nomen Startet 16.Juli.2019 Del på Facebook Startet 16.Juli.2019 Mitt Sunbeam panel som er ett år gammelt lader ikke lengere Jeg måler 19,7 volt ut fra panelet, men ingenting skjer når det er koblrt til laderegulatoren. All lading fungerer med annet panel er tilkoblet. Synes det er rart å måle spenning ut fra panelet, men ingen strøm. Noen som har liknende erfaring? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Måler du både V og A ut fra panelet, også i den enden av ledningen som skal kobles i regulatoren? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
nomen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Nei, bare 19,7 v, dette er målt på kabelen mellom panel og regulator. Spenningen er lik uansett om panelet er koblet til regulatoren, eller ikke. Måler ingen ampere med panel tilkoblet regulator. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Prøv å mål på tilkoblingspunktet til regulatoren. Dersom du måler en eller annen plass mellom panelet og regulatoren, og du måler spenning men ingen strøm, tyder det på brudd i ledningen mellom målepunkt og regulator. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Som sagt, med ett annet panel tilkoblet fungerer alt som det skal. Brudd i kabel er alltid noe av det første jeg utelukker ved slikt feilsøkningsarbeid? Testet igjen nå mens noen pekte panelet direkte imot solen, fikk ett snev av lading 3-4 watt, det er ingenting for ett 70 watts panel. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Er det snakk om MPPT regulator? Prøv å koble panelet direkte til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 nomen skrev for 4 timer siden: Synes det er rart å måle spenning ut fra panelet, men ingen strøm. Noen som har liknende erfaring? Jeg har lignende erfaring. Har tatt livet av to paneler de siste åra, bestilte et nytt forrige uke. Har også et eldgammelt 50W fast montert på båten som bare virker. Jeg ville begynt med å gjøre som @Vestkystseiler foreslår og koble det direkte på et batteri uten regulator. Sørg for å koble det til et batteri som er godt nedtappet. Hvis du ikke klarer å få opp ladestrømmen da har du mest sannsynlig et begynnende brudd et eller annet sted, enten mellom cellene i panelet, eller om det er en koblingsboks med noe elektronikk på panelet. Siden du får høy spenning høres det ut som om cellene er i orden, men hvis en leder nesten er brutt vil den ikke være i stand til å lede ladestrømmen. Du vil da få et spenningsfall over det punktet som gjør at det ikke klarer å gi den ladestrømmen det skal. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Det er slik her også, det billigpanelet som er fastmontert, er på 5 året nå. Dette flexipanelet fra Seatronic til nesten 3 laken, er snaut to år gammelt. Ringer de imorgen og hører hva de kan/vil gjøre med det. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Hmm, kanskje du har fått kloa i samme dritten som jeg hadde. Har du en link til det panelet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Blir noe som dette, bare høyere effekt. Ser at det gis 5 års garanti fra produsent, det lover jo godt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Del på Facebook Svart 16.Juli.2019 Ok, det er visst ikke det samme panelet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Ringte Seatronic idag, de sender nytt panel til den adressen jeg ba om, det gamme kunne jeg returnere etter ferien. Det er god service?! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.