scardeep Svart 3.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Vi regner med å bli stående i Berlevåg nå kanskje til tirsdag bare for å vente over det være som kommer. Vi synes vi er flinke med 1 meters bølger og har ikke lyst å strekke det ut... Kl 22:00 ankommer hurtigruta, vi tar en bilpanseret til da så skal vi se på innseiling:) Link to post
Brigg Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 scardeep skrev 43 minutter siden: Det var noen som nevnte at heksemuseum ligger på fastland men den fant vi på øya Beklager, jeg tar kritikk for denne. Dette museet har kommet etter jeg var i Vardø sist, og jeg oppfattet av mediedekningen under åpningen at det lå på fastlandsiden. Den ytre moloen i Berlevåg er spesiell, består av betongelementer som etter husken kalles tripoder. Er vist eneste byggemetoden som klarer å stå mot naturkreftene. Så vidt jeg vet er dette den eneste moloen i Norge som er bygget på denne måten. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 3.August.2019 Link til dette innlegget Svart 3.August.2019 Tetrapod er korrekt navn på betongelementene i moloen. http://www.travel-finnmark.no/tetrapoder-mot-nordishavet-i-berlevag/ Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
scardeep Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Opplever oljesøl, virker at den sprutes ved høy turtall. Ingen lekkasje ved stillestående. På venstre side av motor. Jeg mistenker peilepinnerør... noen som har opplevd lignende? Hva er måten den er feste inn i blokk? Der ingen andre plasser den km komme i en slik måte... Link to post
Brigg Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Alternativt fra sladrehullet under ladeluftkjøleren? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
scardeep Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 oljesøl skal sjekkes nærmere i morn. Vi ligger værfast i Berlevåg frem til tirsdag. Søndag i dag. To netter til. Berlevåg - for en fantastisk fiskevær! Flere har kommentert moloen. Og den er et kunstverk i seg selv. Skal ikke skrive det dere kan Google opp selv om historikk og lignende, men anbefaler å sjekke ut! Vi gikk innom museum og så på et kort film om moloen, muligens den ligger på YouTube men det vet jeg ikke. Vi vandret på østsiden av Berlevåg i dag og gikk ut på ytterste moloen. Å kjenne havet puste inn mens man står og ser utover og tar imot dønninger som brytes opp disse betongskapninger er noe veldig spesielt. Berlevåg skal få tømmer opp for alt de har gjort for å ivareta fiskevær! Anlegg her er super! Nye flytebrygger, strøm, camping 100 m unna med dusj og vaskmuligjeter. Havna jobber med sitt eget dusj og vask anlegg foreløpig. Gunna syntes det var nok lit mange døde måker rundt om kring, men ift antall levende måker de har så er det heeeeelt greit. Vi fant en måke som var nylig død. Vi skulle sjekke om den var død av plast den spiste. Vi åpnet magen... For vår glede og overaskelse så fant vi ingen plast og kunne konkludere at den var død av sult og kreft som tok halspartiet på den. Skulle prøve å kaste litt sluk fra moloen men det var ingen napp og vi vandret tilbake med hodebry hva skal bi ha til middag. Tok ikke mange minutter før planen var på plass! Vi tok strakeste vei til kai ved fiskemottak. Artur var nettopp ferdig med å levere inn fisk. Han kom inn tilbake fra havs etter 8 timers bakking hjemover! De var på fiske tur omtrent 70-100nautiske rett ut til havs på dybde av ca 350m. Han var veldig fornøyd med linefangs av blåkveite, steinbit, torsk og sikkert noe annet... han spanderte oss en passe stor torsk og fikk med oss par fiksehistorier Som var litt vanskelig til å tro men veldig hyggelig å høre :) han ga oss retning der puben på byen er og der skulle det være god pizza sa han. Med ferskeste torsken man kan ha, gikk vi tilbake om bord for å nyte middag. Det smakte godt! i morgen er tanking, fylling vann og småmekk på agenda. Muligens. Vi får oss en tur til noe nærtliggende topp. Vi få se... vi er i Berlevåg til Tirsdag, og det er vi veldig happy for. Link to post
-morten- Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 On 8/3/2019 at 9:35 PM, Brigg said: Beklager, jeg tar kritikk for denne. Dette museet har kommet etter jeg var i Vardø sist, og jeg oppfattet av mediedekningen under åpningen at det lå på fastlandsiden. Den ytre moloen i Berlevåg er spesiell, består av betongelementer som etter husken kalles tripoder. Er vist eneste byggemetoden som klarer å stå mot naturkreftene. Så vidt jeg vet er dette den eneste moloen i Norge som er bygget på denne måten. Eller gjøre som på Andøya, der er det dobbel molo Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
