Jump to content

Huttetu, vi har kjøpt fiskebåt, Viksund 770 sjark


Lars Moe

Recommended Posts

Etter lang overtalelse fra kona har jeg gått med på å kjøpe fiskebåt. Drømmebåten ligger utenfor vårt budsjett, som drømmer som regel gjør og, og jeg koser meg på sjøen. Så da det kom opp et eksemplar som ikke så ut som den var bombet og innenfor en grei pris så slo vi til. Vi er blitt fiskebåteiere. Båten er en Vikesund 770 sjark med 50 hk Nanni.

 

Båten ligger på Lindesnes og jeg bor på Østlandet, så det blir en hentetur om noen uker. På grunn av jobb og ting og tang blir det nok ikke før ut i august. Vi tenker på helgen uke 32. 

Det blir ikke noe annet enn fritidsfiske på oss. Men det kunne vært gøy å prøve med noen krabbe og hummerteiner utover høsten. Ellers er det jo ikke så mye å fiske på her på Østlandet. En fiskebåt kan jo også brukes til turer på sjøen.

Som nybåt eiere er vi fryktelig spente. Vi håper båten blir til mye hygge og fine opplevelser.E9B5DC29-5A08-4128-9514-A461212E7188.jpeg.3b552fe1c7c4cface494487ddfc4492f.jpeg

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars Moe said:

Takk. Ja hun har snakket mye om fiskebåt og det er jo moro å gjøre noe vi begge liker.:smiley:

Gratulere med en flott båt, husk å lage en hentetråd ? Og det viktigste av alt er å få mye haill fremover :giggle::wink:

14 minutes ago, omhI said:

Hei

Flott fiskebåt dere har kjøpt !!  Skitt fiske :)

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150077739

Var på leting etter den, takk ? Flott båt! 

Link to post
Share on other sites

Sitat
TrikkerN Lønning skrev 5 minutter siden:

Gratulere med en flott båt, husk å lage en hentetråd ? Og det viktigste av alt er å få mye haill fremover :giggle::wink:

Var på leting etter den, takk ? Flott båt! 

 

 

Jeg skal prøve å få til en hentetråd når den tiden kommer.? Det med haill skal jeg nevne for kona.? Men nå er jo fjorden tom for fisk, så det spørs om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Da er det jo ekstra viktigt med haill, nå må dere jo fiske agn til hummersesongen. 

 

Sjøkreps/krabbe/reker kan dere fiske hele året med teiner. Og Oslofjorden er jo ett av Norges beste ørretvann, også kan man jo bli en nerdete artsfisker, da er det plutselig myyye forskjelligt du kan fiske.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Da er det jo ekstra viktigt med haill, nå må dere jo fiske agn til hummersesongen. 

 

Sjøkreps/krabbe/reker kan dere fiske hele året med teiner. Og Oslofjorden er jo ett av Norges beste ørretvann, også kan man jo bli en nerdete artsfisker, da er det plutselig myyye forskjelligt du kan fiske.

 

Takk for tipset. 

Alt jeg hører er at det ikke er fisk. Nå har vi dradd en god del makrell i Tønsbergfjorden, men det er lite annet som napper. Bortsett fra en og annen undermåls hvitting. 

Det er vel bare torsken som er fredet. Ikke at vi har fått torsk, men nå kan vi jo gå lenger ut. Kanskje vi kan finne noen andre arter.

Link to post
Share on other sites

Dette er tøffere enn de fleste plastracerne som går i Oslofjorden. Siden den nå blir fritidsbåt, så gjør dørken så flat som mulig. Da kan du fritt sjonglere med stoler og bord. Så lager du deg en løsning med wire fra fremre til bakre mast, der du kan trekke over en langsgående pressening som tak. Bruk feks en lettvekts tarp. Naboen har gjort dette på en gammel skøyte. Dog foran styrhuset.

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 1 time siden:

 

Takk for tipset. 

Alt jeg hører er at det ikke er fisk. Nå har vi dradd en god del makrell i Tønsbergfjorden, men det er lite annet som napper. Bortsett fra en og annen undermåls hvitting. 

Det er vel bare torsken som er fredet. Ikke at vi har fått torsk, men nå kan vi jo gå lenger ut. Kanskje vi kan finne noen andre arter.

