pebbe Startet 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2019 Hei! Jeg har valgt å kjøpe rimelige tau fra Biltema med relativt grove dimensjoner til fordel for dyrere tau. Tanken har da vært å heller skifte tau oftere når de slites. Ferielastet båt anslår jeg veier rundt åtte tonn. I forrige uke lå vi noen dager i Kragerø hvor vi var litt utsatt for bølger fra trafikken utenfor (den lille havnen i øst, for de som er kjent). Jeg lå ute med fire liner med Biltema sine Forsheda-kopier av strekkavlastere. Noen 18mm andre 16mm. Fortøyningen forut var 18mm og har rett og slett røket. Tauet er litt over ett år gammelt. Hvis jeg ikke husker feil oppgir Biltema bruddstyrken å være 3500kg for det aktuelle tauet. Kanskje er det for svakt for min båt? Jeg har tenkt at det er tilstrekkelig når jeg normalt bruker fire liner i land... Er tau fra Biltema generelt svake, eller er dette noe jeg må forvente uansett produsent? Kanskje må det ha vært en skade på tauet allerede, men det har jeg i så fall ikke sett selv. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Nå er du på viddene i mine øyne. Den skaden du har på ditt tau er gnag og har absolutt ikke noe med styrke å gjøre. Her har du vel oversett en skarp kant, og det kan ikke Biltema noe for.... Baluba veier kun 6T ferielastet og fikk komplett tauutrustning i 2009 fra samme varehus som dine tau ble kjøpt, de viser ikke antydning til slitasje på de 10 årene... men som nevnt, en 2T lettere båt men jeg ser meg godt rundt etter skarpe kanter. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Har Biltema tau og de har vart i maaange år nå uten problem. Dog kun en skjergåårdsjeep men betydelig tynnere da... Null problem. Tror det bruddet må skyldes gnag... Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 dieselfan skrev 4 minutter siden: Nå er du på viddene i mine øyne. Den skaden du har på ditt tau er gnag og har absolutt ikke noe med styrke å gjøre. Her har du vel oversett en skarp kant, og det kan ikke Biltema noe for.... Baluba veier kun 6T ferielastet og fikk komplett tauutrustning i 2009 fra samme varehus som dine tau ble kjøpt, de viser ikke antydning til slitasje på de 10 årene... men som nevnt, en 2T lettere båt men jeg ser meg godt rundt etter skarpe kanter. Takk for svar. Er nok mekanisk slitasje ja, men det rare her er at bruddpunktet ikke var i nærheten av øyet jeg var fortøyd til. Har sikkert vært et rift fra tidligere som ikke ble ordentlig synlig nå før tauet ble strukket mye. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
lasmarquezas Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Jeg har fortøyd mine 13 tonn med grove tau fra Biltema. Ingen tegn til slitasje. Ut fra bildene dine ser det ut som nevnt ovenfor at det er gnag mot noe halvskarpt. Prøv å ettergå hva dette kan være, for jeg tror ikke dette kan dreie seg om brudd pga overbelastning. Nyt ferien videre! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Du var der, du har 99 ganger bedre forutsetning enn meg for å fastslå årsaken selv om jeg tilfeldigvis også var i Kirkebukta forrige torsdag... Det er mye rotesjø i den bukta og vinden dreier og når ferjene kommer og går så er tøft å være tau og det er krevende å fortøye. Det kan ha ligget en annen båt på tauet ditt en stund... Min ærlige mening er at jeg ville hatt meget sterke bevis på at det vi ser på bildet skyldes dårlig kvalitet før jeg hadde hengt ut en Leverandør på Forumet. Tråden din burde i mine øyne heller hatt tittelen: Skade på tauverk i fortøyning - hva i all verden har skjedd ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Det ser ut som gnaging og varmgang, ikke noe galt med Biltema tauet. Er det skade på to tau ? Kan de ha gnisset mot hverandre? Redigert 15.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Mekanisk slitasje på tau har ikke noe med kvalitet å gjøre... Jeg har begge deler ombord her...dyre tau og er par Biltema slik du viser på bildet... du kan trygt kjøpe Biltema videre... Vi ligger i uthavn nå.. Som bilde viser, det er lett å få gnag/filing på tauet...så sjekk det med jevne mellomrom... Redigert 15.Juli.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Takk - da fortsetter jeg å bruke de uten å nøle :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Klipp armene av en skjorte/ genser og tre på når en ligger på plasser det blir gnaging på tau. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Tidligere hadde BT egne "stoffgreier" med borrelås og noen tråder man kunne tre over for å unngå gnag, men har ikke funnet de igjen de siste par årene. Har samme taua selv og syns de holder godt. Men syns de er noe for glatte ifht knuter og føler meg ikke trygg på samme måten som med andre tau ifht om en knute skal holde. Må som regel slå ett stikk ekstra for å føle meg helt trygg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Roger jo skrev 10 minutter siden: Klipp armene av en skjorte/ genser og tre på når en ligger på plasser det blir gnaging på tau. ...du som er ute i all slags vær Roger Jo trenger armene... skal jeg stikke bortom med et par meter med trykkluftslange? for fjellboring av typen lett, den er armert med Aramid (det som mange kaller for kevlar) den er ø25 og lett og føyelig og kan lakkes i fancy farge... ,men viktigst den er utrolig slitesterk Redigert 15.