Jump to content

Perkins 4108 oljetrykk for høyt


joelle

Recommended Posts

Som en del har fått med seg så har jeg hatt en del utfordringer med å installere oljetrykk giver og instrument.

 

tidligere har jeg kun hatt en buzzer som da har varslet for lavt oljetrykk. Nå har jeg både instrument å buzzer.

 

Motoren var ute i vinter, å jeg gikk over alt av lager. Skiftet dyser osv. Å motoren går som en klokke.

ikke minste tegn til at noe feil. Ingen unormal farge på eksos. Ikke noen ulyder. Ikke noen unormal temperatur på motoren. Men trykket viser 10bar å går ned til rundt åtte på tomgang. Å når motoren har gått en liten stund.

 

Har googlet til den store gullmedaljen, men finner ikke noen naturlige forklaringer.

i følge manualen er det tre ting som kan være utfordringen

feil på instrument - dette har jeg lite tro på siden jeg akkurat har skiftet giver å instrument.

oil relive valve - at dette har satt seg. Dette er definitivt en tanke, men for å sjekke dette så må motor løftes på ny, noe jeg ikke har så stor lyst til. Spørsmålet her og er da. Hvis det har satt seg. Vill det over litt tid med trykk eventuelt åpne seg sjøl?

feil olje. - her anbefaler dem 10/50 mineral. Jeg har brukt 10/40 semi. Kan dette være en sak som gir så stort utslag?

 

en tanke som jeg tenker og er hvis det er for mye olje i motoren. I følge peile pinnen så er det akkurat rett mengde. Men på samme gang så demonterte jeg rør å peile pinne når jeg skrudde på motoren. Kan jeg ha klart å feste røret sånn at pinnen er høyere en det den ska? Å på den måten at jeg har for mye olje?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede i båten.

 

ble til å lage ett manometer som var brukandes med en haug av deler å overganger fra jula å biltema?

 

Fikk uansett skrudd dette sammen å som ni ser av bildet så er trykket perfekt på motoren.

skrudde på plass giveren, men får fortsatt 10bar på denne.

 

begynner å tenke at det er ett eller annet som er koblet feil, til tross for at det er såre enkelt å koble en giver å instrument. Blir til at jeg kjører pluss å jord rett fra batteri inn på instrumentet for at på den måten se hvis det viser korrekt eller ikke.

 

uansett deilig å få avklart att motoren ikke eksploderer av for høyt trykk, å så har jeg uansett varsling på lyd hvis trykket blir for lavt.

A4C55A80-E118-4CD8-A5D5-0E51D56EA70D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har to poler. Den ene til buzzer å andre til instrument. Bruker 10/40 semi olje. Snakket med han som driver kd trading å fikk beskjed om at det var helt ok på denne motoren. 

 

Er spendt på hva resultat blir i morgen når jeg kjører strøm helt separat inn i instrumentet

Link to post
Share on other sites

Jammen det var nå enda bra at trykket var normalt.

Alltid greit å ta et steg tilbake og få bragt alt på det rene før man mister helt motet. Da unngår du å kun se penger og ferien forsvinne..

 

Nå er det å få en trikker til å hjelpe deg med å få koblet instrument/giver riktig (eller bytte det ut alt ettersom)så du kommer deg på fjorden før kulden setter inn...

Lykke til videre :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja. Selvfølgelig kan dette være problemet.

joelle skrev 37 minutter siden:

tenker sånn at jeg vet at den har jord i blokket å

Hvordan tenker du dette ?

Er den topolt så har du ikke minus 12V i blokka, ergo har ikke giveren elektrisk forbindelse.

Og etter min mening er det ren vandalisme å omgjøre en topolt motor til enpolt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. 

 

Har topolte givere i dag. Bortsett fra oljetrykk. 

 

Jord er i blokket blandt annet fra starter, kan ikke se vandalismen her?.

 

men som du vet å skjønner så er jeg novise her, å setter veldig pris på den kunnskapen andre har.

Link to post
Share on other sites

En gang i tiden solgte jeg VDO instrumenter og givere....da Kellox hadde importen.
Uansett så skulle oljetrykkmåler som gikk til 10 bar ha 10 bar giver.
Kan du ha satt på en 5 bar giver til ditt instrument ?
Skal ikke gå go for at resultatet blir dobbelt avlest trykk men kanskje en forklaring ?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 7 timer siden:

En gang i tiden solgte jeg VDO instrumenter og givere....da Kellox hadde importen.
Uansett så skulle oljetrykkmåler som gikk til 10 bar ha 10 bar giver.
Kan du ha satt på en 5 bar giver til ditt instrument ?
Skal ikke gå go for at resultatet blir dobbelt avlest trykk men kanskje en forklaring ?

Dette er definitivt en tanke. Begge giverne opererer med en ohm skale fra 10-184.

siden jeg manuelt har målt trykket til 4.5, noe som motsvarer rundt ni når en dobbler det.

 

blir som sagt først å måle som mix å huldra skriver. Hvis alt der stemmer så er det ikke noen annen forklaring en giver som kan ha vært pakket feil. Er 110% sikker på at jeg plukket med meg 0-10bar giver i følge esken

Link to post
Share on other sites

joelle skrev 1 time siden:

Dette er definitivt en tanke. Begge giverne opererer med en ohm skale fra 10-184.

siden jeg manuelt har målt trykket til 4.5, noe som motsvarer rundt ni når en dobbler det.

 

blir som sagt først å måle som mix å huldra skriver. Hvis alt der stemmer så er det ikke noen annen forklaring en giver som kan ha vært pakket feil. Er 110% sikker på at jeg plukket med meg 0-10bar giver i følge esken

ok, begge givere 10-184 ohm, greit nok

 

ok viser instrumentet forventer hva det (ohm) ?

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Du skrev i den andre tråden at motoren hadde batteri minus til blokka. I denne tråden skriver du at motoren er to-polet. Nå må du en gang for alle finne ut av det. Mål mellom batteri pluss pol og motorblokka. Pass på og måle flere steder på blokka da motormaling kan gi feil visning.Har du samme spenning der som på batteriet så er det en en-polet motor. Så får motstandsverdier i givere og instrument komme i annen rekke for det blir og rote i blinde når man ikke vet om motor er en , eller to-polet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 9 timer siden:

Perkins er vel kjent for sin '1,5'-løsning:

Ikke de jeg har vært borti, men jeg vet Volvo hadde denne løsningen på noen modeller.

Proffene forlanger ofte topolte motorer. Yanmar måtte bygge om 6LY til topolt før de fikk levere til Simrad klassen.

 

 

Link to post
Share on other sites

 Til å begynne med så, har jeg ikke sagt at jeg har en to polet motor. Jeg har sagt st jeg har to polete instrumenter, å hele veien sagt st jeg har jord i blokket.

 

uansett så har jeg funnet løsningen, å syns at det er verdt å dele den.

 

byttret i dag giver. Null forandring.

 

kabel fra giver er tidligere sjekket med beep funksjon på multimeter, men jeg valgte å trekke en ny kabel. 

 

Å gjett hva, alt virker.

 

ikke spørr meg hvordan en kabel som utfra multimeter å beep funksjon ser ut tilmå være 100%, tilsynende ikke er det

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 13 timer siden:

 Til å begynne med så, har jeg ikke sagt at jeg har en to polet motor. Jeg har sagt st jeg har to polete instrumenter, å hele veien sagt st jeg har jord i blokket.

 

joelle skrev On 18.7.2019 at 23.18:

Motoren er topolt, giveren er enpolt.

 

tenker sånn at jeg vet at den har jord i blokket å, kan d være dette som er problemet?

 

Som du ser så er det dette som forvirrer meg litt, men skitt au, nå har du fått orden på det ser det ut til.:thumbsup:

 

joelle skrev for 13 timer siden:

 

 

uansett så har jeg funnet løsningen, å syns at det er verdt å dele den.

Det synes jeg også. Alt for mange glemmer og dele sluttresultatet når de finner en løsning. Det er ikke noe særlig for dem som har bidratt med svar om de aldri får vite den endelige løsningen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...