 

Kjøp denne, les deg opp om de forskjellige artene og fiskemetodene, studer kartene, planlegg fisket, fisk målretta, så skal du se at det faktisk er litt fisk igjen. Det er jo svært Morro og fiske målretta etter 1 art og få den, istedefor og bare fiske en fisk 

 

https://www.adlibris.com/no/bok/sjofiskehandboka-9788252932300?gclid=Cj0KCQjwjrvpBRC0ARIsAFrFuV_CeGQQt45BAcH9CREuuUSwWaC92yp1GiznJS4lYDxsFVYTBl0YXH0aAlsuEALw_wcB

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et litt utypisk valg av fritidsbåt. Jeg tror ikke dere vil angre. Dette er båt som fint kan klare en liten storm, så her er det nok dere som må snu lenge før det er noe fare for båten. Den har også rette motoriseringen med en velkjent motor i yrkesmiljøet og deletilgangen er enkel. Med vribar propell vil den være en drøm og manøvrere, så med god trening så vil dere ikke savne baugpropell i det hele tatt, desse får du til å snu på 5-øringen. Men dere må beregne god tid. Båten trives best rundt 6 knop, så det er ingen racer. Når den kommer over 6 knop begynder båten å grave seg ned akter.

Lykke til videre med ny båt :cheers:

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Dette er tøffere enn de fleste plastracerne som går i Oslofjorden. Siden den nå blir fritidsbåt, så gjør dørken så flat som mulig. Da kan du fritt sjonglere med stoler og bord. Så lager du deg en løsning med wire fra fremre til bakre mast, der du kan trekke over en langsgående pressening som tak. Bruk feks en lettvekts tarp. Naboen har gjort dette på en gammel skøyte. Dog foran styrhuset.

 

Takk for tipset med flat dørk:thumbsup:. Det burde være relativt enkelt å lage noen lemmer. Det med wire mellom mastene har jeg tenkt på i forbindelse med sikkerhetsline da den har forholdsvis lave rekker. Men wiren kan jo brukes til flere ting:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

 

Kjøp denne, les deg opp om de forskjellige artene og fiskemetodene, studer kartene, planlegg fisket, fisk målretta, så skal du se at det faktisk er litt fisk igjen. Det er jo svært Morro og fiske målretta etter 1 art og få den, istedefor og bare fiske en fisk 

 

https://www.adlibris.com/no/bok/sjofiskehandboka-9788252932300?gclid=Cj0KCQjwjrvpBRC0ARIsAFrFuV_CeGQQt45BAcH9CREuuUSwWaC92yp1GiznJS4lYDxsFVYTBl0YXH0aAlsuEALw_wcB

 

Takk. Da står den på listen

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Gratulerer med et litt utypisk valg av fritidsbåt. Jeg tror ikke dere vil angre. Dette er båt som fint kan klare en liten storm, så her er det nok dere som må snu lenge før det er noe fare for båten. Den har også rette motoriseringen med en velkjent motor i yrkesmiljøet og deletilgangen er enkel. Med vribar propell vil den være en drøm og manøvrere, så med god trening så vil dere ikke savne baugpropell i det hele tatt, desse får du til å snu på 5-øringen. Men dere må beregne god tid. Båten trives best rundt 6 knop, så det er ingen racer. Når den kommer over 6 knop begynder båten å grave seg ned akter.

Lykke til videre med ny båt :cheers:

 

6 knop passer meg helt fint. For meg er det å være på sjøen som trekker. Når man er fremme er turen over.  Jeg også mer sansen for yrkesfartøy enn mange av «såpekoppene» som vingler langs vår lange kyst med hensyn til sjøegenskaper. Jeg er ikke enig med Båtmagasinet som mener at jo større fart jo bedre sjøegenskaper. Jeg er tryggere når båten ligger i vannet, ikke at den hopper åppå. Nå har jeg sikkert pådratt meg manges vrede, men det er nå min mening.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! :flag:

Før du vurdere å lage "flushdekk" bør du tenke konsekvenser.

Dette er en type båt som ble bygget for å tåle en del "sjø på dekk" og da er litt høye "lukekarmer" god å ha. 

Ellers risikerer du det renner inn i båten uten du merker det. Spesielt hvis du får mye fisk eller har en del folk med deg på fisketur(vekt).

