Jump to content

Sunbeam solpanel lader ikke.

nomen

Recommended Posts

Mitt Sunbeam panel som er ett år gammelt lader ikke lengere

Jeg måler 19,7 volt ut fra panelet, men ingenting skjer når det er koblrt til laderegulatoren.

All lading fungerer med annet panel er tilkoblet.

Synes det er rart å måle spenning ut fra panelet, men ingen strøm. Noen som har liknende erfaring?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Som sagt, med ett annet panel tilkoblet fungerer alt som det skal. Brudd i kabel er alltid noe av det første jeg utelukker ved slikt feilsøkningsarbeid?

Testet igjen nå mens noen pekte panelet direkte imot solen, fikk ett snev av lading 3-4 watt, det er ingenting for ett 70 watts panel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 4 timer siden:

Synes det er rart å måle spenning ut fra panelet, men ingen strøm. Noen som har liknende erfaring?

Jeg har lignende erfaring. Har tatt livet av to paneler de siste åra, bestilte et nytt forrige uke. Har også et eldgammelt 50W fast montert på båten som bare virker. 

Jeg ville begynt med å gjøre som @Vestkystseiler foreslår og koble det direkte på et batteri uten regulator. Sørg for å koble det til et batteri som er godt nedtappet. Hvis du ikke klarer å få opp ladestrømmen da har du mest sannsynlig et begynnende brudd et eller annet sted, enten mellom cellene i panelet, eller om det er en koblingsboks med noe elektronikk på panelet. Siden du får høy spenning høres det ut som om cellene er i orden, men hvis en leder nesten er brutt vil den ikke være i stand til å lede ladestrømmen. Du vil da få et spenningsfall over det punktet som gjør at det ikke klarer å gi den ladestrømmen det skal. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...