scardeep Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 ser at post fra mobilen ble ikke lagt inn. prøver på nytt... Dagen i går gikk på å innspissere motorrom og sjekke oljesøl jeg fant. Gutta og kona tok en tur i næromrpde i mens. Det jeg fant ut at det er nok med at oljepinne er ikke helt ned i røret sitt så kommer det en del oljesprut fra peilepinnerør opp og jeg kan tenke meg at det er enda mer når man går i bølger og dønninger når båten håpper/faller/slår/lener osv mens man er ut i Barenshavet :) Så jeg festa pinnen fast i posisjon for neste etappe for å sjekke. kommer tilbake om resultat. Tanking må gå gjennom Berlevåg havnevesen dersom man har ikke en "lokal" magnetisk brikke. tRingte havnesjef og vi ble enige å møtes kl 08:30 dagen etter for at jeg kunne fylle på diesel. Kvelden gikk for å sjekke alle mulige kilder for værmelding. Kroppen var moden for reise videre. Vi sjekker: pent.no ( med yr.no inkludert) windy.com (vind, bølger) barentswatch.no (for bølger i angitte strekninger) så hører vi på værmelding på VHF. Vi så at været var lunere mot kvelden i dag og vi planla avreise i ettermiddag for å krysse Tanafjord. Så kom kom morgen i dag. For vår hyggelig overaskelse så vi RS Peter Henry Von Koss parkert på samme flytebryggeanlegg :) Da kom tanken om å rope de opp på radio og høre om erfaring samt få bekreftelse at vi har tenkt riktig. Gjort som tenkt og vi var innvitert om bord for videre samtale. Gutta fikk prøvesitte i den største båten til RS mens jeg fikk "skravle" forhold "der ute". Vi fikk beskjed om at sjøen blir ikke roligere enn den er nå selv om vind dabber av. Vi skulle holde oss på 100meters dybde, dvs. et stykke unna land! De skulle også samme vei senere på dagen så om vi reiser straks så kommer de til å hente oss inn. Det ga oss mer selvtillit og tryghet. Vi var klare! siste kjapp tur innom matbutikk og vi var på vei ut. ja, glemte å si at ferskvann får man ved dampskipskaia som di kaller, eller Hurtigrutakaia som ligger mellom indre og ytre moloer. Tja, litt usikker hvordan jeg skal beskrive opplevelsen av å gå ut rett mot dønninger som kommer fra Barenshavet og du må gå ut først noen nautiske mil ut i 20-30m dybde... Det var i hvert fall noe nytt for oss. Høye dønninger, vi forsvant mellom bølgene helt og følte oss ganske høyt oppe da vi ble hevet opp :) Det var lett å ta panikk men vi klarta å holde magemusklene stramme og vi brukte omtrent en kort time ret ut av Berlevog mot nord-øst før vi kunne snu mot vest. Dønninger ble mindre og havet mer gjevn om man kan si sånt :) Vi kjørte på 200meters dybde, til venstre kunne vi se land i horisonten og til høyre kunne vi observere fiskebåtene i felt. Så sto vi ute og med sovende barn gikk vi vest. Vi bestemte oss for å droppe Gamvik og gå rett til Mehamn. Nordkinnhalvøy er spesiell med Sletness og Kinnarodden som stikker ut i sjøen og du må gå lenre ut for å ikke havne i kaos av sjøen som kommer fra nord og treffer 30 meter rett fra 200m, så kommer selve land og rullene sjø til bake... De som liker action kan sikkert finne glede i det. vi måtte kjøre rundt Slettness i denne etappen. Vi holdt langt ut, der havet var på 200meter og vi synes det gikk greit. Værvarsel sa 1,5meters bølger med 6-8ms fra nordøst. Innseiling i Mehamn var like spesiell som utseiling av Berlevåg var. Dybden går fra 200 rett opp til 30 meter og alle den vannmassen som kommer fra nord skal opp på "platå" og da ruller det gode dønninger. Denne gangen måtte vi rulle med de... Farten gikk fra 9 knop til 16 knop bare ved å komme seg riktig på dønning. Sørfing med 25fots båt kan være gøy fant jeg ut :) På vei i Mehamn kjørte RS Peter Henry forbi oss. Dholder fart på 23-24 knop og båten demmes spruter mer sjø bak seg enn det spruter forran! Artig å se. Vi tar natta i Mehamn og er klare for vår siste etappe med Barens som nærmeste nabo i morgen. I morgen skal vi sikte mot Honningsvåg... I natt parkerte på flytebrygge bak RS Peter Henry og såver trygt. kapteinen mente at vi for "kose" oss i morgen med siste etappe og alt etter det blir "bare peanuts" :) I Mehamn finner mann Bunker oil stasjon som skal ta vanlig kort, det sjekkes i morgen før avreise. Ferskvann er det på brygga men man må få tak i nøkkel får å åpne kran i bua. Det skak RS hjelpe oss ved behov. Flytebrygga er ny og det planlegges to slike till. Strøm står det her også. Vi er fornøyd! p.s. legger bilder fra mobilen som egget innlegg.... Link to post
