Jump to content

Huttetu, vi har kjøpt fiskebåt, Viksund 770 sjark


Lars Moe

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Nå er båten på land, konservering av motor er gjort. Jeg måtte splitte slangen på kjølevannsinntaket for å få den av så jeg kunne kjøre inn ferskvann og frostvæske.

Så tenkte jeg på om jeg skulle bygge om inntaket med et T-stykke og egen kran til å kjøre inn ferskvann og frostvæske neste år. Men så hørte jeg at en i havnen kjørte inn ferskvann via sjøvannsfilteret. Er det en løsning? Hva tror dere som har drevet med dette en stund?

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 12 timer siden:

Nå er båten på land, konservering av motor er gjort. Jeg måtte splitte slangen på kjølevannsinntaket for å få den av så jeg kunne kjøre inn ferskvann og frostvæske.

Så tenkte jeg på om jeg skulle bygge om inntaket med et T-stykke og egen kran til å kjøre inn ferskvann og frostvæske neste år. Men så hørte jeg at en i havnen kjørte inn ferskvann via sjøvannsfilteret. Er det en løsning? Hva tror dere som har drevet med dette en stund?

Har seilbåt og annen motor enn deg, men prinsippet er vel det samme. Synes det fungerer veldig bra med egen kran til å kjøre ferskvann og frostveske, men mange bruker sjøvannsfilteret og det fungerer så vidt jeg kan forstå helt fint :)

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 12 timer siden:

Nå er båten på land, konservering av motor er gjort. Jeg måtte splitte slangen på kjølevannsinntaket for å få den av så jeg kunne kjøre inn ferskvann og frostvæske.

Så tenkte jeg på om jeg skulle bygge om inntaket med et T-stykke og egen kran til å kjøre inn ferskvann og frostvæske neste år. Men så hørte jeg at en i havnen kjørte inn ferskvann via sjøvannsfilteret. Er det en løsning? Hva tror dere som har drevet med dette en stund?

 

 

Jeg gjør det samme, og det er nok det de fleste gjør...

Bare husk å stenge bunnventilen når du gjør det, så du ikke mister mesteparten ut den feile veien..

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev for 12 timer siden:

Så tenkte jeg på om jeg skulle bygge om inntaket med et T-stykke og egen kran til å kjøre inn ferskvann og frostvæske neste år.

 

Anbefales. Da kan du også bruke inmpellerpumpa som lensepumpe i nødsfall.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 16 timer siden:

Kjører inn vann/ frostvæske via sjøvannsfilteret, enkelt og greit.

 

Havelle skrev for 5 timer siden:

Har seilbåt og annen motor enn deg, men prinsippet er vel det samme. Synes det fungerer veldig bra med egen kran til å kjøre ferskvann og frostveske, men mange bruker sjøvannsfilteret og det fungerer så vidt jeg kan forstå helt fint :)

 

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

 

 

Jeg gjør det samme, og det er nok det de fleste gjør...

Bare husk å stenge bunnventilen når du gjør det, så du ikke mister mesteparten ut den feile veien..

 

NilsPils skrev for 5 timer siden:

 

Anbefales. Da kan du også bruke inmpellerpumpa som lensepumpe i nødsfall.


Takk for gode råd. 
Om jeg går for å sette inn egen kran, må da dimensjonen på røret være det samme som på inntaket?

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 17 timer siden:

Kjører inn vann/ frostvæske via sjøvannsfilteret, enkelt og greit.

 

Det gjør jeg og det fungerer fjell. Lager frostvæskeblanding i en sånn vanningskanne man bruker i hagen. Bare husk å stenge inntaket så ikke halvparten forsvinner ned på bakken. 

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/vanning/vannkanner/vannkanne-2000033085

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 1 time siden:

 

 

 


Takk for gode råd. 
Om jeg går for å sette inn egen kran, må da dimensjonen på røret være det samme som på inntaket?

Kan godt gå ned litt på dimensjon, da den bare skal forsyne motor på tomgang. Men da reduseres jo litt nytten som lensepumpe også. Jeg har T med kran, og 2m+ med slange. Plugger slangen og har den kveilet over vannlinje, når den ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 39 minutter siden:

Kan godt gå ned litt på dimensjon, da den bare skal forsyne motor på tomgang. Men da reduseres jo litt nytten som lensepumpe også. Jeg har T med kran, og 2m+ med slange. Plugger slangen og har den kveilet over vannlinje, når den ikke er i bruk.


Takk. Da får jeg se hva jeg får til.?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...
_Bliss_ skrev for 17 timer siden:

@Lars Moe flott båt du har her😊

Har du fortsatt denne?

Jeg driver å leiter etter lignende selv.

Er det toalett i denne som du har?

 

Takk. Ja vi har den fortsatt. Vi koser oss med makrell og teinefiske. Denne er det ikke installert toalett, men vi har en PortaPoti i styrehuset. Det fungerer helt fint for kona mi og meg. 

Men det er innlagt vann Hehehe Men det klarer seg for oss.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...