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Pinkvin skrev 5 minutter siden: Har samme taua selv og syns de holder godt. Men syns de er noe for glatte ifht knuter og føler meg ikke trygg på samme måten som med andre tau ifht om en knute skal holde. Må som regel slå ett stikk ekstra for å føle meg helt trygg. Pålestikk går aldri opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) dieselfan skrev 29 minutter siden: . for fjellboring av typen lett, den er armert med Aramid (det som mange kaller for kevlar) den er ø25 og lett og føyelig og kan lakkes i fancy farge... Takker for tilbudet men avstår da det er litt lang vei for levering nå og kunsten er vel å fortøye uten å få de gnagepunktene. Redigert 15.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Pinkvin skrev 56 minutter siden: ... føler meg ikke trygg på samme måten som med andre tau ifht om en knute skal holde. Slå en knop istedet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Roger jo skrev 49 minutter siden: Pålestikk går aldri opp. Hvorfor er den bannlyst fra klatremiljøet da? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Jannmar Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Tauene er polyester. Polyester har høy bruddstyrke. men tåler ikke særlig høy varme. Om tauene ligger lenge og "gnager", selv mot en glatt avrundet kant, oppstår det etter hvert friksjonsvarme. Ikke bra. Om slik "gnaging ikke er til å unngå, så tre en plastlange eller noe annet høvelig over slangen i det aktuelle området. Dette gjelder polyestertau fra alle leverandører. Redigert 15.Juli.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) @ enslagsgjest Det får du spørre klatrere om, jeg klatrer bare i masta og der bruker jeg stige og sele som sikring. Har enda ikke hørt om en båt som er fortøyd med Pålestikk som har løsnet. Lager du Pålestikk på bukta av et tau har du en båtsmanns-stol som er brukt til å fire ned personer siden tauet var oppfunnet. Redigert 15.Juli.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) enslagsgjest skrev 53 minutter siden: Hvorfor er den bannlyst fra klatremiljøet da? Jeg tror klatrere pleier å bruke 8-tallsknop først og fremst for at det er veldig lett å se at den er knyttet rett. Den er kanskje litt sterkere enn vanlig pålestikk? Jeg bruker av og til denne varianten. Den skal være sterkere enn den vanlige: Er forresten godt fornøyd med tau fra Biltema Redigert 15.Juli.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Da jeg var guttunge og gikk i speideren lærte jeg meg de fleste vanligste knutene/knopene. Her blir min brorfiret ned en skrent sittende i et dobbelt pålestikk (den ene løkken under armene og den andre sitter han i). Ikke akkurat fjellklatring, men? Redigert 15.Juli.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Timmeeh Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Roger jo skrev 38 minutter siden: @ enslagsgjest Det får du spørre klatrere om, jeg klatrer bare i masta og der bruker jeg stige og sele som sikring. Har enda ikke hørt om en båt som er fortøyd med Pålestikk som har løsnet. Lager du Pålestikk på bukta av et tau har du en båtsmanns-stol som er brukt til å fire ned personer siden tauet var oppfunnet. Et pålestikk er jo ingen problem sålenge det holdes stramt. Problemet med glatte tau er jo at de kan lirkes løs hvis det ligger å jokkes med. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 (redigert) Åttetallsknop er lett å lære og inspisere. Alle som har hatt befatning med fjellklatring kan den, de som har litt mer erfaring med klarting kan se om den er rett i fra øyekroken. Den sitter som støpt med en enkel sikring. Men er den brukt, som i "man ramlet ned og strammet den", så kan den låse seg. Såpass låst at den kan være umulig å få løs uten kniv. Triks finnes, men kniv er stort sett svaret. Så kan man vel si det motsatte om pålestikk. Brukes glatte tau kan den løsne dersom den ikke holdes stram. Den er lett å få løs selv om den har vært stram. Pålestikk er mer avansert, men gjort rett er den like sikker som en åttetallsknop. Redigert 15.Juli.2019 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Etter min mening er dette Åttetallsløkke. Og dette dobbelt pålestikk http://knots3d.com/knots/no_no/58/dobbel-pålestikk Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ivar Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hvorfor er den bannlyst fra klatremiljøet da? Fordi åttetall er bedre egnet til sikring - den tåler bedre drag "i feil retning" om det kommer noen å fester tau i ei eksisterende løkke Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Dette var det jeg i sin tid lærte som dobbelt pålestikk i speideren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.