Komodo Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Utrolig artig å lese skildringene dine fra denne turen! Som @Brigg også har påpekt er jo dette hvite flekker på kartet i baatplassen sammenheng. Pøs på med bilder og beskrivelser, det setter vi pris på Litt ekstra artig å lese dette sett i lys av at vi ligger 10 minutter fra Svenskegrensa i syd akkurat nå. Stort sett så langt unna det går an å komme i dette landet Men: scardeep skrev 20 minutter siden: Det jeg fant ut at det er nok med at oljepinne er ikke helt ned i røret sitt så kommer det en del oljesprut fra peilepinnerør ... Kan det være at du har gjennomslag i motoren tro? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
moloko Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Kjempeflott å få ta del i turen, @scardeep! Tusen takk, og god tur videre! Link to post
Captain Chaos Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 For en flott tråd. Dette er den beste tråden her på BP på lenge. Elsker reisebeskrivelser, og denne er meget bra!! Høne, øl og hornmusikk! Link to post
-morten- Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Enig! flott tråd! Selv har jeg gått en god del på Finnmarkskysten med MTB og bølgeforholdene kan være en utfordring for småbåter.. gammelsjøen kunne vare i 5-6 dager. Noen ganger med bølgelengdepå flere hundre meter! Noen ganger kom det brytende husvegger, og jeg tenkte mang en gang at dette er ikke er noe greit noe sted for småbåt! Om det er fin natur kan diskuteres, men spessielt er det. Masse trivelige steder og trivelig folk ihvertfal! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
scardeep Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 7. august våkna vi opp i Mehamn med en klar plan – ta den siste etappen i åpen sjø før vi treffer innenskjærs. Jeg må innrømme at jeg så veldig stor betydning i å gå rundt Nordkapp men etter å ha gått hele Øst-Finnmark i det åpnet synes jeg at det blir nok å vinke til den på vei inn til Honningsvåg. Den bør vi vel se over vår styrbord… Vi kjører med 100 liter diesel i reserve kanner. Jeg brukte det opp for å fylle tanken 100% og brukte ikke mer tid til å se hvordan opplegg i Mehamn for tanking var. RS gutta km ut på kaia rett da vi gikk fra kai. De skulle samme vei senere på dagen, så sannsynligheten var at de skulle kjøre forbi. Det nok en gang sa hvor fasinerte de var over at vi setter ut ferie i å kjøre fritidsbåt i «her oppe». Da slo det meg at i hele denne strekka har vi truffet kun 2 seilbåter som var på tur. Den ene kom til Kirkenes dagen før vår avreise og den andre ankom Berlevåg rett før vi dro. Thats it! Det er båter som bruker av lokale til hytter, fiske og kos men det er langt i fra stor fritidsbåt aktivitet i Øst-Finnmark. Husker det ene året hadde jeg 200 motortimer i båt ila sesongen og det var sikkert rekord for hele Sør Varanger… Båter stort sett settes ut, brukes til vinterfiske (da dem fisker fisk for å fryse ned for vinter) og for par turer, kanskje… Litt trist for det fins fine plasser her. Men folk, virker sånt, er mer vendt mot land. Ok ok, sjøen er brutal men det fins mange fine dager å bruke båt! Beklager det var en liten avsporing. Så tilbake til avreise Mehamn! Erfaring med plassen kan konkluderes til at de er på vei til å bygge nytt og solid anlegg. Det er hyggelig å besøke RS stasjonerings havn, de har ikke dusj eller vaske muligheter, ellers var det helt greit. Veldig stille havn! Butikk i byen. Mens utestedene var stengt så ingen oversikt på de. Vi måtte igjen lang ut for å komme oss på 100 meters dybde. Vi grua oss litt for dønninger men fort fant vi ut at det verste hadde vi dagen før. Bølgene ift værmeldinga ar 1-1,5m. Men når du forsvinner ut av horisånten med hele båten i mellom dønningene så begynner du å tvile over værmeldinga. Det blåste kanskje 3-5ms nord øst. Helt ok. Vi kom oss rett ut av Mehamn til ca 80-100meters dybde og mer så jeg ingen vits å dra så begynte vi å dra kurs rundt neset og ned mot Honningsvåg. Helt siden vi avreiste Kirkenes har vi ikke sett sol. Overskyet hele tiden og vi er glad at det ikke bøtter, men luft er fuktig. Ofte kunne