Chilli Solbris Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 Forsiktig med været!?? Vi skal følge dere hele veien nedover kysten! Godt dere har skikkelig mannskap!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 15.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 Passerte dere for noen tiner siden etter en litt ruskete tur over fra Rørvik. Forholdene var nok noe bedre i dag enn når dere gikk i går, men det ble vel slitsomt i lengden over Folda. Kjente tendenser til sjøsyke for første gang når jeg sitter ved roret, så da var det bare å sette nesa inn i skjærgården. Ikke noe særlig å bli sjøsjuk når man er alene. nå nærmer jeg meg Hidra. Tenker det blir Ringholmen eller Kr Sund i kveld riktig god tur videre ? Mvh. SAP Link to post
scardeep Svart 15.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2022 @sap_2000 god tyr videre til deg også! Ser ut at du holder litt mer tempo enn oss ? vi er ved Stokkøya i dag. Få se hva morgen dagen bringer! Link to post
scardeep Svart 16.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 15. juli Selv om vi hadde mange fine turplaner for i dag ble det en meget rolig start på dagen. Vi måtte ingen vei. Merkelig hvor koselig det kan være i en ellers trang båt… Kl var ca 14:00 da vi endelig krabba oss ut av båten på land for å se litt nærmere rundt oss. Gikk innom lokal Spar butikk, handla litt mat. Ingen hadde særlig stort behov å gå noe topptur i dag. Mest sannsynlig så ble det behov for en rolig dag etter gårsdagens etappe. Vi vandra langs kai ut på øya. Skulle ytterst for å se/kjenne på sjøen. Da vi kom helt ut på spissen kunne vi observere at vinden har tatt av og at sjøen er veldig rolig. Kort sjekk i Windy og vi fant fort ut at vi har en lomme med god vær nå og vi kan komme inn til Stokksund som var bare 10 nautiske unna. Mannskap returnerte i båten og kasta tauene for en kort etappe videre. Plan om å ligge over flere dager i samme havn ble avkortet. Per nå har vi ikke hatt lengre opphold i samme havn enn 1 overnatting. Seilas var virkelig en rolig ferd i en times tid før vi seilte inn i Stokksundet. Prøvde å fiske underveis – ingen napp… Være var grått, regnbyger rundt oss, par av de måtte vi også krysse. Det var flere alternativer for hvilken gjestehavn skulle vi velge. Vi gikk inn på nordøst siden av Stokkøya. Svingte innom Kuringvågen Marina for å se litt før vi satte kurs langs sørvest sida av Støkkøya til vi kom inn i Sossvika. Vi hadde lyst å sjekke ut Hosnasand strand, samt vurdere overnatting på Stokkøya Strandhotell. Kai anlegg var tom for gjestbåter. Så rikelig med plass. Selve havn er veldig utsatt for vestavind som vi har om dagen. Vi parkerte båten og gikk på tur. Inspiserte fasiliteter på servicehuset. Der var alt man trengte utenom tørketrommel. Ingen tanking i havna heller. Vi rusla videre til Hosnasand. Laaaang og fin sandstrand! Skulle bare hatt mer sol og mindre ving. Selve hotellet fikk vi ikke stor attraksjon til og valgte å gå innom strandbar. Voksne tok en kald ankerdram mens barna fikk servert lokal saft. Satt der en stund og kunne nyte utsikt mot strand der barna lekte og sjøen som rulla inn. Dagen ble avsluttet med selvlagd middag på servicehuset og en film – «Pirates off the Caribian» før vi kryp inn i båten for natta. Det ble ikke noe bedre vær gjennom natta. Var veldig mye vind og bølger som rulla inn i havn og vi var fortøyd rett ved havnaport. Selv om turbulent vær kunne vi ikke bry om mindre – ble god natt for alle. Litt uklart