Jump to content

Styrbord/ babord full forvirring.

Ugleseth

Recommended Posts

39 minutes ago, Jannmar said:

Babord og styrbord er knyttet til båten. Babord side er båtens babord side, uansett i hvilken retning båten ligger eller om den ligger opp-ned.

Høyre og venstre er knyttet til kroppen.

Høyre og venstre endrer seg med hvordan man står plassert i båten, og det er dette som skaper forvirring.

Når jeg ligger på magen har jeg plutselig hjertet på høyre side? Interessant ...

quantumduck skrev 18 minutter siden:

Det er vanlig at man dokumenterer de påstandene man fremsetter, for eksempel med referanser. Slik at de ikke fremstår som verdiløs synsing. 

Nå skjønner jeg enda mindre av hva du mener.

Men la meg si det slik: 

Jeg synes det er greit at nordpolen ligger der den ligger, og at sydpolen ligger der den ligger, uansett hvordan vi snur og vender på oss til høyre eller venstre.

Jeg synes likeledes det er greit at båtens styrbord side er der den er, uansett hvordan vi snur og vender på oss til høyre eller venstre.

Jeg finner ingen vitenskapelige undersøkelser som kan bekrefte hva jeg synes, slik at jeg kan "dokumentere" dette, og jeg tror neppe det er mulig å fremskaffe heller.

Det ville forbause meg om du kunne "dokumentere" at min synsing er verdiløs, "for eksempel med referanser", som du skriver.

Du får selv avgjøre om min sysing fremstår som verdiløs eller ikke. Det står deg helt fritt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
14 minutes ago, Pinkvin said:

Forstår ikke hva du mener. Men som du sier så har jeg jo "hjelpeløse forståelse av begrepene", så da er jeg vel unnskyldt? 

Det blir helt opp til deg selv hvor troverdig du ønsker å fremstå.

quantumduck skrev 3 minutter siden:

Når jeg ligger på magen har jeg plutselig hjertet på høyre side? Interessant ...

Du har nok hjertet på venstre side uansett hvordan du snur og vender på deg. Likeledes som båtens styrbord side er på samme sted uansett hvordan du snur og vender på deg. Var dette så vanskelig å forstå?

Just now, Jannmar said:

Nå skjønner jeg enda mindre av hva du mener.

Men la meg si det slik: 

Jeg synes det er greit at nordpolen ligger der den ligger, og at sydpolen ligger der den ligger, uansett hvordan vi snur og vender på oss til høyre eller venstre.

Jeg synes likeledes det er greit at båtens styrbord side er der den er, uansett hvordan vi snur og vender på oss til høyre eller venstre.

Jeg finner ingen vitenskapelige undersøkelser som kan bekrefte hva jeg synes, slik at jeg kan "dokumentere" dette, og jeg tror neppe det er mulig å fremskaffe heller.

Det ville forbause meg om du kunne "dokumentere" at min synsing er feil, "for eksempel med referanser", som du skriver.

Du får selv avgjøre om min sysing fremstår som verdiløs eller ikke. Det står deg helt fritt.

Dette har intet med nordpolen, geografi, sjøfart eller annet å gjøre, jeg etterlyser kun en enkel referanse til noe som dokumenterer at høyre og venstre alltid er relativt til den som benytter uttrykkene, fra dere som påstår det er sånn. Det etymologiske opphavet til begrepene er nok knyttet til vår kroppslige høyrehendthet, men i vår språklige praksis er det ikke akkurat vanskelig å finne eksempler på at utrykkene brukes i "absolutt" betydning, dvs. helt motsatt av det dere påstår er tilfelle. Eksempelvis sitter rattet på venstre side av bilen, og ikke i forhold til sjåføren, som i en bil tilfeldigvis - eller heldigvis - sitter forovervendt.Hva betyr det når kirurgen skal amputere det venstre beinet? Osv.

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 1 minutt siden:

.Hva betyr det når kirurgen skal amputere det venstre beinet? Osv.

Ja for det skjer aldri at feil bein, arm osv blir amputert? Jo det skjer, hele tiden fordi venstre bein kan være to forskjellige ting alt etter om en står foran senga og ser mot den som ligger der, eller bak senga og ditto. 