Ikke sikkert du kommer til å oppleve noe særlig av dette der du ferdes, men kanskje nestemann...Da har du brent en bro bak deg..

Personlig hadde jeg latt den være som den er.

Er du en "handyman" kan du lage kaffebord oppå den akterste som og kan brukes til sløying og kanskje sette en fiskekasse oppå...

Så slipper du å ha fisk flytende rundt på dekk.   Ja regner med du skal dra mye fisk ombord på en sånn type båt. :thumbsup: 

Ellers finnes det sikkert bilde av mange slike hvis du googler. Der kan det hende du finner gode ideer og?

Lykke til med nyebåten!!!!

 

Link to post
Share on other sites

Takk.

Jeg vil ikke lage et permanent dekk. Om jeg kommer til å gjøre noe blir det løse lemmer i treverk, om det blir ønskelig med flatt dekk til turbruk. De må kunne fjernes når båten skal brukes til fiske. Jeg vil aldri finne på å gjøre noe som ødelegger båtens egenskaper. Det blir nok først og fremst fisking med båten. Det er behagelig å bare kunne dra inn fisken uten å tenke på blodsøl og fiskeslo. Det er installert spylepumpe så det er bare å spyle båten etter en fiske økt. Vi har kjøpt fiskebåt og det skal den fortsette å være. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du har vel begynt å se deg om etter ny elektronikk regner jeg med....

 

Fargelodd er en drøm. Lurt å spandere en del penger i det, spesielt på svingeren. 

Husk på at nå har du tatt steget opp fra kjøp av utstyr på bensinstasjoner til de mer proffe....:giggle:     

 

Var en kar som solgte helt nye fiskekummer i aluminium på finn. De kunne henges på rekken med støtte i dekk. Tillaget med stor kran i bunn som du kunne koble på en slangestubb så blodvann etc, kunne ledes rett på sjøen.. Ikke inn på dekk.

Under gange er en slik og egnet til oppbevaring av alt mulig løst utstyr... Kan sikkert lages lokalt..

Fant en eldre link:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68496040&WT.synd_type=contact-advertiser-sender-copy

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Gudrun said:

Du har vel begynt å se deg om etter ny elektronikk regner jeg med....

 

Fargelodd er en drøm. Lurt å spandere en del penger i det, spesielt på svingeren. 

Husk på at nå har du tatt steget opp fra kjøp av utstyr på bensinstasjoner til de mer proffe....:giggle:     

 

Var en kar som solgte helt nye fiskekummer i aluminium på finn. De kunne henges på rekken med støtte i dekk. Tillaget med stor kran i bunn som du kunne koble på en slangestubb så blodvann etc, kunne ledes rett på sjøen.. Ikke inn på dekk.

Under gange er en slik og egnet til oppbevaring av alt mulig løst utstyr... Kan sikkert lages lokalt..

Fant en eldre link:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68496040&WT.synd_type=contact-advertiser-sender-copy

Når det gjelder elektronikk handling, så er det for bli revet med ? 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 36 minutter siden:

Du har vel begynt å se deg om etter ny elektronikk regner jeg med....

 

Fargelodd er en drøm. Lurt å spandere en del penger i det, spesielt på svingeren. 

Husk på at nå har du tatt steget opp fra kjøp av utstyr på bensinstasjoner til de mer proffe....:giggle:     

 

Var en kar som solgte helt nye fiskekummer i aluminium på finn. De kunne henges på rekken med støtte i dekk. Tillaget med stor kran i bunn som du kunne koble på en slangestubb så blodvann etc, kunne ledes rett på sjøen.. Ikke inn på dekk.

Under gange er en slik og egnet til oppbevaring av alt mulig løst utstyr... Kan sikkert lages lokalt..

Fant en eldre link:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68496040&WT.synd_type=contact-advertiser-sender-copy

 

Sløyekar er høyt på listen. Det er mye som hadde vært kjekt, men først må jeg få båten hjem og bølgene på kontoen til å roe seg. Så kan jeg tenke på å sette igang nye bølger. En storm av gangen, ikke sant? Vi starter i det små som enkle fritidsfiskere. Foreløpig er det fast jobb som må finansiere hobbien.? Så for vi se hva som kommet rekende inn på vår strand. Jeg er for nær opptjent AFP til å slutte i fast jobb og satse som fisker.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...