hva neste dagene skal brukes til. Værmelding er ikke noe å glede seg til, men vi gjør best ut av det vi har. Om noen kjenner noe som er vert å besøke så rop gjerne opp. Jeg lurer litt om turen innom Austrått fort er noe å satse på? Må kjøre hele Ørland rundt, men kanskje vi får ikke flere slike mektige kanoner på vei? Hitraområde er vel Norges sjømathjerte, hvor kan vi få smakt på det beste av sjømatsom sendes ut? Har ennå ikke opplevd noe særlig god fiske… Må kjøpe meg en bedre fiskestang med snelle for makrellfiske. Men sliter til å finne et litt mer konkret fiskeutstyr butikk enn et hjørne på lokal Spar butikk. Leser om hetebølge som kommer inn gjennom England mot Norge. Selv om det ble varslet krisetilstand i England – gleder vi oss å kjenne noe av den varmen frem i tid. Link to post
Brigg Svart 16.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2022 Austrått anbefales. Kystfortet med Adolfkanonen er imponerende, og turen dit går dere gjennom Austråttlunden med en spennende natursti. Og om dere er interessert i litt eldre norsk historie kan også Austråttborgen anbefales. Herfra ble Norge styrt en kort periode på 15-1600 tallet. Alt dette ligger i grei gåavstand fra gjestehavna på Austrått. Til og fra Austrått passerer dere Brekstad som har godt utvalg av butikker, helt sikker også for sportsfiske. Men du er klar over at makrell regnes som agn i denne delen av landet? Gjestekai innenfor moloen til venstre for hurtigbåtkaia. Har dere lyst til å prøve skikkelig sjømat anbefaler jeg Ansnes Brygger som ligger NØ på Hitra. Denne restauranten selger mest sjømat av alle restauranter i Norge, påstår i alle fall de som driver den. Gjestekai ved restauranten. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2022 Har ikke så mye å bidra med, så jeg sier bare som Solbris! Chilli Solbris skrev On 14.7.2022 at 0.25: Fantastisk reiseskildring! Virkelig moro å følge dere! En episk reise!?? Chiefengineer skrev On 14.7.2022 at 11.44: Ser at du aktivt gir kidsa oppgaver ombord som styrevakter etc. sånn at de holdes engasjerte og føler de gir et viktig bidrag til seilasen. Sånn sparer du mye underhold på og de lærer en hel masse nyttig. Dette er faktisk et veldig godt poeng! Tror jeg skal bli flinkere til å engasjere ungdommene ombord navigasjon underveis. En glimrende anledning til å lære litt om sjømannskap, sjøveisregler, sjømerker osv. Brigg skrev for 11 timer siden: Men du er klar over at makrell regnes som agn i denne delen av landet? Prøv med dorg eller hekle. Det bør du få tak i nesten hvor som helst. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
scardeep Svart 19.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2022 16. juli Nok en grått dag. For å kompensere dårlig være skulle vi nyte nybakte boller og kaffe hos Stokkøy Bakeri. Kaffen var god men boller virka gårsdagens… Så der ble vi skuffa. Blåste godt. Vi valgte å ta en tur først på linesøybrua for å kjenne på vinden. Veldig artig opplegg med port som åpnes før du for gå/kjøre over brua. Windy viste ikke mer enn 7m/s men det kjentes mer som 12-15m/s. Vi skulle ikke seile noe lang vei i dag så valgte å ta en topptur. Rusla over til Hosnasand og derfa opp til nærmeste topp – Vassahaia. Kunne se omtrent hele Stokkøya rundt. Være ble litt bedre. Kom en glimt av sola til og med. Fra toppen gikk veien tilbake til båten for vi skulle seile tilbake til Kuringvågen. På vei ned sendte jeg epost og booka flytebadstue. Etter flere dager med mye vind og regn var det på tide å hente inn varmen. Ankom Kuringvågen. Hadde håp om å rusle til brua for å hilse på hurtigruta, men det viste seg at Hurtigruta har justert tiden og ankommen 1 tim senere. Akkurat da vi skulle sitte i badstua… Ble 1,5 timers badstue og sjøbading. Der etter - middag på Kuringen Bryggehotel. Nydelig foret. Hovedrett ikke noe imponerende, men vinen smakte godt! På brygga oppsto nesten det en brann i strømstolpen der vi henta strøm. Vi hadde ingen forbruk da, så vi kjente ingen feil, men gutta fra store seilbåter reagerte med en gang for sikringen gikk. Ble litt røyk i stolpen. Vi var redde om det skal utvikle seg til noe større brann… Men sikringen gikk ut på land og service man var på vei. Viste seg at koblinger i stolpen var så dårlig at det begynte å smelte på ledninger i stolpen. Ingen feil fra båtbrukere. Kuringvågen var full av seilbåter. Vi var eneste motorbåt. Generelt, mye seilbåter, men lite motorbåter å treffe i år. Kai anlegg i Kuringvågen er tipp topp. Servicehus med alle fasiliteter! Ingen takning på plass. 17. juli Vi våkner i Kuringvågen. Vinden hadde roet seg ned noe, men fortsatt grått. Værmeldinga var ok for å ta videre seilas så vi spirste frokost og kasta tauene. «Britney» måtte tankes så vi svingte innom Coop bensin stasjon på Stokkøya. Vann var så lavt at jeg kunne ikke kjøre båt inn til tankeanlegg for mindre båter og storkai hadde kanskje 5 meter til dekketopp… Ble 60 liter med kanner. Orket ikke å bære/søle mer enn det var nødvendig. Var nok til dagens etappe. Vi satt kurs mot Brekstad. Dagen etter skal vi besøke Austrått Fort. Seilas var ikke noe spesiell. På vei stoppa jeg underveis og fikk par brukbare sei, 3 makrell og en ok torsk. Endelig fisk om bord! Kort lunsj stopp ved Djupfest ferjekai hos Nes båtklubb. Stekt sei på brødskive smakte godt! Vi ankom Brekstad etter 40 nautiske bak oss for dagens etappe. Hoved gjestekai var full så fant plass ved brygge på høyre side etter innseiling. Traff par hyggelige karer på brygge. Fikk par tips om hva vi skal besøke næremer Kristiansund – Midsuntrappene er ett mål videre i seilas. 18. juli Dagen vi skal til Austrått Fort. Vi begynner med å seile inn til Austrått brygge – overaskende fin kaianlegg! Anbefales! Alle fasiliteter som man skulle trenge. Tanking er også mulig men da må man ringe og avtale. Ellers WC og dusj virka nyrenoverte. Her fra er det kanskje 10 min å gå til fortet. Vi var heldig og kunne bli med første omvisningsgruppe som skulle starte. Fikk en gaida runde gjennom anlegg. Imponerende! Og samtidig tankevekkende. Jeg er bygg ingeniør og kanskje over middels interessert i tekniske detaljer. Ble en del spørsmål til gaiden… EN brutal mekanisk installasjon. Veldig artig at en slik en er åpen for publikum. Ok takk for han vaktmester som klarte å berge aggregatene til anlegg ved å gjøre egen innsats og vedlikeholde anlegge etter nedleggelse og før den ble åpna for vanlige folk. Etter omvisning rusla vi tilbake i båt. Være var fortsatt grått og vi hadde ingen an ønske enn å seile videre. Værmeldinga var ikke perfekt men vi var ikke i det åpne hav så regna med det går nok greit. Destinasjon for i dag skulle være Hopsjøbrygga nord på Hitra. Etappen var lang ikke på grunn av nautiske mil men bølgete fjord. Blåste rett mot oss så vi mått slå gjennom korte men bratte bølgene. I perioder opp over 1meter og noen enkelte virka til å være på 1,5m nivå. Prøvde å krysse først. Det hjalp noe. Heldigvis kunne vi justere kurset vårt litt ved å seile