En må trø til med hjelpeforklaringer og si "Pasientens venstre fot". 

6 minutes ago, Jannmar said:

Du har nok hjertet på venstre side uansett hvordan du snur og vender på deg. Likeledes som båtens styrbord side er på samme sted uansett hvordan du snur og vender på deg. Var dette så vanskelig å forstå?

Og begge hilser med høyre hånd når vi hilser på hverandre? Aldeles strålende! For et øyeblikk (et ganske langt øyeblikk faktisk) ble jeg nesten forledet til å tro at jeg hilser med høyre, mens den jeg hilser på hilser med venstre, fordi høyre og venstre alltid tolkes relativt til meg. Men det ville jo vært latterlig, det skulle tatt seg ut, helt enig!

5 minutes ago, Pinkvin said:

Ja for det skjer aldri at feil bein, arm osv blir amputert? Jo det skjer, hele tiden fordi venstre bein kan være to forskjellige ting alt etter om en står foran senga og ser mot den som ligger der, eller bak senga og ditto. 

En må trø til med hjelpeforklaringer og si "Pasientens venstre fot". 

Det skjer stadig vekk feilamputasjoner på grunn av dette? Nå må jeg virkelig si jeg blir spent på hvaslags dokumentasjon du vil fremlegge, hihi ...

quantumduck skrev 25 minutter siden:

Og begge hilser med høyre hånd når vi hilser på hverandre? Aldeles strålende! For et øyeblikk (et ganske langt øyeblikk faktisk) ble jeg nesten forledet til å tro at jeg hilser med høyre, mens den jeg hilser på hilser med venstre, fordi høyre og venstre alltid tolkes relativt til meg. Men det ville jo vært latterlig, det skulle tatt seg ut, helt enig!

Bra du skjønte det til slutt da.?

Redigert av Jannmar (see edit history)
17 minutes ago, Johannes said:

Så må vi ikke glemme at hele diskusjonen har sitt utspring i en agurknyhet, sparket i gang her av en kverulant.

Og for det er vi Ugla evig takknemlige, her vi for tiden ligger landfast ...

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 11 minutter siden:

Aldri hatt noe problem med håndhilsing, bilkjøring, togreiser eller noe egentlig. Kirurgi har jeg dog ikke prøvd meg på.

Bra. For hvis du tror alle rundt deg mener høyre er på samme side som du selv mener, da blir det dårlige dager på operasjonsstua :-D

Som en liten digresjon sier jeg ofte etter et par uker på sjøen at jeg har lagt noe i baugen på bilen.... *host*.

Har en Tesla med Frunk, eller bagasjerom også under panseret. Frunk er vanskelig så baugen er det som kommer opp ubevisst ?

:clap: :giggle: :cool:

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

3 minutes ago, Pinkvin said:

Bra. For hvis du tror alle rundt deg mener høyre er på samme side som du selv mener, da blir det dårlige dager på operasjonsstua :-D

Så hvis du vil ha amputert beinet du tråkker på gasspedalen med, vil du be kirurgen kutte av deg venstrebeinet? Bold move, som de sier ...

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 47 minutter siden:

Det skjer stadig vekk feilamputasjoner på grunn av dette? Nå må jeg virkelig si jeg blir spent på hvaslags dokumentasjon du vil fremlegge, hihi ...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9mJBed/operert-i-feil-fot-det-er-totalt-uforsvarlig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kwqge/sykehus-opererte-feil-kne-paa-pasient-faar-kritikk-av-helsetilsynet?utm_source=inline-teaser&utm_content=9mJBed

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Wwvea/foerstedivisjonskeeper-operert-i-feil-kne-det-er-trasig

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wrpmg/haukeland-kreftopererte-kvinne-paa-feil-side

Osv, osv.

Det er derfor de ubehjelpelige begrepene "Høyre og venstre" trenger støtteforklaringer, og om du hører etter når helsepersonell på sykehus snakker så sier de "pasientens venstre fot", "pasientens høyre øye" osv. Med andre ord så må de bruke støtteforklaringer for å gi "Høyre/venstre" samme funksjon som "styrbord/babord" har ombord i en båt. 

