt båten, hvordan kontrollere dyret når dere ligger ved land etc etc
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, min gode mann, før du begynner med katt, er det en ting du må forstå, og det er hovedregelen om sameksistens mellom menneske og katt: Det er katten som er sjefen, ikke du. Ergo er det kattens behov, innfall, vilskap, galskap og diverse annet som styrer hvordan du gjør ting ... :yesnod: Kattetoalett i båten er nok et must -- du kan få det skriftlig, hvis du trenger det, som en slags resept på 3 fot støre båt! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...