gjennom Knarrlagsundet. Bølgene kom inn da babord-forfra, farten kunne ligge på ca 9-10 knop. Men jegsjøen måtte følges godt med. Plutselig kom disse store og korte – det hjalp da å ta av farten og la båten sige gjennom. Underveis mista vi par sånne og da ble all innhold i skapene liggende på gulve… Barna holdt på å høre lydbok og nesten sovna. Voksne der imot satt på autopilot og hold vakt for større bølger. Knarrlagsundet var et koselig sted. Vi hadde noen nautiske igjen så stopp ble det ikke, men ved å holde fartsgrensa på 5 knop kunne vi observere fin bebyggelse, stort kaianlegg og antydning på koselige omgivelser dersom være er riktig. Videre måtte vi seile motvind til vi kunne runde Dolmøya. Fortsatt store og korte bølger å kjempe mot. Men til slutt havna vi ved Hopsjøbrygga. Var en slitsom etappe, selv om ganske kontrollert. Bølgene var ganske forutsigbare og man kan justere både fart og kurs deretter for å ha det mest behagelig. Før vi snak ned i lugaren ble det stekt torsk til middag – nydelig måltid. Ved brygga var det kun en «storebror» i lag med oss. En Viknes 1030 (eller var det 1080?). Ellers tomt for folk. Servicehus har alle fasiliteter. Nytt renovert her også! Ingen tanking. Og natt! Link to post
scardeep Svart 20.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2022 (redigert) 19. juli God morgen Hopsjøbrygga! Endelig sol og varme, vindstille! Topp stemning om bord. I dag skal vi til Kristiansund så ingen planer for tur på land. Vi skal kun stelle oss rundt, spise frokost, skrive dagbok og starte seilas. Da vi var i Rørvik klarte jeg å rote bort førerkort og bankkortene mine. Det viste seg at den ble funnet av havnavert som spurte en tilfeldig seibåtmannskap om den var deres. De var så hyggelig at de søkte meg opp på nett og ringte meg opp. Heldighivs så skulle dem også sørover og kunne ta kortene med seg for kanskje vi kunne treffes. Om ikke så bor en av dem i Asker så det passa det også. Jeg fikk elding at de skal ankomme Kristiansund i dag ca kl16:00. Det passa oss meget godt så jeg så frem til dagens etappe. Kort tur innom bryggas museum (hvalfangst), softis og kaffe i baren så var vi klare for å kaste tauene. Hopsjøbrygga er en koselig plass med gode fasiliteter. Det at de har ekstra stor brygge og gamle båter parkert ved kai gjør noe med stemning. Vindstille! Sol! Rett og slett nydelig! Det at være var så nydelig som den var gjorde mye! Endelig ble det litt mer båter rundt oss, barna koste seg på bauen med vinking til alle som enten vi eller de kjørte forbi. Første delen av seilas langs nordside av Hitra. Mye mellom større og mindre skjær/øyer. Koselig. Det var tid til kos ute på dekk, strekke bein og nyte turen mens gutta tok over roret. Videre kom vi ut i åpen fjord mellom Hitra og Smøla. Hav pusta rolig med så vidt merkbare dønninger som rulla sakte inn, mens vann var egentlig så å si blikkstille. Mannskap leverte ønske til kapteinen om å holde rett kurs så her ble det kjøring i det åpne med autopilot på. Med så stille vann var det nydelig cruising i toppfart. Endelig kunne vi se bratte fjell i sikte igjen! Ha de bra Trøndelag, velkommen Møre og Romsdal. Forbi Smøla svingte vi sørvest mot Krsitiansund. Nærmere destinasjon kunne vi kjenne på noe vind, men fortsatt nydelige forhold for oss. Blåste litt akterfra med små bølger. Vi seiler inn i Kristiansund etter en lang (ingen stopp) men nydelig etappe i toppfart hele veien. 16:42 parkerte jeg ved siden av seilbåt som fraktet bankkortene mine fra Rørvik. Hyggelig møte med Stein som overleverte kortene og vi seilte lengre inn til Småbåtlaget gjeste kai. Selv om være ble overskyet var det rimelig varmt. Vi fant ledig plass for fortøyning longsaid. Hyggelig kai! Fikk bra utsikt fra dørken også. På kai traff vi flere seilbåter vi har sett underveis. Mannskap i en av de kunne bekrefte at det virkelig blåste godt i går. De registrerte vidn opp mot 14m/s. Og det stemmer da ganske bra at vi opplevde både mye vind og store sjøbølger mellom Brekstad og Hitra. Siden vi ankom så pass tidlig så rakk vi middag på byen. Nydelig mat på Bryggekanten Brasserie. Vi satt helt ut til midnatt på dørken og koste oss med utsikt og god vær før vi tok kvelden. I morgen skal vi ta en tur gjennom Kristiansund. Værmeldingen sier at vinden dabber av og bølgene blir minst etter kl 6 tiden på kvelden så seilas gjennom Hustadvika planlegges på kvelden/natt. Så god tid til å utforske Kristiansund. Redigert 20.Juli.2022 av scardeep (see edit history) Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2022 On 7/19/2022 at 12:18 PM, scardeep said: 17. juli Vi våkner i Kuringvågen. Vinden hadde roet seg ned noe, men fortsatt grått. Værmeldinga var ok for å ta videre seilas så vi spirste frokost og kasta tauene. «Britney» måtte tankes så vi svingte innom Coop bensin stasjon på Stokkøya. Vann var så lavt at jeg kunne ikke kjøre båt inn til tankeanlegg for mindre båter og storkai hadde kanskje 5 meter til dekketopp… Ble 60 liter med kanner. Orket ikke å bære/søle mer enn det var nødvendig. Var nok til dagens etappe. Utrolig tur og flotte bilder og innlegg :-) Nå hjelper det ikke dere, men slangen på tankanlegget her når helt ut på yttersiden av brygga, jeg har fyllt der 2 ganger med forrige båten min. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
scardeep Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 20. juli Kristiansund ga oss oppholdsvær, nesten. Men temperaturen var fin, og det blåste nesten ingenting. Vi kunne ta en fin dag med site seeing gjennom Kristiansund. For vår positiv overraskelse er sentrums «båt» gratis. Vi tok fort avgjørelse om å koppe mellom øyene rundt i Kristiansund. Veldig morsom liten båt som går runde etter runde og du kan hoppe inn og ut som du skulle ønske. Runden starta i sentrum og om 3 minutt var vi på Fastland. Her gikk vi opp til et høyt monument «stein» som ble reist opp for å markere byens kamp mot engelske ship i Napoleons tiden. Har ble det brukt flåter med kanoner som ble dratt ut i leia for å beskytte byen. Og de lykkes! Kan tenke at engelskmennene var forbanna av å måtte snu å dra sin vei uten å klare å komme seg inn i sentrum. Geografisk/topografisk ligger jo byen som en slags borg. Videre gikk turen til Nordlandet. Der gikk vi en tur rundt kirken, så til broen som kobler øya med Gomalandet. Der etter tilbake til kaia for å rekke båten videre. Ble akkurat nok tid til å stikke innom Olav Elgsaas Fiskforretning AS som er rett ved kai. Der fikk vi nappe ferske fiskekaker til lunsj og tok både røkt uer og laks for å ha til kveldsmat. Smaken var nydelig! Var ikke lett å angre at vi kjøpte for lite… Siste korte turen med Sundbåten. Nå til Gomalandet. Her gikk vi turen til fots rund bukta mot gjestehavn der båten var fortøyd. På vei besøkte vi klippfiskmuseum. Veldig spennende! Endelig kan vi litt mer om forskjell tørrfisk og klippfisk. Samt bacalao som rett på norsk eller bacalao som klippfisk på utenlandsk… Var mye historie å lære. Bland annet synes jeg var det meget interesant å lese om barnevandringen i Norge og da tidens brutalitet. En klem til sine barn ga litt ekstra kjærlighet der etter. Vandring langs bukte var variert mellom tettbebyggelse, industriell område (skipsverft), små båt havn, samt trebåt verft/slip. Veldig artig å se trebåt slip område fortsatt i drift for å reparere trebåter. Værmeldingen viste at være er mye mer brukbart tidligere på dagen og vi kunne egentlig starte turen gjennom Hustadvika ASAP. Før avreise ble det fish&chips fra gatekiosk. Hustadvika here we come! Litt anspent i kroppen forlot vi Kristiansundsentrum. Værmelding var veldig bra men vi ville ikke være for glad for tidlig… Men alle odds var med oss. Helt vindstille og vann ved utseiling var blikkstille. Jo nærmere havåpning jo mer tryggere ble vi at vi får en ganske lett etappe gjennom Hustadvika. Selv om være var grått og sikte var redusert av regnskyer – havet var helt stille! Regnskyene kom og gikk men til slitt ble det konstant regn. Farten lo på ca 14-15 knop. Planen var å ta en sving innom Atlanterhavsveien. Dessverre så var det så grått og vått at vi måtte ta beslutning om å vinke fra avstand og seile videre. Nå når vi fikk et vindu med gode seile forhold så skulle vi utnytte det maksimalt. Det var fortsatt noen nautiske til Bud og vi ville rett og slett bli ferdig med denne etappen. Vi hadde som mål å komme helt til Midsund. Og slik fortsatt vi. Ca 14 knop i fart og i vått/grått men vindstille vær. Hustadvika var snill mot oss. Mer rolig hav/sjø kunne vi ikke drømme om selv om det kunne vært litt mindre overskyet eller oppholdsvær. Siste parti av Hustadvika tok vi mellom innenskjærs. Det var jo siste mulighet å praktisere presis navigering mellom skjærer. Siden sjøen var så rolig så tok vi den retteste veien og gikk Gossa rundt på vestsiden mot Orta, så rett sør mot Midsund. Vi ankom Midsund kl 21:30, etter 45,6NM eller 3 timer og 14 minutts kjøring. Snittfart var på 14,1 kts. Veldig fornøyd med etappen. Gikk både fort og rolig. Midsund kai ligger tett inn på fjell! Etter lang etappe gjennom Trøndelag, synes vi var det ganske tøft å få høyfjell rett inn på igjen. I morgen skal vi på topptur. Toppene ser vi ikke ved ankomst – skyene henger ganske lavt. Vi få ser hva morgenværet bringer… Midsund gjeste kai er romslig, vær-beskyttet med betong flytebrygge og fasilitetene er tipp topp for behagelig opphold ved kai. Tanking hadde jeg ikke behov til, så har ikke sett om det var noe mulighet på plass… Link to post
scardeep Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 21. juli En dag for beinstrekk. Vi skal ut på topptur. Være har blitt bedre fra overskyet til delvis overskyet og vi satsa på at toppene står frie for skyene til vi kommer til topps. Gos frokost og lunsj så er vi i gang. Midsundtrappa som første «etappe». Leste og hørte mye om de, men til slutt virket de som en lettere versjon av trappa i Reine (Lofoten). Trappa starter nesten fra gjestekai. Med god stigning og ganske høye trappetrinn er man oppe fort om man klarer å holde pusten og tempo på et rimelig nivå. Ellers kan man også stoppe og nyte utsikt underveis. Turen vår gikk først til Digergubben (527 moh). Skyene hold unna og vi kunne observere fin utsikt i alle retninger. Det var ikke nok så det tok ikke lang tid før vi var på vei til Klausethornet. Dessverre fikk vi en del vind på vei opp og skyene tok over hele toppen som er på 669 moh. Ingen utsikt, alt hvitt rundt oss, men følelsen å vandre i en sky var ganske så artig! Turen nedover gikk mot Sør Heggdal. Stien gikk gjennom variert terreng. Først fjell som var preget av sjøvind. Først da vi kom lengre ned i terreng kom første trærne, men de var veldig preget av enveis vindt 24/7… Lengre ned var det lunere og lunere. Skogen var tettere og vi kunne observere hjort. Tilslutt havna vi på asfalt vei og måtte rusle ca 4-5 km tilbake til kai. På vei fikk vi hilse på havørn som sirkla bare ca 30meter over oss. Alt i alt ble det ca 18km tur for oss i dag. Med bratt stigning opp og rolig tempo nedover men ganske så kjedelig asfalt parti. God trening! Dagens skal avsluttes med velfortjent grilling. Og vi hadde ingen planer å seile videre. Midsund ble første havn i sommer som vi hadde forhold med 2 overnattinger. Vi hadde opphold ganske lenge og kunne nyte være, god mat og vårt eget selskap. Servicehus hadde alle fasiliteter man kunne trenge så her var det komfortabelt og hyggelig! Dagen ble avsluttet med filmkveld om bord. Vi planlegger å gå fra Midsund i morgen tidlig. Siste etappe mot Ålesund i vente. Link to post
scardeep Svart 28.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Ett år har det gått... Og jeg ser at siste etappe ble ikke beskrevet. Det er kanskje slikt at man er mest engasjert ved start av turen og når mål er rett foran så blir det lett å glemme rutiner for dokumentasjon. Siste etappe fra Misund til Ålesund gikk i lett overskyet vær. Det var rolig på sjøen og om ikke så lenge kunne vi se Ålesund i siktet. Mye spenning og glede å seile inn i destinasjons-by for 2022 årets etappen. Dessverre opplevelsen ble noe bitter av dårlig service fasiliteter ved gjestehavn. Det er dårlig kombinasjon å dele mellom kommune og havnevesenet for å skape helhetlig tilbud for båtturister. Havna sørger for kai anlegg og den var god og fin, mens kommune skal sørge for fasiliteter på land (WC, dusj, vaskemuligheter) - den biten var helt fraværende for gjestehavn. Vi hørte rykter om at det fins noe anlegg som er knytta mot campingbil parkering. Men det å krysse hele sentrum for å kunne kanskje finne fasiliteter var ikke imponerende... Men men, Ålesund er en meget fin by i seg selv! Vi besøkte svømmehall da det var dårlig vær og ellers vandra og koste oss i byen. Aspevågen marina ble valgt for å vinterlagre båten. De var dessverre stengt for sommerferien så båten måtte forlates ved kai med håp om at den blir tatt vare på mens vi måtte ta fly sørover tilbake til hverdagen. Nå har 1 år gått siden vi gjennomførte Sandnessjøen - Ålesund. Tenker det var greit å ta en "pause" før jeg kan oppsummere nå :) Generelt var det mye grått vær, naturen var kanskje ikke sååå spektakulær som Tromsø - Sandnessjøen og turen ble avsluttet med bittert opplevelse av Ålesund gjestehavn, MEN da jeg ser gjennom bildene - du verden så mange fine opplevelser hadde vi. Det var nok av fine dager med sol faktisk også! Så lærdom er å ikke glemme å legge fokus på det som var fint! Ellers ble vi enige i at i 2022 hadde vi konstant jag av dårlig vær som kom bak oss og vi hadde litt mye stress av å forte oss for å krysse de vanskelige partier før vi blir sittende værfast. Nå er det 2023 etappen som venter oss og vi tar med oss all den erfaring vi har samla og gleeeder oss stort til å kaste tauene igjen. Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2023 Og vi venter spent på videre fortelling og en haug med bilder! God tur videre når dere kommer i gang! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn