Jump to content

Plastpest, slurv eller støpe feil, hva kan dette være

Even42

Recommended Posts

Hei, har brukt noen timer på sjark prosjektet og først nå har jeg faktisk renset kjølen mot bauen for å få vekk 40 år med dritt og få bort lukt. også da oppdaget jeg noe helt fremme i bauen som jeg lurte på om jeg burde være bekymret over. Nesten som store '' flak '' som har løsnet  eller som har sprekt opp i glassfiberen Båten er hjemmelaget på 70 tallet en gang og har funnet mange andre kjønnhets feil. 

Båten har på en måte 2 lag med glassfiber da den er støpt rundt armering jern og hønse netting. Glassfiber på utsiden har jeg gått gjennom nøye (med hammer) og har over vannlinjen pusset helt ned. 

IMG_20190715_110801.jpg

IMG_20190715_110741.jpg

IMG_20190715_110758.jpg

IMG_20190715_110842.jpg

Armeringsjern og hønsenetting?? Pussig metode. Det er vel uansett sannsynlig at du har flere typer feil i skroget. Men at du har feil i skroget behøver ikke å bety at det er dårlig. Det kommer jo an på hva hvor robust det er laget. 

Så, med forbehold:

Even42 skrev 34 minutter siden:

Nesten som store '' flak '' som har løsnet  eller som har sprekt opp i glassfiberen

Slike flak ville jeg slipt vekk og inn på friskt laminat. Disse flakene må uansett bort for å få kontroll på tilstanden av laminatet. 

Båten er hjemmelaget på 70 tallet en gang og har funnet mange andre kjønnhets feil. 

De skal du passe deg for. Kjønnhetsfeil fra 70 tallet er ikke til å spøke med :giggle: (Obs: ironi!)

IMG_20190715_110741.jpg.3c38f9b64732409518c5f74e5607d7a7.jpgIMG_20190715_110842.jpg.3c5784de0b5f3e78824c70a9914c0582.jpg

På det øverste bildet ser det ut som om det stikker ut "buster" av glassfiber som ikke er rullet ut. Dette har i prinsippet liten praktisk betydning og er bare å slipe vekk. Det som ville bekymret meg mer er at slik slurv sier litt om den som har bygget båten. Hvor mye mer er det da slurvet på ikke synlige steder? På den annen side, hvis båten har vært i bruk siden 70 tallet har den jo i stor grad vist seg å være god nok. 

På det andre bildet ser det ut som om du har luftbobler i laminatet som ikke er rullet ut. Litt pussig at det ser så knudrete ut. Hvis det er plastpest er det, eller har vært, væske i disse kulene. 

Og til slutt, står det vann i bunn eller er det fylt opp med polyester?

Hønsenetting og jernet er vel kjennetegnet på denne da den er så rillete i glassfiber på utsiden

Båten har vært i profesjonelt fiske (har jeg blitt fortalt).  Og kom på at for en del år siden så hadde båten slitt seg løs under en storm og fått store skader som blei profesjonelt fikset på et verksted, kan dette være noe gammelt fra den tid? Men det var bak på båten. Men kan kanskje kommet noe fremme. 

Kommer ikke til med noe verktøy helt fremme for å pusse vekk, noen tips? 

Båten har vært fult med vann  og etter jeg støvsuge vekk alt vann så tok det noen minutter så var det vann i igjen som har rent ut av de sprekkene og motor olje som har lagt i kjølen. 

Og hva mener du med de aller siste du skreiv? 

Finnes ikke gelcoat noen steder som jeg vet om.

Har null erfaring innafor dette.

Har noe liggnene '' skade '' lengre bakover men de er såpass '' perfekte'' runninger som ser menneskeskapt ut for en egenskap jeg ikke helt vet hva kan være. 

Even42 skrev 41 minutter siden:

Kommer ikke til med noe verktøy helt fremme for å pusse vekk, noen tips? 

Vanskelig å si uten å ha vært ombord, men en nesesliper, eller power file som de kaller den over dammen, kan være en mulighet.  

Even42 skrev 41 minutter siden:

g hva mener du med de aller siste du skreiv? 

Finnes ikke gelcoat noen steder som jeg vet om.

Jeg mente om det er fylt opp med flytende polyester i bunn, eller om det er vann som ses på bildene. Gelcoat har jeg ikke sagt noe om.

Komodo skrev 43 minutter siden:

Vanskelig å si uten å ha vært ombord, men en nesesliper, eller power file som de kaller den over dammen, kan være en mulighet.  

Jeg mente om det er fylt opp med flytende polyester i bunn, eller om det er vann som ses på bildene. Gelcoat har jeg ikke sagt noe om.

Bare vann 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...