Bella652 Startet 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2019 Hvordan får man best bort den gamle limen fra kjennemerker? Jeg skal sette på nye, og vil helst få bort den gamle limen først. Prøvd ulike «væsker», men hittil er mekanisk skraping det eneste som har fungert. Men det må tas såpass i at jeg er redd for å lage riper i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Med litt forsiktighet kan aceton brukes. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Sitrusrens? Har meget god erfaring med 3M sin. Spray på, la virke, spray på igjen og rugg litt med en grov klut. Fortsett til alt er vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Forsiktig bruk av varmepistol går greit, barberblad. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hcn Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Har god erfaring med 3M sin Sitrusspray. Spray på, vent 3min og tørk av med klut, gjerne i 2-3 omganger. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Om du har sitron essens (sånn man har i te'en) kan du prøve det hvis du ikke har tilgang til 3m sin. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Kjøp eller lån friksjonshjul til drill, det bruker proffene. Restene tar du med aceton som nevnt av mange. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 WD40 er mye brukt. Olivenolje kan også fungere. Påfør og la det stå litt før skrubbing med skrubbesiden av en kjøkkensvamp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Kjøp eller lån friksjonshjul til drill, det bruker proffene. Restene tar du med aceton som nevnt av mange. Bra forslag! Men noen ganger løser ikke aceton opp limrestene. Tynner gjør da gjerne susen. Den tar en god del ting som aceton ikke tar. Fremdeles ikke skadelig for gelcoaten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Hvilken Tynner er det du anbefaler da Komodo, det er jo så mange av de og jeg får litt utvalgs-angst.... Jeg har bare skulet til hva den lokale klistremerke-dama bruker.... kanskje hun kunne få et godt råd fra oss... hun er veldig snill og hjelpsom så det hadde vært hyggelig å kunne hjelpe henne litt hun jobber 50/50 med bil og båt Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Fjernet endel limflekker etter tape på parketten på hytta. Brukte vita olje? funker som bare det, og skader ingenting? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 dieselfan skrev 35 minutter siden: Hvilken Tynner er det du anbefaler da Komodo, det er jo så mange av de og jeg får litt utvalgs-angst.... Jeg skal ikke anbefale en spesiell tynner, men den eneste tynneren jeg har hatt i huset de siste 10-15 år er den fra Biltema. Det er helt tydelig at den løser opp en del ting som aceton ikke tar. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Skallebank skrev for 3 timer siden: Med litt forsiktighet kan aceton brukes. Trenger ikke være spesielt forsiktig, aceton løser ikke gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Løser ikke gelcoat, men gjør den knusk-tørr, så det er greit å polere mens den er helt rein og porene står og gaper... ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Ifølge TV2 skal majones gjøre underverker på limrester .... og hvis det ikkje funker kan du jo ta den på brødskiva https://www.tv2.no/v/1466869/ Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Eneste årsak er at majones inneholder 90% olje. Olje, smør, margarin osv er førsteklasses til å fjerne kvae fra hendene, men kjærringrådet funker langt i fra på alt lim. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Biltema sin Label Off spray er ikke dum. Ellers så har jeg i mange år brukt Jotun sin Universaltynner til det meste som ikke løsner på annen måte. Vet ikke om den finnes ennå da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smiley Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg fjerner nesten daglig gamle klistremerker fra offentlige installasjoner. Dette er merker av alle kvaliteter og typer da det gjerne er reklamemerker pålimt av forbipasserende. Har fortsatt til gode å møte på et lim som ikke lett løses opp med Biltema`s "Label Off" sitrusspray. Er det mye rester igjen av selve merket i tillegg til limet bruker jeg forsiktig et barberlad (type platetoppskrape) i tillegg. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Skallebank Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Lazyjack skrev for 19 timer siden: Trenger ikke være spesielt forsiktig, aceton løser ikke gelcoat. Løser kanskje ikke nei, men matter overflaten hvis man ikke tørker det vekk med det samme. Forsiktigheten ligger for min del i å unngå søl, og unngå at acteon flyter ut og ligger til det fordamper. Acteon fjerner så godt som alle fettstoffer i overflaten. For å beskytte gelcoaten er det fornuftig å legge et nytt vokslag på det området man har arbeidet med. :) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Jeg har brukt denne: https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/dekorfjerner-2000032675?gclid=Cj0KCQjwjrvpBRC0ARIsAFrFuV8IixvZgOk4Q08VQn4oWs3rLvOxPXLtwOU9sSSxZlaQCx99CAeAMJQaAseVEALw_wcB Bare være forsiktig, mtp varme og gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Det er det samme som jeg omtaler som friksjonshjul i gummi over. For egen del bruker jeg den på batteridrill ved 400 omdr og heller høy mating. (altså mye lavere turtall enn det som er maks turtall) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Hårfønern t matrosen duger, ikke helt inntil, bruk neggel til å løsne en tupp. Trekk veeeeeeldi forsikti og la fønereren varme forsiktig...og etterpå aceton. Bruk de små svampene dere vet med stålull på ene siden, gni forsiktig, på med vann, rubbe for å få vekk restene. Polish. Og da skulle det gå. Fikk vekk gamle merker nå nettopp. Du fekk me dæ d no Dieselfan. Heill mæ t trøndersk læll, my artiar, itj sant☺ Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 ...lærer etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Bensin funker.Bare å påføre,vente litt tørke av event skrape forsiktig med plastskrape Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.