vi ikke se land pga skyer som ligger så lavt selv om sikt foran båt var grei. Dagen i dag var litt mer klar, skyene hang litt høyere og vi kunne nyte fjellveggene. Etterhvert kunne vi vinke også til Nordkapp veggen. Og det holdt, ingen sentimenter og ingen kråps ønsket til å ta turen rundt heller. Vi gikk rett mot Honningsvåg. På vei så vi flere fiskeskøyter og ble henta inn av en eller annen båt markert med tydelig norsk flagg teinet på skrog og med kongelig krone på pipa. Vi begge gikk med ganske store dønninger men det var litt artig å følge hvordan de ble kasta opp og akter ble slengt sideveis mens vi sørfa med båt nedover dønninger. Etter hvert kom også RS Peter Henry forbi oss. Jo nærmere Honningsvåg vi kom jo flere fiskebåter dukka opp. Det var som å komme inn i sivilisasjon på nytt! Vi var ikke alene på havet lenger! Med stor smil gikk siste nautiske i 15 knop og sjøen var fin og rolig. Rett før innseiling Honningsvåg spåtta jeg mye sjøfugl på en plass og ut fra sjøfiske erfaring ble det bestemt at der skal vi finne vår middag :) Gutta fikk endelig fiske og det var mye glede for mann kunne stå ute på akterdekk uten å bli slengt fra side til side. Vi kunne alle være ute. Ingen måtte ligge lenger :) Det ble minst en sei på hver kast og vi har nå fersk file til par dager… Honningsvåg – ved ankomst ønska vi Hurtigruta god tur videre og vi seilte inn. Vi har vært her med bil. Men å ankomme byen fra sjøen er noe annerledes. Vi fant ledig kaiplass, midt i sentrum på flytebrygge. Strøm var på plass også. Mangler ferskvann. Håp om å finne anledning for å ta dusj var også knust. Vaskemuligheter er bare å glemme …. Så ja, vi er fornøyd men kunne hatt mer på en så stor plass. Og her må jeg bruke anledning til å skryte at Kirkenes småbåtforening. Der finner du kaiplass, strøm, vann, tanking bestemte dager og du får tilgang til dusj, vaskemaskin og klubblokaler. Begynner å være stolt av hjemhavn til Britney! Så velkommen på besøk! Honningsvåg ligger lunt til, havna er stille. Du er midt i sentrum av byen. Vi rakk en topptur allerede. Ved ankomst ble det selvfølgelig feiring med ankerdram og pizza om bord. Vi er glad til å ha Barens bak oss. Den ga oss mange nye erfaringer som vi tar med oss videre. Men kroppene er lettere bare av tanken at vi skal innenskjærs videre. Nå kan ferie virkelig starte på en måte… I morgen skal vi tanke og reise videre. Litt usikre hvor skal vi avslutte etappen , men vi ser for oss kjøring på morgen og i ettermiddag med benstrekk midt på dagen. Kjøre innenskjærs er noe nytt for oss så vi må hente litt erfaring før vi kan virkelig begynne å kunne planlegge. Hører om mye strøm gjennom noen av åpninger blant annet så vi gleder oss til noe nytt igjen! Link to post
scardeep Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Så var det obligatorisk selfi med Nordkapp i horisonten :) Link to post
moloko Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Virkelig flott, tusen takk for gode skriverier og fine bilder! Link to post
scardeep Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Glemte å nevne - i Honningsvåg kan vi endelig igjen se trær! Det har vi savnet helt siden vi reiste fra Kirkenes! Link to post
LALUNA II Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Gøy å følge dere på denne turen ...stå på videre Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
scardeep Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Tanking på Honningsvåg er lett med Minol drivstoffkort! Ferskvann fant vi ved RS kontorkaia. God kaffe og fersk bakst kjøpte vi hos en lokal og meget dyktig baker! Nå går vi mot Måsøy... Anna ankom havna mens vi sov. Nydelig båt! Bærer rusisk flagg så jeg antar de kom samme vei som vi :) Link to post
-morten- Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Når dere passerer Havøysund får dere litt mer skjerma farvann Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
scardeep Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Noen som vet om hvithval Hvladimir er fortsatt i Hammerfest? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Siste jeg hørte var at den var trukket litt inn i fjordene, men det er en uke siden Endelig ble det Bobåt Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg har lest att den er tilbake i Murmansk for å avlegge rapport ! kult å se alle bilder fra Honningsvåg, Berlevåg etc......... S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn