Jump to content

Katt ombord


Scand_550

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...
Katter kan vel tas med overalt -

Tja, kan de det? Minken tar godt for seg av sjøfuglbestanden på øyene i Oslofjorden og nedover Svenskekysten. Katter som slippes fritt på øyene i hekketiden og fram mot midten av Juli gjør ytterligere inhogg i bestanden.

Hold katta hjemme eller ha den i band.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Til Dere som tar katten med på tur, har det aldri hendt at den har falt overbord under seilas ?

Ny katt er under planlegging i heimen pararelt med konvertering til seilbåt men er usikker på om disse kan kombineres. :seeya:

I havn har han falt flere ganger. Flink svømmer igrunnen..

Hvis det er dårlig vær eller regatta må Puseidon være inne. I normalt vær sover han på puten sin i cockpit'en. Men av og til vil han ha en spasertur på dekket mens vi seiler og krenger en del. Da blir han stengt inne...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hei igjen!

 

Jeg tar opp denne tråden fordi jeg ikke veit hva vi skal gjøre med vår katt på sommeren i 3 uker når vi er ute med båt. Fruen hadde et stort ønske om å få en katt. Det har hun hatt helt siden vi møttes, men jeg har vært hard hele veien og sa at vi ikke skulle ha katt da det krevde stell og påpass om sommeren osv når vi er ute med båten. Men til slutt fikk hun viljen sin..

Da lurer jeg derfor på hva dere med katter gjør på sommeren når man er i båt i opptil 3 uker? Skal vi ta med katten eller skal vi la den være hjemme?`

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner et båtboerpar som har hatt katt ombord i flere år. Ikke helt det samme som du spør om, men likevel. Har også sett katter ombord i båter på ferietur, og de smyger seg elegant omkring på dekket, i motsetning til hunder, som maser om å komme iland. :lipseal::giggle:

Hadde også med to katter i bil fra Oslo til Bergen med overnatting på Haukeli for noen år siden, og det gikk helt fint. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg derfor på hva dere med katter gjør på sommeren når man er i båt i opptil 3 uker? Skal vi ta med katten eller skal vi la den være hjemme?`

Ta den med... katten har vel eget sandkasse-toalett og er sådan enklere enn hund ombord mht timer mellom landkjenning. Men med mindre dere bare skal i land på en liten oversiktlig holme ville jeg raskt vendt katten til sele (dobbelt halsbånd med en snor rundt halsen og en bak frambena) og bånd. Det gjorde vi helt fra vår katt var en kattunge. Ikke kjekt om katten tar en lengre avstikker når man gjør strandhugg!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd! :) Katten blir nok med i båten til sommeren :) Da slipper hun å være "aleine" i 3 uker hjemme. Jeg har noen som kunne passet på henne for oss, men tror ikke fruen synes det er så greit å dra fra katten i 3 uker.

Det er jo så enkelt som å ta med kattedo, kattebur, klorestativ, redningsvest og et halsbånd :thumbsup:

 

Da tror jeg båtferien er reddet nok en gang :)

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt med oss våre to Ragdoll katter de to siste feriene. Sist sommer var vi ute i 6 uker. De stortrives (ser det nå ut som da) :yesnod:

Hannkatten er nok litt skeptisk, men hunnkatten spaserer helst rundt på dollborda og er veldig nysgjerrig. Skal nevnes at begge kattene har gått over bord noen ganger, men de er flinke til å svømme. Ramler de over bord er det derimot viktig at man kjapt får huket tak i de, for da er de ganske så skremt og kan fly langt inn på land.. Er og en fordel for kattene at man kan legge til på små holmer/øyer. Da kan de gå fritt rundt uten bånd. Dokassa plasserer vi i akterlugaren. Et annet tips: Klipp ned klørne!! Ikke noe særlig når de kvesser klørne på skaiputer :headbang:

Tormod Beichmann

Link to post
Share on other sites

Det er jo så enkelt som å ta med kattedo, kattebur, klorestativ, redningsvest og et halsbånd :thumbsup:

 

Redningsvest på en katt som ikke er vant med det...? Lykke til *knis*

Lenger opp var det en som hadde kjøpt inn en hov. Et bedre alternativ om du spør meg.

 

Jeg har enda til gode å snakke med noen som har katt ombord som vurderer å la katten være hjemme på neste ferie.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi bor fremdeles ombord og har fremdeles kattebeistet. Lengste turen var nonstop bergen-horten på sensommeren i fjor. Det tok 48 timer. Når vi kom fram gikk det mindre enn en halvtime før han knerta den første fuglen. Så hvis noen syns at fuglelivet er litt svakt i horten for tiden, så vet dere hvorfor...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Så hvis noen syns at fuglelivet er litt svakt i horten for tiden, så vet dere hvorfor...

 

Flinke pusen. Skulle vært flere måkefangere i nærheten av flytende ferieboliger.

Nå sa du vel ingenting om at det var måke den knærta, men det må da være mulig å avle frem måkeknertere.

(Synes forøvrig at måker er staselige og pene dyr, men liker dårlig havner der de er overrepresentert. Malmøya tror jeg egentlig er et gedigent måketoalett)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde med oss katt ombord en del ganger før, men nå er det som oftest alltid noen hjemme som kan se til katten i ferier osv. Katter svømmer som bare det :) Pusekatten trivdes godt, men man merket behovet for at den trengte å jakte og røre litt på seg etter flere uker med sjøgang! På slutten av en 2 ukers tur hoppet den i land så fort vi nærmet oss en holme og ble der en god stund før hun returnerte :)

Når vi var i havn hoppet den gjerne i land og spaserte på bryggene blant folk :) Hun likte godt å sitte på ene daviteren og se ned i vannet når det nærmet seg kvelden :)

 

 

bilder046.jpg

 

Picture019.jpg

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...