-----

Og om du skulle vie deg til amputasjonskirurgi så har en utarbeidet noen tips om hvordan en unngår å kappe feil: 

https://lowenthalabrams.com/medical-malpractice-lawyer/wrong-limb-amputations/

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
3 hours ago, Pinkvin said:

Om en vil rydde opp og ikke blande maritimt språk og "landspråk" så er det en rekke uttrykk og vendinger en bør styre unna. Lista er veldig, veldig mye lengre, men bare for å ta noen få og kjappe: 

Ta ett skippertak

På nære nippet

Bånn i bøtta

Saumfare

En rød tråd

Ta en spansk en

Så fillene fyker

Slå seg opp

Løs kanon på dekk

Sette alle kluter til

Komme i havn med

Osv

Stop en hal! Du glemte uttrykket «stop en hal». :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

4 minutes ago, Pinkvin said:

Osv, osv.

Såkalte anekdotisk bevis blir vanligvis ikke tillagt særlig vekt. Og så lurer jeg veldig på hvordan det kan være høyre-venstre-forveksling som er årsaken til felioperasjonen når hele angivelsen av hvilken side svulsten lå på var kommet bort? Leste du i det heletatt det du refererte til her?

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev 5 minutter siden:

Såkalte anekdotisk bevis blir vanligvis ikke tillagt særlig vekt. Og så lurer jeg veldig på hvordan det kan være høyre-venstre-forveksling som er årsaken til felioperasjonen når hele angivelsen av hvilken side svulsten lå på var kommet bort? Leste du i det heletatt det du refererte til her?

I artikkelen fra juristene i New York gjorde de ett anslag på opp mot 3% "never" amputasjoner. Da handler det selvsagt ikke om bare å amputere feil fot, arm osv, men om det i det hele tatt skulle vært amputert. 

---

Men greit, du mener altså at det ikke skjer forveksling av høyre- venstre i helsevesenet som kan være katastrofale for pasient?

Godt du er sterk i troen om høyre- venstre begrepet sin uovertrufne nøyaktighet og presisjon. Bare tull å si "pasientens" før hver gang de sier "høyre/venstre" på sykehus da? Å si "høyre fot" er ikke til å misforstå? Du vil føle deg trygg om du bare sier "skjær av høyre finger på venstre hånd" når du kommer til sykehuset. 

Greit for meg, kjør på og lykke til :-)

Jannmar skrev for 2 timer siden:

En trenger vel ikke være helt tett i pappen?

En må selvfølgelig i et slikt tifelle se det an hvem man snakker til.

Det handler vel ikke om hvem man snakker til , eller tett i pappen. Før var det vanlig at enkelte pendelferjer av typen Horten- Moss var merket ombord med styrbord, babord, akter og forut. Om dette fremdeles er praksis vet jeg ikke. Det betyr at de som jobber på dekk og maskin kan ha en bestemelse, mens skipper og styrmann må skifte mening på annen hver tur eller??? 

I bil sier man "passasjersiden". I båt sier man "styrbord". Noen sier "høyresiden".

I bil sier man "sjåførsiden". I båt sier man "babord". Noen sier "venstresiden".

I bil sier man at man skal parkere med feks "høyresiden" eller "passasjersiden" til fortauet. I båt kan man si "høyresiden" eller "styrbord" mot brygga.

I både bil og båt kan man si at man skal kjøre til høyre eller venstre.

I båt kan man også si "hold styrbord" eller "hold babord".

I grunnen handler dette om kommunikasjon, der målet er at avsender og mottaker av en beskjed forstår det samme ut fra beskjeden.

Jeg oppfatter "babord" og "styrbord som mye mer presist, og det er det jeg lærer min familie. Da lærer de det som de senere vil møte i regelverk, forskrifter og båtførerprøve. 

Guttungen sier fremdeles at han skal "parkere båten". Jeg forstår hva han mener, og bruker konsekvent "legge til" eller "fortøye" selv. Så lærer han etterhvert. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Johannes skrev for 2 timer siden:

Mye kunnskap her, det er bare og bøye seg i hatten..

Så må vi ikke glemme at hele diskusjonen har sitt utspring i en agurknyhet, sparket i gang her av en kverulant.

Behold humøret og glimtet i (vind)øyet.

er agurker bøyd mot høyre eller venstre?

bøyes de samme vei sommer og vinter?

V8 rules.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...